Jsme tím, co jíme

Jsme to, co jíme, jsme takoví, jak myslíme. Jak myslíme, tak se i stravujeme, podle toho si vybíráme i naši kuchyni. Proto je dobré přijít na to, jací vlastně jsme. Než vstoupíme do kuchyně nebo než si sedneme k prostřenému stolu, je dobré seznámit se s některými obecně platnými zásadami, které nám přináší nauka ájurvédy, stará více než 5000 let.

Jsme tím, co jíme

Potrava je zdrojem energie a vyživuje naše tělo. Rozdělujeme ji do několika kategorií.

Kvalita podle vlastností

  • satva (lehká jídla, podporují klid mysli a naši pohodu) – ovoce, zelenina, med, všechny plody, ořechy, mléko, čerstvé mléčné výrobky (sýr nezrající, jogurt), čerstvě připravené jídlo
  • radžas (středně těžká jídla, podporují naši aktivitu a výkonnost) – obiloviny, luštěniny, koření, káva, alkohol, bílé maso, sýry (zrající), smetana
  • tamas (těžká jídla, vedoucí k letargii a k nemocem) – maso (červené), tuk, konzervy, uzeniny, salám, stará jídla − polotovary v obchodech, ohřívaná jídla

Kvalita potravin podle druhů

  • obiloviny: pšenice, ječmen, žito, špalda, oves, rýže, pohanka, proso, oves, brambory
  • mléko + výrobky z mléka
  • maso + výrobky z masa
  • luštěniny: fazole, čočka, hrách, cizrna
  • ovoce, zelenina, semínka, ořechy, med
  • oleje, tuky
  • nápoje: voda, šťávy, alkoholické nápoje
  • koření, potravinové doplňky

Vhodné je zamyslet se nad tím, co jím, z čeho se potrava skládá. Jíme, až je vytráveno, až máme pocit hladu.

Pokud máme trávení normální, doporučuji toto schéma:

v 7. hodin snídani (+ dopolední svačina)
ve 12. hodin (+ odpolední svačina)
v 17.00 hodin večeře

Při silném trávení organismus tráví rychle a dobře, je možno jíst častěji podle pocitu hladu. Takoví lidé jsou stále štíhlí, nepřiberou a nepřiberou a my ostatní jim můžeme jen závidět.
Při slabém trávení organismus tráví pomalu. Je lépe jíst 3x denně, ale málo. Takoví lidé mají je sklon k obezitě.

I na stolování záleží:

  • jíme v klidném, příjemném prostředí
  • dobře žvýkáme (žaludek nemá zuby)
  • pomalu, asi 20 minut (5 je minut málo, 60 minut moc dlouho)
  • v sedě, s plnou koncentrací (většina kultur ji navozuje modlitbou)

Jídlo na pohled má být výpravné, barevné a voňavé o obsahovat všech 6 chutí (sladká, kyselá, slaná, hořká, pálivá, svíravá)

  • má uspokojit tělo a potěšit mysl
  • má být čerstvé
  • a teplé (v létě může být někdy i chladné)

Po jídle máme mít pocit lehkosti a spokojenosti.

Doporučené množství jídla:

1/3 objemu žaludku – pevná strava
1/3 objemu žaludku tekutá strava
1/3 objemu žaludku ponechejme volný prostor na trávení a práci žaludku
Tekutiny pijeme v celém průběhu dne.
Pokud se mírně napijeme před jídlem, je to vhodné na hubnutí, částečně se nám zaplní žaludek.
Pokud pijeme po jídle, připíjíme si na obezitu. Zředíme si žaludeční šťávy a organismus pomaleji tráví.
Po jídle je vhodný lehký odpočinek. Velmi vhodné je se krátce projít (asi 200 kroků).

Objem potravy řídíme podle

  • fyzického výdeje
  • věku – dítě (roste) – jíst hodně
  • ve stáří bychom měli změnit své stravovací návyky a snížit spotřebu bílkovin
  • ročního období – v létě – lehká jídla,
  • v zimě – teplá, sytější jídla
  • času – nejsilnější trávící oheň je v poledne

Oběd by měl být vždy největší jídlo dne.
Tělo zdravého si řekne, na co má chuť, ví, co potřebuje a co mu co mu chybí. Každý může pracovat na tom, aby se dostal zpět do rovnováhy, pak i jeho tělo mu bude správně signalizovat, po čem mu je dobře.
Před každým jídlem bychom si měli položit otázku: „Proč jím toto jídlo a co mi přinese.
Dále bychom se měli ptát: co mi které jídlo dělá, zda je pro mě dnes vhodné, jaký je původ jídla, jaká je jeho kvalita, jak kombinovat jídla

Skládáme dohromady takové potraviny, které se tráví podobným způsobem. Trávení pak probíhá hladce a rychle.

Vhodné kombinace:

  • obiloviny + zelenina, luštěniny – výborná kombinace
  • + živočišné bílkoviny (maso, sýry), cukr – přijatelná

Nevhodné kombinace:

  • bílkoviny (mléko, maso) + ovoce
  • bílkoviny + cukr (sladkosti)
  • ovoce + zelenina

Neslučitelné kombinace:

  • mléko + ryba (např. pomazánka z tvarohu a ryby)
  • mléko + ovoce (jogurt s ovocem, ovocný pohár se šlehačkou, ovocný mléčný koktejl)

Pro většinu lidí je vhodná vařená strava z důvodu lepšího strávení. Jako přílohu si můžeme dát saláty, klíčky. Pouze ale jen do čtvrtiny objemu porce. Není ani tak důležité, co přesně sníme, ale co z toho, co sníme, je naše trávení schopno pro naše tělo zpracovat. Dobré trávení je základ dobrého zdraví. Pro ty, kteří mají z důvodu nemoci doporučenou příslušnou dietu, uvedená pravidla rovněž platí s tím, že po konzultaci se svým lékařem si budou vybírat pro ně vhodné potraviny, které budou cíleným doplňkem v léčbě jejich nemoci.
Ne vše, co nám chutná, je pro naše tělo dobré. Polovina to, co sníme, živí tělo, druhá polovina živí lékaře.

Dobrou chuť přeje

MUDr. Vít Čajka

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x