Kanceláře budoucnosti stojí na technologiích a směřují udržitelným směrem

Kanceláře budoucnosti stojí na technologiích a směřují udržitelným směrem
Na pracovním prostředí záleží! Zdroj: Freepik

Kancelářím budoucnosti vládnou technologie. A to nejen skvělý obraz a zvuk audiovizuálního vybavení, ale i postupné využívání AI a virtuálních asistentů či virtuální zasedačky. V neposlední řadě pomáhají technologie k vytváření zelených kanceláří, které spolu s novými chytrými materiály pomáhají snižovat energetickou náročnost.

V moderních pracovních prostorech je kladen velký důraz na spolupráci, jednoduché – intuitivní ovládání i udržitelnost, a jejich rozvržení tak, aby byly interaktivní a podporovaly kreativitu. To vše se neobejde bez technologické podpory.

Interaktivní dotykové obrazovky a stěny

Velké interaktivní obrazovky umožňují uživatelům v kancelářích vytvářet prezentace a sdílet je s ostatními, ať už na místě, nebo prostřednictvím videokonference. Dávají také možnost interakce a spolupráce na dokumentech v reálném čase. Jejich pomocí lze pak prezentovat obsah z různých zdrojů, jako třeba počítače, tabletu, nebo mobilního telefonu. Díky tomu se prezentace stávají interaktivnějšími a umožňují lepší spolupráci.

Smart vybavení

Chytré vybavení kanceláří a zasedacích místností se postupem času stává stále důležitějším aspektem pracovního prostoru. Celkové koncepce chytrých budov a kanceláří pak pomáhají jak k zajištění lepšího pracovního prostředí – jako například inteligentního osvětlení, klimatizace a topení, tak i pohodlnější práce.

Stále více se rozšiřují jednotlivá chytrá zařízení vybavení kanceláří, jako jsou reproduktory, kamery či projektory umožňující zejména snadné připojení k bezdrátovému zařízení, a usnadňující tak práci i obsluhu. Biometrické technologie umožňují bezpečný a rychlý přístup k datům a zařízením v kanceláři, a to pomocí rozpoznávání obličeje, otisků prstů a dalších biometrických údajů. Inteligentní prvky s vestavěnými senzory pak pomáhají zefektivňovat práci v kanceláři a zaznamenávat ji pro statistické vyhodnocení a optimalizaci. Umožňují také velmi účelně přizpůsobit kancelářské prostředí konkrétnímu uživateli na míru tak, že si zapamatují konkrétní nastavení parametrů.

Diabetická neuropatie: Její léčba může být svízelná. Zásadní vliv má kompenzace

Chronické komplikace cukrovky můžeme v základě rozdělit na ty, které postihují velké cévy (makrovaskulární), a ty, co postihují malé cévy ...

Videokonference a virtuální zasedačky

S nárůstem vzdálených pracovních možností je dnes již použití videokonference nutností. Profesionální systémy pak nabízejí další výhody jako třeba maximální zabezpečení, archivaci jednání, snadné vyhledávání a podobně. Nejnověji ve firmách pak sledujeme rozvoj virtuálních zasedaček,“ říká Michal Černý, zástupce společnosti Lifesize pro ČR.

Virtuální zasedací místnosti jsou online nástroje, které umožňují lidem spolupracovat, jako by seděli v jedné místnosti. Tyto nástroje zahrnují video a audio konference, sdílení obrazovky a spolupráci v reálném čase na dokumentech. Jedná se obvykle o online platformu, kde se účastníci mohou setkat kdykoliv a z jakéhokoliv místa a komunikovat mezi sebou pomocí chatu, audiovizuálních nástrojů, sdílení obrazovky a dalších funkcí. Virtuální zasedací místnost může sloužit jako online platforma pro uspořádání videokonference, ale zahrnuje také další prvky jako například sdílení dokumentů, whiteboardy pro brainstorming, chatování a další nástroje pro spolupráci na projektu.

Můj příběh: “V těhotenství jsem přibrala dvacet kilo. Manželovi už se prý nelíbím.”

Jmenuju se Tereza a jsem bývalá recepční – bývalá, protože momentálně jsem na rodičovské s dvouletou dcerou Anežkou. Můj manžel Jaroslav je řidič ...

Umělá inteligence AI

Rozšiřujícím se trendem je také využívání umělé inteligence v kancelářích a zasedacích místnostech. Pokročilé algoritmy umělé inteligence mohou pomoci s automatickým překladem, rozpoznáváním hlasu a obrazu, nebo dokonce s analýzou výstupů z různých senzorů. To může vést k efektivnějšímu a produktivnějšímu využití času na práci a zlepšení spolupráce mezi účastníky. Vysoce aktuální otázkou zůstává, do jaké míry se tento rychle rozvíjející obor prosadí v kancelářském prostředí.

Inteligentní asistenti

AI má určitě již dnes svou roli ve využívání inteligentních asistentů. Již nyní se objevují nové technologie založené na umělé inteligenci, které dokáží pomocí rozpoznávání řeči reagovat na pokyny a příkazy uživatele. Tito inteligentní asistenti se mohou stát nedílnou součástí moderních zasedacích místností, kde mohou pomoci s organizací konference, poskytnout informace o účastnících nebo zobrazit prezentace na obrazovce.

Mnoho firem se však stále jejich použití přímo v práci s citlivými firemními daty obává, a proto můžeme nyní vidět použití inteligentních asistentů nejčastěji v podobě chytrých recepcí a využití v backoffice.

Green a udržitelné technologie v kancelářích

Dalším velkým tématem současných kancelářských prostor je udržitelnost, ekologie a společenská odpovědnost. Firmy stále více dbají na to, aby používané spotřebiče a materiály měly buď co nejmenší uhlíkovou stopu, nebo byly přímo vyráběné z recyklátů.

Také se snaží vytvářet v kancelářích živý prostor, který spojuje lidi s přírodou. Mezi oblíbené prvky inspirované přírodou patří zelené stěny a střechy, interiérové využití větších rostlin a další podobné prvky. Instalace těchto zelených prostor jsou často podporovány pokročilými technologiemi.

„Dalším trendem je využití smart materiálů podporovaných technologiemi, které dokáží reagovat na okolní podmínky. Například sklo s proměnlivou propustností světla nebo stěny s proměnlivou izolační schopností. Ty pomáhají spolu se senzory a vyhodnocováním jejich hodnot k efektivnějšímu udržování vnitřního klimatu. Tyto materiály dokážou snížit potřebu vytápění a chlazení,“ vysvětluje Ondřej Mareček z SSI Group a dodává: „Motorem urychlení smart technologií je ale také legislativa. Brzy budou muset zaměstnavatelé reportovat udržitelnost podle směrnic EU. Sledovat a reportovat budou muset například  spotřebu energií a vody či zajištění komfortu na pracovišti, jako je optimalizace teploty, vlhkosti, akustiky či osvětlení.”

Zdroj: ASPEN

676

Diskuze k článku