Jak se “nezbláznit” z koronaviru

Na začátku nouzového stavu si možná někteří z nás říkali, jak díky práci z domu, bude konečně čas si například přečíst knihu, podívat se na film, dobře se vyspat, odpočinout si, ale realita je většinou jiná. Být doma 24 hodin denně se všemi členy rodiny se může stát výzvou. Rady jak vše zvládnout a nezbláznit se pro vás připravila krizová linka důvěry - Modrá linka.

Jak se “nezbláznit” z koronaviru

Zvládat pracovní povinnosti, děti připravovat do školy, zajistit chod domácnosti včetně pestrého a vyváženého jídelníčku, děti zabavit a až na menší procházky se nikam z domu nevzdálit, může po týdnech doma být opravdu těžký útok na psychické zdraví. Navíc vyhlídka na zlepšení je prozatím v nedohlednu. Situaci neulehčuje ani strach o zdraví své či rodiny, existenční těžkosti, riziko
ztráty zaměstnání nebo obava z toho, co vlastně bude v našich životech dál. Co může pomoci?

Situaci přijměte

Ač se nám situace nemusí líbit a vyvolává v nás nejrůznější pocity, odporem a protestováním ji nezměníme; naopak, když situaci přijmeme a přizpůsobíme se jí, můžeme se s ní lépe vyrovnat, něco z ní i pro sebe vytěžit. Jak na to, se dočtete níže v přehledu, který jsme vytvořili na základě zkušeností z krizové pomoci i díky sběru chytrých rad a doporučení na internetu.

Pracujte s informacemi

– nesledujte je hned od rána, dávkujte si je – je třeba mít základní a důležité informace, ale nenechat se jimi zahltit, vystrašit
– filtrujte, třiďte – bohužel ne všechny informace jsou užitečné či dokonce pravdivé, pozor na tzv. hoaxy
– ověřené zdroje jsou např.
https://koronavirus.mzcr.cz/
https://special.novinky.cz/covid-19/

Zůstaňte aktivní

– něco dělejte, něčím se zabývejte – aktivita snižuje pocit bezmoci
– věnujte se všem důležitým oblastem vašeho života:

  • běžné denní aktivity – jídlo, spánek, hygiena
  • domácí práce
  • práce/studium – i když se vám nechce, je třeba je zařadit
  • sociální kontakt
  • odpočinek, relaxace
  • koníčky, hra, humor
  • pohybové/sportovní aktivity – ty, které současná situace neumožňuje, nahraďte jinými, případně jinou formou

➡inspiraci můžete najít na internetu, například různá cvičení, relaxace na YouTube; některá divadla, kina, filharmonie nabízejí své programy on-line či ze záznamu, knihovny půjčují elektronické či audioknihy, ty si lze snadno také koupit a objednat

Dodržujte režim a životosprávu

Režim umožňuje snížit stres, zvýšit motivaci; zdravá životospráva je podpůrná pro dobré zdraví i psychiku.
– vykonávejte běžné aktivity (jídlo, spánek, hygiena) s co největší pravidelností
– vytvořte si program, rozvrh dne

Co neprospívá:

  • ponocování
  • alkohol (případně drogy) – po prvotním uvolnění zhoršují průběh stresové reakce, úzkosti či, paniky, mají neblahý vliv na imunitu
  • nepravidelně a celkově špatně jíst
  • nehýbat se
  • celý den trávit na sítích a hraním her

Vyhněte se izolaci

– sociální kontakt patří k základním lidským potřebám
– pokud současná situace vede k izolaci (vás či vašich blízkých), hledejte si způsob, jak se jí alespoň částečně vyhnout
– přímý kontakt v dnešní době mohou zprostředkovat telefonáty, (video)chaty a jiná média
– své pocity, svůj příběh můžete sdílet i nepřímo – příspěvky na Facebooku, Instagramu, blogu – i toto má smysl

Komunikujte, sdílejte

Současná situace může naopak přinášet nutnost trávit se svými blízkými více času, než jsme byli zvyklí, což nás může těšit, ale také někdy vést k frustraci, dobrá komunikace je v každém případě nezbytností – je tedy důležitá tolerance a respekt (každý z nás prožívá své emoce, obavy, má své potřeby, přání).
– uvědomte si, že teď nejste sami za sebe – společně plánujte, rozvrhujte čas, úkoly
– určete si každý své místo – na práci, na odpočinek – a vzájemně svá místa respektujte
– pokud nastane problém, pojmenujte ho, vyříkejte si, co potřebujete, co si přejete, co se vám líbí, či nelíbí
– pokud vás právě štve někdo z rodiny, můžete „upustit páru“ sdílením s někým jiným, odreagováním se
– říkejte si hezké věci, sdílejte radost, inspiraci – co dáte, to se vám vrátí – když klesnete na duchu, druhý vás může povzbudit

Uvědomte si a přijměte své pocity

– mohou se objevit nepříjemné pocity, jako např. strach, úzkost, hněv, beznaděj, ukřivděnost – jsou normální reakcí na „nenormální“ (ne zcela běžnou) situaci
– uvědomte si je, pokuste se je přijmout a prožít, ať jsou jakékoli – není ovšem nutné na jejich základě jednat, dále je rozvíjet či přenášet na ostatní
– zvládnout své pocity můžete pomocí níže zmíněné relaxace, sdílení s jinými; ventilovat a říci si o podporu můžete i na lince důvěry

