Kolik cukru je v mléčných výrobcích a jak si je vybírat?

Mléčné výrobky obsahují určité množství přirozeně se vyskytující laktózy, tzv. mléčného cukru. To však není důvodem pro jejich vyřazení z jídelníčku. Pozor bychom si ale měli dát na nadbytečné množství přidaného cukru.

Kolik cukru je v mléčných výrobcích a jak si je vybírat?

Mléko a mléčné výrobky jsou důležitou součástí jídelníčku, ať už kvůli obsahu kvalitních bílkovin, ceněného vápníku nebo příznivých bakterií, které najdeme v zakysaných mléčných produktech.

Přirozeně se vyskytující cukr, nebo cukr přidaný?

Mléčné výrobky obsahují také určité množství přirozeně se vyskytující laktózy. Jedná se o disacharid složený z molekuly glukózy a galaktózy a dle legislativy spadá pod označení cukr. Pokud se tedy podíváte na nutriční hodnoty neochucených mléčných výrobků, uvedená hodnota u položky cukry odpovídá množství obsažené laktózy. Číslo nebude nijak vysoké, ve 100ml mléka nebo 100g bílého jogurtu je to například kolem 5g. Jak již bylo řečeno, jedná se o přirozenou součást mléčných výrobků a přítomnost laktózy určitě není důvodem pro vyřazení mléčných výrobků z jídelníčku (za předpokladu, že netrpíte laktózovou intolerancí).
Větší pozor bychom si ale měli dát při výběru ochucených mléčných výrobků, které na rozdíl od zdravější bílé varianty obsahují navíc přidané cukry. A obsahují jich celkem štědré množství.

Obsah cukru v jogurtech

Zatímco klasický ovocný jogurt čítá v jednom balení celých 5 kostek přidaného cukru a ovocný jogurt se sladidly 2 kostky (některé dokonce neobsahují žádný přidaný cukr, pokud jsou slazeny jen sladidlem a nikoli v kombinaci s cukrem), neochucený bílý jogurt žádný přidaný cukr neobsahuje a jeho energetická hodnota je tak často až dvakrát menší.

Obsah cukru v mléčných nápojích

V kategorii ochucených mléčných nápojů si můžete konzumací jediného výrobku dokonce vyčerpat maximální tolerovatelnou dávku přidaného cukru na celý den. Například jedno balení ovocného kefíru obsahuje téměř 50 g cukru, z toho více než 30g tvoří právě cukr přidaný.

Vybírejte raději neochucené varianty

Jasnou volbou by tedy měly být jogurty a kysané mléčné nápoje bez příchutí, které neobsahují žádný přidaný cukr. Pokud vám tyto výrobky samy o sobě nechutnají, není nic jednoduššího než si je dochutit doma podle vlastní potřeby. Přidejte čerstvé ovoce, případně si doslaďte jogurt lžičkou medu, džemu nebo oblíbeného sirupu. Stále se sice jedná o cukr, ale máte pod kontrolou přidané množství a pravděpodobně vám bude stačit cukru méně, než kolik ho přidávají výrobci do ochucených variant. Případně lze využít i nekalorická sladidla, ale lepším řešením je si sladké chuti postupně odvykat. Uvidíte, že za nějakou dobu už na bílý jogurt s čerstvým ovocem nedáte dopustit a kupované ochucené jogurty vám budou připadat zbytečně přeslazené.

Pozor na mléčné dezerty

Další skupinou výrobků, která by mohla množství přijatých jednoduchých cukrů až překvapivě změnit ve váš neprospěch, jsou mléčné dezerty. U těchto potravin je slovo „dezert“ použito v názvu zcela oprávněně, proto by se v jídelníčku neměly objevovat příliš často a neměly by být primárním zdrojem vápníku a jiných mléčných složek. Tyto výrobky navíc neobsahují prospěšné bakterie, kterými se mohou pyšnit zakysané mléčné výrobky. Proto není vhodné zařazovat je do běžného jídelníčku dětí ani dospělých pravidelně. Patří sem také pudinky nebo jiné smetanové krémy.

Oproti sušenkám mléčné výrobky vítězí!

I přes zbytečně vysoký obsah cukru jsou ochucené mléčné výrobky vzhledem k obsahu příznivých živin stále zdravější svačinou, než je například sušenka, čokoládová tyčinka nebo kupovaná bageta.
Mléko a mléčné výrobky jsou cenným zdrojem vitaminů, minerálních látek a kvalitních bílkovin a dají se jen těžko plnohodnotně nahradit. Konzumace mléčných výrobků by proto měla být samozřejmou součástí našeho života, jen je potřeba vybírat ty správné.

Ing. Hana Málková

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na