-- reklama --

Květák v kuchyni diabetika: Vědci v něm objevili látku sulforafan, která dokáže regenerovat buňky slinivky

Květák v kuchyni diabetika: Vědci v něm objevili látku sulforafan, která dokáže regenerovat buňky slinivky
Květák svým tvarem a strukturou až podezřele připomíná mozek, což může být náznak přírody vypovídající o jeho pozitivním účinku na zdraví mozkových buněk Zdroj: Pixabay

Květák je tradiční košťálová zelenina, která se právem řadí k nejoblíbenějším českým druhům. Je vyhledávaný nejen pro svoji jemnou máslovou chuť, ale také pro své mnohé zdravotní benefity. Je totiž bohatý na vlákninu, vitamíny a minerály, které jsou pro lidské tělo nezbytné. Oproti jiným druhům zeleniny však obsahuje navíc látku sulforafan, která velmi účinně bojuje s diabetem. Květák je také nízkokalorický, takže jej můžete snadno zařadit do svého diabetického jídelníčku bez rizika zvýšení hladiny cukru v krvi.

Přelom dubna a května je ideálním období pro vysazení sazeniček květáku. Žijete-li v teplejších oblastech, můžete s ním směle rovnou na záhon. Chladnější klimatické podmínky vyžadují prozatím umístění do skleníku.

Historie květáku v Čechách

Květák (latinsky Brassica oleracea) doputoval do střední Evropy z Kypru, kde se zřejmě vyvinul z jeho příbuzné, brukve zelené. V 10. století byly nalezeny písemné zmínky o existenci květáku v Anglii, kde jej místní kuchaři označovali jako „kyperský salát“. Trvalo ještě dalších pár set let, než se květák rozšířil po zbytku Evropy a získal si svou příjemnou chutí další příznivce. Dnes patří k oblíbeným druhům zeleniny, kterou ve vhodné úpravě obvykle bez odporu konzumují i děti.

Nenahraditelný hořčík: Podle vědců je pro diabetiky velkým pomocníkem

Patříte-li k zastáncům zdravé stravy, jistě vám neunikl nedávný mediální hořčíkový boom. O hořčíku se v poslední době mluví, a to z ...

Diabetikům jsou látky obsažené v květáku prospěšné

Pro diabetiky je květák zvláště zajímavým druhem. Obsahuje totiž látku zvanou sulforafan, která je díky svým antidiabetickým účinkům spojována s nižšími hladinami cukru v krvi. Tato látka pomáhá zlepšovat metabolismus cukru v těle, což je pro diabetiky velmi důležité. Soudobé studie poukazují na další její unikátní vlastnost, a sice to, že dokáže opravovat buňky slinivky břišní a také podporovat zdravou střevní mikrobiotu.

Kromě toho květák obsahuje antioxidanty, jako jsou vitamín C a beta-karoten, které chrání tělo před poškozením způsobeným oxidativním stresem. Toto poškození může souviset s vysokou hladinou cukru v krvi a může způsobit celou řadu zdravotních problémů, jako jsou srdeční poruchy, rakovina a další.

Látky v květáku mají pozitivní vliv na vývoj mozku

Hned několik sloučenin obsažených v květáku má značný vliv na zdraví mozku a kognitivní funkce. Které to jsou?

  • Květák také obsahuje vitamín K, který pomáhá udržovat zdravou funkci mozku a ochrání jej před neurodegenerativními nemocemi, jako je například Alzheimerova choroba.
  • Jednou z klíčových nutričních látek v květáku jsou glukosinoláty, což jsou látky, které se při trávení rozkládají na složky s protizánětlivými účinky. Tyto látky mohou pomoci snížit záněty v mozku, což vede k lepší funkci kognitivního a paměťového systému.
  • V květáku se také nachází cholin, což je důležitá živina podporující paměťové funkce. Díky své signalizační roli v rámci centrálního nervového systému je sloučenina cholin zásadní pro schopnost vybavit si vzpomínky a tvořit myšlenkové asociace. Také umožňuje udržet si pozitivní naladění mysli, což jistě ocení nejen diabetici.

Omega 3-6-9: Pro diabetiky poklad, pro ostatní nezbytnost. Naučte se je rozpoznat

Málokterá živina je v kruzích zastánců zdravé stravy tak diskutovaná jako právě omega kyseliny. Jejich správné užití však nemusí být všem zcela ...

Květák si najde místo i v kuchyni diabetika

  • Přestože patří k nejoblíbenějším formám úpravy, květák v trojobalu ze zjevných důvodů diabetikům nelze doporučit. Nejen, že obsahuje obvykle pšeničnou mouku, která je prozánětlivá a při nadměrné konzumaci může vést k rozvoji diabetu, ale při smažení také často dochází k velmi nezdravému přesmažování oleje.
  • Naštěstí existuje mnoho chutných a zdravých způsobů, jak květák upravit. Například jej můžete vařit, čímž květák získá jemnou lahodnou chuť. Vařený květák můžete servírovat s omáčkou z čerstvého sýra, v houbové sezóně do omáčky můžete přidat třeba lišky, které se ke květáku skvěle hodí.

Věděli jste, že…?
Květák vařte bez pokličky, jinak zhořkne!

  • Další výtečnou úpravou je květák zapečený s bramborami a další zeleninou. Přidejte notnou dávku různých druhů sýrů a případně vajíčko a hotový pokrm ozdobte pažitkou či medvědím česnekem.
  • Tradiční úpravou našich babiček je tzv. květák na mozeček. Vařený květák jednoduše smíchejte s orestovanou cibulkou, vejcem a oblíbenými bylinkami a osmažte jej na pánvi.
  • Samozřejmostí je skvělá květáková polévka, do které můžete pro obměnu přidávat i další druhy zeleniny (například brambory, brokolici, pastinák, mrkev či petržel).
  • Květák lze také používat jako alternativu k přílohám. Můžete jím úspěšně nahradit rýži, brambory nebo těstoviny – jednoduše připravte květákové hranolky.
  • Netradičním kulinářským trikem slané kuchyně je použít květák namísto mouky. Zkuste připravit květákovou pizzu nebo tortily, které jsou mnohem zdravější než klasické verze!
  • Kromě toho můžete květák konzumovat i syrový, například ve formě salátu. Pokud vám v syrovém stavu chutná, můžete si připravit i květákové smoothie nebo šťávu.

Květák je pro diabetiky zcela jistě vhodnou zeleninou, ale jako u každé potraviny je důležité konzumovat ho především v rámci vyvážené stravy. Fantazii se meze nekladou a s jeho úpravou v kuchyni si můžete vyhrát. Pokud máte zahrádku, zkuste si pár hlávek vypěstovat – květák totiž patří nyní v obchodech k nejdražším druhům zeleniny.

Zdroje: milujivareni, ncbi, medicalnewstoday, ods, jimezdrave

67955

Diskuze k článku