Relaxujte, myslete pozitivně, udržte si nadhled a humor

Nastalá situace může pro nás být zátěží, stejně tak i příležitostí využít tento čas i pro sebe.
– zařaďte jakékoli antistresové techniky, tedy různé formy relaxace, meditace, jógy

➡inspiraci je možné najít třeba na YouTube, např. autogenní trénink: https://www.youtube.com/watch?v=_TEaOy6wCeE, např. progresivní relaxace: https://www.youtube.com/watch?v=493mYfovYw0

– uvolněte se při jakékoli oblíbené, pohodové činnosti – při zajímavé knize, příjemné hudbě, u horké čokolády, oblíbeného čaje, sklenky vína (s mírou), cvičení (boxovací pytel je účinný antistresový nástroj), tvoření, výrobě čehokoli
– zůstaňte v módu „tady a teď“ – chrání vás to před smutkem z minulých nepříjemných událostí i před obavami z budoucnosti, z toho, co se děje „tam venku“
– myslete pozitivně, buďte optimisty, nejde o popírání reality, ale o obracení pozornosti od toho, co je problém, k tomu, co funguje, daří se, např.

➡vlna solidarity – pomoc seniorům, šití roušek… např. skupina https://www.facebook.com/groups/koronapady/
➡Italové otevírají okna a zpívají: https://www.novinky.cz/zahranicni/koronavirus/clanek/prazdne-italske-ulice-naplnuje-zpev-z-oken-a-balkonu-40316647
➡příroda regeneruje: https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/diky-opatrenim-proti-sireni-viru-je-cistsi-ovzdusi

– mějte nadhled – krize je příležitostí ke změně, k růstu, a jak praví jedna z buddhistických moudrostí, všechno je pomíjivé – tedy i tato situace pomine
– používejte humor – je to velmi dobrý obranný mechanismus, který vede k uvolnění, ale pozor na bezmyšlenkovité zlehčování:

https://www.denik.cz/z_domova/neprestavejte-se-smat-nejlepsi-vtipny-na-koronavirus-20200320.html

Řekněte si o pomoc

Ve chvíli, kdy již selhávají svépomocné mechanismy, je naprosto v pořádku říct si o pomoc:
– blízkým – mnohdy stačí sdílení
– odborníkům – pokud není s kým sdílet, či je třeba odborného přístupu, názoru
➡ jsme tu pro Vás na Modré lince https://www.modralinka.cz/
➡ linka pomoci – pro seniory či nemocné v karanténě – zajistí nákupy potravin, léků: 800 140 800
➡ v současnosti lze nalézt i dlouhodobější podporu, též formou psychoterapie distanční formou zdarma, např. https://www.terap.io/, https://www.delamcomuzu.cz/
➡ preventivní prohlídky a vyšetření, která nejsou akutní, jsou zrušena, ale v případě nejistoty či zdravotních komplikací by mohlo ulevit alespoň částečně on-line lékařské poradenství: https://www.ulekare.cz/
➡ pro případ finančních nesnází v tomto čase rozšířil Člověk v tísni provoz dluhové helplinky 774 392 950 (po-pá 8-18 hod.)
➡ohledně rodinně-právních vztahů a problémů vyplývajících ze současné situace poradí: http://www.uracr.cz/koroporadna
➡ kontakt pro problematiku závislostí: Národní linka pro odvykání 800 350 000, tipy a rady: https://chciodvykat.cz/wp-content/uploads/2020/03/NLO-infografika-Karantena.pdf

Pomáhejte

– ne proto, že někdo říká, že by se to mělo – pouze v tom případě, že vám to dává smysl
– pomocí druhému můžete navodit dobrý pocit, pocit smysluplnosti a navíc odvrátit pozornost od sebe a špatné nálady
➡ možnosti a nabídky pomoci přehledně shrnuje mapa pomoci: http://bit.ly/MAPA_POMOCI

Nedělejte žádná závažná rozhodnutí

– v případě nucené karantény, nouzové či krizové situace nemáme dostatek informací a zvládací kapacitu, abychom se mohli zodpovědně a dobře rozhodovat

Nemusíte

Doporučení slouží jako inspirace, mohou být nápomocná, je však třeba vyzkoušet si, co vyhovuje a funguje vám, zvážit, co vám dává smysl.
– nemusíte:

  • se snažit mít stále dobrou náladu
  • za každou cenu pomáhat, zapojovat se do dobrovolnických aktivit
  • být stále aktivní a výkonní, snažit se zvládnout vše, jako by se nic nedělo

– zkrátka nemusíte dělat nic, co vám někdo doporučuje nebo má dojem, že byste měli, když to tak vy sami necítíte

Přejeme Vám hodně sil a zdraví! A pamatujte – nejste v tom sami!

Zdroj: Modrá linka


Aktuální nabídka služeb krizové pomoci Modré linky:

Telefon: 731 197 477 nebo 608 902 410 (denně 9-21 hod.)
Online chat: chat.modralinka.cz (denně 12-21 hod.)
Skype: modralinka
E-mail: help@modralinka.cz
Více informací najdete na www.modralinka.cz

Kontaktovat nás může kdokoli, kdo se cítí být v obtížné životní situaci, odkudkoli a bez omezení věku.
Cena volání je dle tarifu volajícího.
Služba je anonymní, důvěrná a kontakt probíhá s odborným pracovníkem, vyškoleným v krizové intervenci.

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x