Jak snížit cholesterol bez léků

Hladinu cholesterolu v krvi je třeba pravidelně kontrolovat, ideálně jednou za rok. V případě, že máte hladinu cholesterolu vyšší, doporučují se kontroly již po půl roce. Dobrou zprávou je, že existuje spousta metod, jak cholesterol snížit plně přírodní cestou.

Jak snížit cholesterol bez léků

Cholesterol se tvoří především v játrech a v trávicím ústrojí. Do těla se však z velké své části dostává potravou. Pokud je jeho příjem dlouhodobě zvýšený, pak tělo přebytečný cholesterol odbourává v játrech a následkem toho dochází ke zvyšování hladiny cholesterolu v krvi. Nejvyšší koncentrace cholesterolu je v mozku, v krevním séru, ve slezině a v nadledvinkách.

Zvýšený cholesterol může i zabít

V dlouhodobém horizontu je zvýšená hladina cholesterolu nepříjemnou komplikací, která může způsobit různě závažné zdravotní problémy. Těmi nejčastějšími jsou ateroskleróza a ischemické choroby srdeční, jejíž akutní formou je infarkt myokardu.
Zároveň však existuje spousta metod, jak snížit cholesterol na přijatelnou úroveň plně přírodní cestou.

4 typy cholesterolu v lidském organismu:

HDL (High Density Lipoproteins): tzv. „hodný cholesterol”, který transportuje cholesterol do jater k dalšímu zpracování.
LDL (Low Density Lipoproteins): tzv. „špatný cholesterol”, který se přenáší z jater do periferních tkání, při zvýšené hladině i do cévní stěny, kde se usazuje – vznikají tak příznivé podmínky pro vznik aterosklerózy.
VLDL (Very Low Density Lipoproteins): přenáší tuky v krvi, zejména triglyceridy. Jejich hladina nezávisí na příjmu tuků z potravy, vytváří se v játrech.
Chylomikrony: přenášejí triglyceridy a tuky. Do těla se dostávají potravou.

Změna životosprávy

Chcete-li snížit cholesterol, musíte se v první řadě zaměřit na svůj jídelníček. Nejedná se o žádné radikální změny a zvládnout je může každý. Strava s nízkým obsahem cholesterolu a osvědčené přírodní prostředky jsou tím nejlepším, co pro své zdraví můžete udělat.

Přírodní pomocníci

Uznávanými přírodními pomocníky v boji se zvýšeným cholesterolem jsou:

  • Mořské ryby, česnek a cibule.
  • Jablka, protože pektiny v nich obsažené jsou schopné se ve střevech vázat na některé kyseliny, pro jejichž tvorbu potřebují játra cholesterol. Ten pak více odebírají z krve.
  • Psyllium, prášek ze semen speciálního druhu jitrocele.
  • Lněná, sezamová a slunečnicová semínka.

Léčebné oleje

Ke snížení cholesterolu v krvi mohou pomoci i léčebné oleje:

  • Sezamový olej: má také antidepresivní účinky, posiluje paměť a celkově je vynikajícím regeneračním prostředkem.
  • Bodlákový olej: získává se ze semen světlice barvířské.
  • Olej z pšeničných klíčků: zmírňuje i neurologické potíže.
  • Olej z vlašských ořechů: je rovněž bohatý na nenasycené mastné kyseliny.
  • Slunečnicový olej: obsahuje nenasycené mastné kyseliny, které stimulují odbourávání nasycených mastných kyselin. To je velmi důležitý proces zabraňující nadměrnému ukládání tuků v těle. Prospěšné nenasycené mastné kyseliny jsou také základem vitaminu F, jenž zvyšuje spalování tuků v krvi a zbavuje stěny našich cév usazených povlaků cholesterolu, zlepšuje elasticitu cévních stěn a vyrovnává krevní tlak.
    Pro zdraví vhodnější je použití slunečnicového oleje za studena (např. v zeleninových salátech). Přepalováním totiž dochází k ničení prospěšných látek, které se mění na zdraví škodlivé.

