Jezte rajčata na všechny způsoby a řekněte „stop“ cukrovce! Co zajímavého objevila nová studie o lykopenu?

Jezte rajčata na všechny způsoby a řekněte „stop“ cukrovce! Co zajímavého objevila nová studie o lykopenu?
Rajčata fungují také jako mírně detoxikační potravina, která chrání vaše játra. Zdroj: Shutterstock

Rajčata k létu rozhodně patří a málokdo si bez nich dokáže představit odlehčený jídelníček. Nejlahodnější a nejvoňavější jsou samozřejmě ta domácí, s láskou a péčí vypěstovaná. Zjistěte společně s námi, z jakých důvodů byste tuto chutnou zeleninu měli jíst, a proč by neměla rajčata uniknout zejména pozornosti diabetiků!

Rajčata dodají tělu mnoho prospěšných látek, které pomáhají bojovat proti zánětu. Proto je ocení hlavně diabetici II. typu, kteří se nezřídka kdy potýkají s projevy silných infekcí v těle.

Zajímá vás, co je lykopen? Jedná se o červené barvivo rostlinného původu, které vykazuje antioxidační účinky.

Jak prospějí rajčata vašemu zdraví?

Zdravotní přínosy rajčat byly zkoumány v rámci mnoha studií. Výsledky ukázaly, že jsou velmi zajímavou potravinou, která podporuje zdraví žaludku, očí a podílí se na snížení krevního tlaku. Tato zelenina je také doporučována pro lepší zvládání infekcí, typicky se indikuje při zánětu močových cest a kožních potížích. O rajčatech se též mluví jako o skvělých pomocnících při léčbě diabetu. Kromě jiného dokážou snižovat hladinu škodlivého cholesterolu, stimulovat zdravé funkce krevního oběhu a starají se o dobré trávení.

Rajčata podporují rovnováhu tekutin v těle a chrání vaše ledviny.

Jejich detoxikační schopnosti podporují zdraví jater. Díky obsahu lykopenu se doporučují jako zdravá potravina, která může pomoci bojovat s jejich ztučněním. Karotenoid lykopen jim dodává také významnou antioxidační aktivitu, která chrání buňky lidského těla před působením oxidačního stresu a předčasným stárnutím. Díky obsahu vitamínu C napomáhají zachovat zdravou pokožku a vlasy, protože podporují přirozenou tvorbu kožního kolagenu.

Omega-6 mastné kyseliny a jejich vliv na diabetes v hledáčku vědců: Jsou zdravé, nebo škodlivé?

Omega-6 mastné kyseliny v jídelníčku diabetiků mají své zastánce a odpůrce. Různé pohledy na jejich funkce a možná rizika mohou u těch, kteří se ...

Červená a chutná vitamínová bomba

Oblíbené letní plody podporují celkové zdraví organismu hned z několika důvodů:

  • Rajčata jsou nejen chutná, ale také bohatá na tělu prospěšné vitamíny a minerály, bez kterých není lidský organismus schopný dobře fungovat.
  • Obsahují vysoké množství vitamínu A, vitamínu C, vitamínu K a jejich konzumací doplníte taktéž do těla vitamín B, folát, thiamin, draslík, mangan, hořčík, fosfor a měď.
  • Rajčata jsou výborným zdrojem vlákniny a bílkovin. Kalorická hodnota rajčat se liší podle vybrané odrůdy.
  • Mají nízký glykemický index GI 15

Rajčata jsou prospěšná při diabetu

Díky obsahu lykopenu jsou rajčata velmi prospěšnou potravinou pro všechny, kteří se léčí s diabetem (hlavně II. typu). S touto formou cukrovky se často pojí také onemocnění kardiovaskulárního systému a existuje u ní zvýšené riziko mozkové mrtvice a infarktu myokardu. Diabetici II. typu mohou konzumací rajčat snížit možnost vzniku diabetického ztučnění jater.

Nová studie, která byla zveřejněná v dubnu tohoto roku, poukazuje na skvělou vlastnost lykopenu obsaženého v rajčatech. Tato látka vykazovala preventivní účinek před vznikem diabetu II. typu u zvířat. Lykopen byl schopen snižovat oxidační působení a kontrolovat glykemickou aktivitu. Napomáhal k eliminaci vzniku inzulínové rezistence a vzniku hyperglykémie u myší. Bádání však bude nadále pokračovat, aby mohl být potvrzen příznivý účinek také na lidech.

Při diabetu může být velmi prospěšná detoxikační aktivita rajčat. Pomáhá tělu zbavit se toxické zátěže ze zpracovaných potravin, možných herbicidů a pesticidů, které přijímáme ve stravě a ze životního prostředí. Může mít také pozitivní efekt na nastartování hubnutí.

Regulátor glykémie i afrodiziakum! Pískavice řecké seno váš život skutečně „okoření“

Zařadíte-li do jídelníčku pískavici řecké seno, vychutnáte si celou paletu jídel, které uspokojí vaše chuťové pohárky. Na své si přijdete hlavně ...

Jak si rajčata nejlépe vychutnat?

Nejlepší je konzumovat rajčata v raw formě, abyste se vyhnuli obsahu konzervantů nebo jiných látek, běžně používaných v potravinářském průmyslu. Vlastní sklizeň nebo krásná, chutná rajčata z farmářského trhu poskytnou ten pravý sezónní kulinářský požitek.

  • Udělejte si domácí pesto z čerstvé bazalky, sušených rajčat, bio rajského protlaku, kešu ořechů, mandlí, trochy citronové šťávy, soli a pepře.
  • Vychutnejte si tradiční řecký salát s rajčaty.
  • Upečte si rajčata plněná masem nebo rýží.
  • Rajčata můžete ugrilovat nebo je použít do různých marinád ke grilovaným masům.
  • Cherry rajčata chutnají skvěle na olivovém oleji s mořskými plody, česnekem a bazalkou.
  • Zkuste letní osvěžující gazpacho.

Zdroj: Pubmed.ncbi.nlm.nih, Ncbi.nlm.nih, Fitness-together.co, Healthcentral

65634