-- reklama --

Kari koření: Pomáhá proti zánětům a zlepšuje trávení. Jeho domácí variantu vyrobíte snadno

Kari koření: Pomáhá proti zánětům a zlepšuje trávení. Jeho domácí variantu vyrobíte snadno
Kari se vyskytuje ve spoustě variant, jeho hlavní složkou je ale většinou protizánětlivá kurkuma Zdroj: Freepik

Koření s tisíciletou historií zahřeje, pomáhá proti onemocněním srdce, zmírňuje záněty, a navíc pomůže s hubnutím. Řeč je o kari, směsi koření, která má zajímavou historii a úžasné účinky. A můžete si ji dokonce zkusit připravit doma sami podle svých osobních chutí a preferencí!

Většina lidí by na otázku, odkud kari pochází, nejspíš odpověděla, že z Indie. To ale není správná odpověď. Směs kari koření má totiž svůj původ v Anglii. Britové si během nadvlády nad kolonizovanou Indií nesmírně oblíbili chuť indických pokrmů. A když se pak vrátili z britských kolonií domů, toužili dál pochutnávat si na skvělých asijských omáčkách. A tak vynalezli směs „curry“, aby chuť oblíbených indických jídel napodobili.

Britové nedají bez kari ani ránu

Kari je mezi Brity natolik oblíbené, že se tam každý rok v říjnu slaví týden National Curry Week zasvěcený kari. Během tohoto týdne se mimo jiné volí nejlepší hospoda nabízející jídla založená na kari. Podle průzkumu společnosti Sainsbury’s utratí každý Brit během svého života za kari neuvěřitelných 30 000 liber. Celkově se předpokládá, že Britové utratí za kari každý rok dohromady 3,5 miliardy liber.

Libeček: Skromná bylina s úžasnými účinky. Pomůže při problémech s močovými cestami i proti zánětům

Původně se libeček vyskytoval v okolí Středozemního moře a používali ho staří Řekové a Římané. Ti žvýkali listy na podporu trávení a věřili, že ...

Spousta druhů kari koření

Existuje celá řada variant kari, takže určitě stojí za to vyzkoušet směsi připravené z různých druhů a najít tu, která vaší chuti vyhovuje nejlépe. Mezi směsí koření zakoupenou v supermarketu a tou, která se prodává ve specializované prodejně orientálních potravin, může být nebetyčný rozdíl. Nejčastěji je k dostání indické madras kari, které obsahuje červenou papriku, kurkumu, koriandr, kmín, hořčičná semínka, černý pepř, kari lístky, zázvor a sušený česnek.

A pokud si chcete vyrobit doma vlastní směs, směle do toho. Jen si musíte vybrat, do které země při tom vyrazíte:

  • Původní indické kari: 80 g kurkumy, 60 g koriandru, 50 g kardamomu, 30 g římského kmínu, 30 g pískavice, 10 g bílého pepře, 2,5 g mleté papriky, 2,5 g mletého chilli.
  • Anglické kari se liší tím, že není tolik pálivé. Jeho hlavní složkou je kurkuma, dále obsahuje koriandr, hořčici, sůl, pískavici a česnek.
  • Thajské kari je naopak hodně pálivé. V této směsi převažuje koriandr, paprika a chilli. Kurkumy obsahuje výrazně méně. Z dalších surovin se přidává ještě česnek, pískavice a hořčice.

Pokud se rozhodnete umíchat si domácí směs, nezapomeňte, že je potřeba skladovat ji ve vzduchotěsné nádobě na suchém, chladném a temném místě, abyste co nejdéle zachovali jeho typickou chuť.

Kopr se dříve používal ke zrušení zlé kletby, dnes pomáhá při cukrovce, na zažívání i uklidnění

Kopr (Anethum graveolens) je jednoletá bylina s dlouhou historií pěstování pro kulinářské a léčebné účely. Historie kopru Předpokládá se, že ...

Kari léčí

Kari je bohatým zdrojem antioxidantů, které přispívají k ochraně před civilizačními chorobami. Kromě toho má ale toto pikantní koření také spoustu dalších pozitivních účinků:

  • Zahřívá organismus, stimuluje vylučování žaludečních šťáv a přispívá k dobrému trávení.
  • Kardamom, který se v kari nachází poměrně běžně, pomáhá proti žaludečním křečím a při nevolnosti.
  • Díky obsahu hořčíku pomáhá kari udržet v kondici vaše svaly a nervovou soustavu.
  • Obsahuje-li směs kmín a černý pepř, funguje rovněž jako zdroj draslíku, který je důležitý pro správný přenos nervových vzruchů a přispívá ke zdraví srdce.
  • Jako zdroj manganu posiluje kari imunitu a pomáhá proti zánětům.
  • Obsahuje vitamín E a vitamín K. První z nich je cenným antioxidantem, který hraje významnou roli v prevenci kardiovaskulárních chorob. Vitamín K přispívá k normální krevní srážlivosti a udržení optimálního stavu kostí.
  • Dalším prospěšným prvkem v kari je fosfor. Ten se podílí na produkci tělesné energie a na buněčných metabolických procesech, podporuje normální strukturu kostí a zubů i buněčných membrán.
  • Protizánětlivá kurkuma přispívá ke zmírnění bolestí. Kurkumové mléko se doporučuje například při neuropatických bolestech, které jsou častou komplikací diabetu. Kromě toho pomáhá kurkumin i při hubnutí.
  • Kari se připisuje i schopnost snížit špatný (LDL) cholesterol.

Kdo by se měl kari vyhnout?

V případě, že užíváte léky na ředění krve nebo léky na kontrolu glykémie, je potřeba konzultovat konzumaci kari s ošetřujícím lékařem.

Zdroje: sanskrutirestaurant.co.uk, dále dle textu

Foto: Freepik

1278

Diskuze k článku