Snižování váhy a pohyb

Pacientům se zvýšeným cholesterolem lékaři obvykle nařídí dietu. Při snižování tělesné váhy je vhodnější metoda malých krůčků. Ideální postup vám poradí dietolog nebo dobrý výživový poradce. Počítejte s tím, že se jedná o běh na dlouhou trať, který může trvat i několik měsíců. Váhu a cholesterol sníží také jakýkoliv přirozený pohyb. Vhodné je začít každodenními krátkými procházkami a časem přidávat vzdálenost nebo zrychlovat chůzi.

Detoxikace těla

Základním krokem pro očištění organismu je odstranit z jídelníčku potraviny s vyšším obsahem cholesterolu, cukru, polotovary, tuky a vyhýbat se smažení. Dopřejte si dostatek zeleniny a zeleninových šťáv a nezapomínejte na pitný režim.

Síla skrytá v semínkách

Semínka patří k opravdovým výživovým pokladům. Konzumace semínek přispívá ke snižování cholesterolu v krvi, upravuje krevní tlak, stabilizuje cukr v krvi, odvádí přebytečný tuk z tkání, upravuje metabolismus a podporuje hubnutí.
Semínka obsahují především vitaminy skupiny B, které se podílejí na naší duševní pohodě – potlačují stres a naopak přinášejí dobrou náladu. Z dalších významných látek obsahují ve velkém množství vlákninu. Tím nejen že slouží proti zácpě, ale i jako prevence proti vážnějším nemocem, jakou může být rakovina tlustého střeva. Navíc zvyšují imunitu a výrazně zlepšují látkovou přeměnu.
Konzumujte semínka nejlépe v syrovém stavu, kdy jsou nutričně nejhodnotnější a uchovávají si všechny živiny (vitaminy, minerály a esenciální oleje). Můžete je bez obav drtit, mlít a namáčet. U semínek s tvrdou slupkou či skořápkou je to velmi vhodné, usnadňuje to konzumaci i trávení. V případě sekaných a mletých semínek dbejte na to, abyste je spotřebovali co nejdříve. Při koupi proto vybírejte semena syrová, nepražená, nesolená a neslazená.

Dobroty ze semínek

Semena, stejně jako ořechy, by se v našem jídelníčku měla objevovat co nejpravidelněji. V porovnání s olejem jsou pro nás mnohem prospěšnější. Můžeme je jíst buď samotná (2–3 polévkové lžíce denně), nebo jako součást dalších potravinových výrobků, například celozrnného pečiva, müsli apod. Semínka se dají použít také do pomazánek, kaší, pečiva, cukroví, ale i zeleninových salátů. Lehkým opražením vynikne jejich chuť a aroma, musíme však počítat s tím, že takto upravená mají nižší výživovou hodnotu.
I když jsou všechna zmíněná semínka pro naše zdraví velmi blahodárná, neměli bychom to s jejich konzumací přehánět. Vzhledem k vysokému obsahu tuku mají také vysokou energetickou hodnotu.

Semínka pro zdraví

  • Slunečnicová semínka chrání naše tělo před degenerativními procesy. Pomáhají také snižovat krevní tlak a nadměrnou srážlivost krve, a jsou tak skvělou prevencí například před infarktem nebo mozkovou mrtvicí.
  • Lněná semínka patří mezi tradiční hospodářské plodiny. Samotné lněné semínko najdeme na trhu jako hnědý a zlatý len. Hnědý len se vyznačuje typicky oříškovou chutí, zatímco zlatý len je chuťově jemnější. Oba druhy mají téměř totožné výživové složky, liší se pouze barvou semene.
  • Sezamová semínka jsou malinká drobná semínka bílé či zlatavé barvy. Ve světě existují i v barvě hnědé a černé. Ta jsou pak velmi podobná semínkům lněným. Jsou považována za jedny z nejzdravějších semínek vůbec.
  • Dýňová semínka jsou dobře známá pro svůj blahodárný účinek na činnost prostaty. Slouží také jako prevence zánětů močových cest. Dýňová semínka pomáhají i diabetikům – stabilizují hladinu glukózy v krvi.

Ing. Mgr. Edita Šimáčková

Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na