
Hormonální jógová terapie pomáhá ženám v menopauze i diabetikům: Má povzbudivé výsledky
Jízda na kole je pro naše tělo stejně přirozená jako chůze, a proto je také velmi zdravá. U diabetiků má větší vliv na kompenzaci než jiná fyzická aktivita. Navíc zlepšuje výdrž, posiluje krevní oběh, zmírňuje depresi a přináší řadu dalších zdravotních výhod.
Jízda na kole je pohyb vhodný pro všechny – od předškoláků až po mladé seniory. Někdo jezdí na kole na nákup, jiný do školy, školky či do zaměstnání, pro dalšího znamená vyjížďka na kole příjemné chvíle strávené s přáteli. Zejména cykloturistika dnes prožívá renesanci u všech věkových skupin.
U diabetiků má jízda na kole větší vliv na kompenzaci než jiná fyzická aktivita. Šlapání na kole lze výhodně střídat s volnou chůzí vedle kola. Doporučuje se však, aby diabetici jezdili na cyklistické výlety ve trojici. V případě nehody nebo zdravotních problémů může jeden přivolat první pomoc a druhý se postará o postiženého.
Příznivých účinků jízdy na kole je celá řada. Uveďme si některé z nich:
O fyzické zátěži, kterou jízda na kole představuje, optimálním počtu kilometrů, celkovém tempu i době tréninku by se měli diabetici vždy poradit se svým diabetikem a edukátorem, kteří zhodnotí celkový zdravotní stav pacienta, tedy léčbu diabetu a jiných případných onemocnění.
Cyklisté nejsou povinni podrobovat se pravidelně lékařským prohlídkám jako řidiči motorových vozidel. Musí však respektovat, že pokud trpí akutními, chronickými nebo orgánově specifickými komplikacemi diabetu, při kterých mohou ohrozit zdraví a život účastníků silničního provozu, je jízda na kole nevhodnou fyzickou aktivitou.
V zimním období nebo při nevlídném počasí není nutné pravidelný trénink přerušovat. Je možné použít stacionární kolo (rotoped, bicyklový trenažér apod.) v domácím prostředí nebo ve fitness centru.
Z hlediska dopravy je jízda na kole nazývána cyklistickou dopravou. Na všechny cyklisty se vztahují pravidla silničního provozu, které by měli znát a dodržovat stejně jako ostatní účastníci silničního provozu. Tady jsou ta základní:
kteří jedou po neosvětlené vozovce mimo hranice obce, mít na sobě viditelně umístěné reflexní prvky nebo oblečený reflexní bezpečnostní oděv. Jízdní kolo musí mít při jízdě po setmění dostatečně silné přední světlo a musí být vybaveno zadním reflexním odrazovým sklíčkem. Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklisté musí přesvědčit, zda mohou přejet silnici bez nebezpečí. Na přejezdu přednost nemají!
stále platí pro cyklisty nulová tolerance. Senátoři sice navrhli, aby cyklisté na cyklostezkách mohli vyjet s alkoholem v krvi ve výši půl promile (to odpovídá zhruba dvěma decilitrům vína či dvěma destistupňovým pivům), vláda však v prosinci zaujala k návrhu neutrální stanovisko. Stále tak pod hrozbou poměrně vysokých pokut platí, že cyklista nesmí před jízdou ani během jízdy konzumovat alkohol.
řádně připevněnou ochrannou přilbou platí pouze pro cyklisty do 18 let. Dospělým zákon přilbu přímo nenařizuje, většina cyklistů ji ale nosí, protože ví, jak je důležitá pro jejich bezpečí.
PhDr. Andrea Bukovská
577
Zdroj fotografie: Shutterstock, není-li uvedeno
Zdroj informací: archivní číslo časopisu DIAstyl, není-li uveden jiný