Je pro srdce lepší běh, nebo chůze?

Chůze, nebo běh? Obojí jsou cvičení, která patří pod takzvaný kardiovaskulární trénink zaměřený na srdečně-cévní soustavu. Díky těmto aktivitám může srdce pracovat efektivněji. Které z nich však zvolit?

Je pro srdce lepší běh, nebo chůze?

Doporučováno lékaři

Běh, stejně jako rychlá chůze, patří mezi vytrvalostní cvičení, která srdci prospívají. Odborníci z Americké kardiologické asociace zjistili, že chůze i běh mají, co se prevence srdečních chorob týká, srovnatelný efekt. Prostřednictvím těchto aktivit lze zlepšovat funkce srdečně-cévního systému a bojovat proti:

  • vysokému krevnímu tlaku,
  • nadměrné hladině cholesterolu,
  • cukrovce.

Rozdíl je pouze v tom, kolik času cvičením strávíte. Například patnáctiminutový běh má stejný dopad na zdraví, jako půl hodiny svižné chůze.

Chcete zhubnout? Běhejte

Pokud vás trápí nadbytečná kila, je běhání to pravé. A nejen proto, že oproti chůzi spálíte za stejný časový úsek zhruba 2,5× více kalorií. Pokud totiž chcete vynaložit při chůzi stejné množství energie jako při běhu, potřebujete k tomu i více času. Ani pak však neshodíte tolik kilogramů jako při běhu. Chůze totiž nemá srovnatelný vliv na BMI a obvod pasu. Běh navíc ovlivňuje hormony, které snižují chuť k jídlu. Vědci se domnívají, že u běžců je zvýšená hladina tzv. peptidu YY, který chuť k jídlu potlačuje.

I chůze prospívá

Svižná chůze má však také svoje výhody. Při běhu je totiž tělo v mnohem větším stresu a klouby jsou značně zatěžovány. U běžců tak hrozí mimo jiné mnohem větší riziko poranění. Typické je třeba takzvané „běžecké koleno” − stav projevující se bolestí v oblasti čéšky. Běh navíc není vhodný pro všechny. Například u lidí trpících srdečními chorobami nebo onemocněním kloubů, jako je artritida, nemusí být tou správnou pohybovou aktivitou. V tomto případě je lepší poradit se nejprve se svým ošetřujícím lékařem, zda takovou zátěž zdravotní stav dovoluje.

Výhodou těchto sportů je i fakt, že se dají kombinovat. Přidáte-li k chůzi například krátký sprint, půjdou kila dolů ještě rychleji.

Zdroj: Srdcevkondici.cz

Diskuze k článku

1
Komentujte

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Kristýna Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Kristýna
Host
Kristýna

Já ráda běhám. Hodně si u toho psychicky odpočinu a naberu sílu. Koupila jsem si speciální hodinky https://www.expert.cz/xiaomi-huami-amazfit-global-cerne/ , které mi při běhání hlídají tep a je tam taky krokoměr, takže vím, kolik jsem udělala za den, nebo při běhání kroků.