Jak pohybem hubnout?

Pohyb přináší našemu tělu nespočet zdravotních pozitiv a zvyšuje kvalitu našeho života. Cvičení samo o sobě má tendenci měnit vzorce životního stylu. Pohybově aktivní jedinci směřují ke zdravější výživě, nekuřáctví a více dbají na svůj způsob života. Pohyb je také jeden z nejdůležitějších faktorů, které pomáhají k udržení optimální hmotnosti či úspěšnému hubnutí.

Jak pohybem hubnout?

Díky vhodně zvolenému pohybu můžete udržovat rovnováhu mezi energetickým příjmem a výdejem. Pohyb je tedy důležitý, ať už chcete hubnout či si vaši stávající hmotnost udržet.

Nejvíc energie spotřebuje tělo pro základní životní pochody

Nejvíce energie tělo vydává prostřednictvím bazálního metabolismu, což je množství energie, které je potřebné pro základní životní pochody v organismu ve spánku, za normální teploty, za úplného tělesného i duševního klidu. Tato hodnota tvoří u běžného člověka cca 60 –70% celkového denního výdeje.
Další základní složkou energetického výdeje je energie potřebná na zpracování potravin, tzv. termický účinek stravy, který tvoří zhruba 5–10% z celkového výdeje. Kolik další energie vydáte, to záleží jen na vás, na vaší činnosti během dne, na vašem aktivním pohybu. Ke zvýšení energetického výdeje přispívá nejenom pohyb sám, ale i fakt, že ještě několik hodin po cvičení vydáváte více energie.

Energetický výdej při pohybových aktivitách

Asi je vám jasné, že jednotlivé aktivity se co do výdeje energie liší. Při pomalé procházce vydáte jiné množství energie než při rychlém běhu, při minigolfu to bude jiné než při squashi atd. Kromě druhu aktivity se výdej odvíjí také od vaší tělesné hmotnosti a samozřejmě i od toho, jak dlouho daná aktivita trvá.
Celkový výdej závisí také na intenzitě, s jakou danou činnost vykonáváte, ale také na vaší trénovanosti a dalších faktorech.
Abyste si dokázali trochu lépe představit, kolik energie při pohybové aktivitě zhruba vydáte, a porovnat to i s druhou stranou rovnice energetické bilance – tedy příjmem, připravili jsme pro vás názornou tabulku s několika příklady. Nezapomeňte však, že se jedná jen o určitý odhad a reálný výdej se může lišit v závislosti na intenzitě a mnoha dalších faktorech.


Tabulkou se můžete inspirovat a získat představu, co pro vaše tělo z hlediska energie znamená, když třeba vypijete jedno pivo nebo si dáte méně vhodný oběd ve fastfoodu. V tabulce je uveden čas v minutách, který musíte dané aktivitě věnovat, abyste spálili energii přijatou v dané potravině či nápoji. Jak jsme již zmínili, výdej se odvíjí také od vaší hmotnosti. V tomto případě jsme počítali s tělesnou hmotností 80kg.
Nezapomeňte ale, že při pohybu zdaleka nejde jen o energetický výdej, ale pohyb má i řadu pozitivních efektů na zdraví!

Jak s pohybem začít?

  • V první řadě je třeba upozornit, že pokud s pohybem začínáte a trpíte diabetem (či jakýmkoli jiným závažným onemocněním, nebo jste jen opravdu dlouhou dobu žádnou pohybovou aktivitu nevykonávali), nejprve se vždy poraďte se svým lékařem.
  • Nejdůležitější je najít si takový pohyb, který vás bude bavit a který prospěje vašemu tělu i duši. Snažte se vymyslet co nejvíce druhů pohybu, který budete vykonávat.
  • Najděte si alespoň pětkrát týdně 30 minut času. Pokud máte pocit, že nevíte, co máte dělat dřív, a že je to nereálné, spočítejte si, kolik hodin strávíte u televize, u počítače apod. S velkou pravděpodobností zjistíte, že těch 150 minut týdně ve svém životě určitě najdete.
  • V případě, že nejste příliš fyzicky zdatní, začínejte s pohybovou aktivitou pomaleji. Začněte pozvolna a nesnažte se trhat rekordy.
  • Samozřejmě nezapomínejte ani na rutinní pohyb ve vašem běžném životě – zaměřte se proto na zvýšení chůze, domácích prací, vyhýbejte se eskalátorům, výtahům, dlouhému sezení, lenošení na gauči, dojíždění autem a raději se pokuste co nejvíce tělo vystavit fyzickému výdeji. Zkuste chodit co nejvíce pěšky, doporučuje se ujít každý den minimálně 10 000 kroků. Pořiďte si krokoměr nebo si stáhněte mobilní aplikaci a postupně den ode dne navyšujte počet kroků.

Ing. Hana Málková, STOB

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na