Jídlem proti cukrovce: Květák pomáhá s regenerací slinivky břišní. Zkuste květákovou polévku na kari

Jídlem proti cukrovce: Květák pomáhá s regenerací slinivky břišní. Zkuste květákovou polévku na kari
Květáková polévka na kari je příjemným osvěžením povánočního jídelníčku Zdroj: Pixabay

Bez květáku ani ránu, platí pro diabetiky. Obsahuje totiž sulforafan, který dokáže regenerovat buňky slinivky břišní. A nejen to. Je zdrojem antioxidantů, vitaminu K a dalších látek, které jsou prospěšné nejen pro diabetiky. Klasický smažený květák bohužel není tou správnou volbou. Co ale vyzkoušet třeba lahodnou květákovou polévku na kari, která určitě zpestří povánoční jídelníček?

„Květák není nic jiného než zelí s vysokoškolským diplomem,” řekl Mark Twain. A měl pravdu. Tato košťálová zelenina se vyznačuje vysokým obsahem vitamínu C, dále vitamínu K, který je nepostradatelný pro dobrou srážlivost krve, a kyseliny listové. Kromě toho obsahuje také vitaminy skupiny B, zejména B6, draslík, vápník a fosfor. Jenže to není zdaleka všechno.

Květák na detoxikaci jater i proti civilizačním chorobám

Kromě vitaminu C obsahuje květák také beta-karoten, který chrání tělo před poškozením způsobeným oxidativním stresem. Toto poškození může souviset s vysokou hladinou cukru v krvi a může způsobit celou řadu zdravotních problémů, jako jsou srdeční poruchy, rakovina a další.

Dále obsahuje vitamín K, který pomáhá udržovat zdravou funkci mozku a chrání jej před neurodegenerativními nemocemi, jako je například Alzheimerova choroba.

Nesmírně prospěšnými látkami jsou i glukosinoláty, jejichž štěpením se uvolňují složky s protizánětlivými účinky. Tyto látky potlačují zánětlivé procesy v mozku, což vede k lepší funkci kognitivního a paměťového systému. Látka indol-3-karbinol je silnou zbraní při detoxikaci jater, a navíc pomáhá vytvářet enzymy, které zabraňují karcinogenům poškozovat tělo.

Paměťové funkce podporuje i cholin. Tato sloučenina je zásadní pro schopnost vybavit si vzpomínky a tvořit myšlenkové asociace. Navíc umožňuje udržet si pozitivní naladění mysli, což jistě ocení nejen diabetici.

Country koktejl Johnnyho Cashe: Sláva, alkohol, tuny prášků, velká láska i cukrovka

Narodil se roku 1932 v mrňavém městečku Kingsland v hornaté krajině jižního Arkansasu. Život tam byl vždycky těžký, ale když rozsáhlá hospodářská ...

Sulforafan obsažený v květáku pomáhá při cukrovce

Květák je zdrojem látky nazvané sulforafan, která je díky svým antidiabetickým účinkům spojována s nižšími hladinami cukru v krvi. Sulforafan pomáhá zlepšovat metabolismus cukrů v těle, a podle studie z roku 2021 dokonce dokáže opravovat buňky slinivky břišní a podporuje zdravý střevní mikrobiom.

Jak připravovat květák

O tom, že květák patří na jídelníček diabetiků, není absolutně sporu. Potíž je jen s jeho přípravou. Diabetici by totiž měli v každém případě vynechat tolik oblíbený květák smažený v trojobalu. Ale není třeba zoufat. Existuje celá řada jiných možností přípravy a nepřeberný seznam receptů, které ulahodí i těm nejnáročnějším jedincům. Můžete třeba květák zapékat, použít vařený květák jako alternativní přílohu namísto brambor, vyzkoušet květákovou tortillu, případně z něj připravit smoothie. A pokud milujete polévky, určitě vyzkoušejte níže uvedený recept na květákovou polévku na kari.

Vloni mi dal pod stromeček glukometr. Nemluvila jsem s ním čtrnáct dní

Marek je prostě veskrze praktický tvor, do ženské duše se holt neumí vcítit. I tu žádost o ruku před 30 lety zvoral. Já toužila po pokleknutí a ...

Recept: Květáková polévka na kari

Na přípravu 6 porcí polévky budete potřebovat:

  • 1 větší květák
  • 3 mrkve
  • 3 větší cibule
  • 1 polévkovou lžíci kari
  • sůl a pepř

Výživové hodnoty v 1 porci: 123 kcal. Tuky 5 g. Bílkoviny 4 g. Sacharidy 13 g.

Postup přípravy:

Cibuli nakrájejte nadrobno a pak ji restujte na oleji, dokud nezesklovatí. Pak přidejte mrkev nakrájenou na kostičky a dále restujte. Po chvilce přidejte kari koření, promíchejte s restovanou směsí a nakonec přidejte nadrobno nakrájený květák.

Orestovanou směs zalijte vodou a vařte do změknutí asi 30 minut. Pokud máte rádi hustější polévku, můžete část polévky odebrat, rozmixovat a pak ji vlít zpět. Tak se vyhnete zbytečně přidaným sacharidům z mouky a polévka bude i tak skvěle zahuštěná. Nakonec polévku jen osolte a opepřete.

TIP: Chcete-li dodat pokrmu vyšší výživovou hodnotu, můžete do polévky přidat zastřené vejce a 50 g uvařených krup nebo bulguru.

Bulgur je předvařená nalámaná pšenice. Diabetici by vždy měli volit celozrnnou variantu. Oproti bílé rýži má bulgur nižší glykemický index (GI 47) a současně vyšší obsah vlákniny, bílkovin, většiny minerálů (hořčík, železo, mangan) a vitaminů. Vařením se objem bulguru trojnásobně zvětší, takže je při jeho dávkování potřeba postupovat s rozmyslem, abyste nezažili pohádku Hrnečku vař v reálu.

 Zdroje: se souhlasem Pavly Janovské, DiS., dále ncbi.nlm.nih.gov, magazin.hortim.cz, diastyl.cz

29403

Diskuze k článku