-- reklama --

Jáhly: Vyzkoušejte tento malý zázrak v bezlepkové variantě noků

Jáhly: Vyzkoušejte tento malý zázrak v bezlepkové variantě noků
Jáhlové noky se budou skvěle hodit s omáčkou ze špenátu, česneku a sýra Zdroj: Freepik

Jáhly kdysi dávno patřily mezi základní potraviny našich předků. Ti si byli dobře vědomi toho, jakou mají tyto žluté kuličky hodnotu. Dnešní generace se k moudrosti našich prababiček navrací – a i moderní věda potvrzuje, že jáhly jsou malý zdravotní zázrak, který obsahuje nejenom spoustu minerálních látek, ale navíc patří mezi ty potraviny, které jsou lehce stravitelné, přirozeně bezlepkové a zásadité.

Jáhly patří mezi obiloviny s nejnižším rizikem vzniku alergie, a proto jsou více než vhodné pro děti. Mají lehce oříškovou chuť a jsou vhodné pro přípravu sladkých i slaných jídel všeho druhu. Tradiční čínská medicína je dokonce řadí mezi potraviny, které zahřívají.

Historie jáhel

Tyto lesklé žluté kuličky nejsou ničím jiným než vyloupaným prosem. Bez jáhel se kdysi neobešla žádná slavnost, nechyběly ani na Vánoce nebo Velikonoce – hospodyňky z nich pekly švestkový jahelník, sladkou kaši nebo obyčejné jáhly se slaninou. Proso je však velmi náročná plodina na pěstování, a tak byly jáhly záhy vytlačeny rýží a brambory (místo jahelníku tak nastoupil rýžový nákyp).

Co obsahují?

Jáhly jsou zdrojem hořčíku, draslíku, fosforu, mědi, železa, zinku a vitamínu B1 a B2. Jsou také zdrojem prospěšných nenasycených mastných kyselin a obsahují poměrně dost vlákniny. Zatímco vysoký obsah fosforu pomáhá lépe zvládat stres a napětí, křemík naproti tomu podporuje růst vlasů, zdravé zuby, ale také vyplňuje kůži a svalovou tkáň.

Tato obilovina obsahuje poměrně dost sacharidů, ale díky vysokému množství vlákniny se jejich glykemický index pohybuje někde kolem hodnoty 55. Jeho vstřebávání do krve je tak pozvolné. Jáhly také patří mezi zásadotvorné potraviny, proto se hodí při překyselení organismu.

Výživové hodnoty na 100 g (364 kcal):

    • bílkoviny: 12 g
    • sacharidy: 71 g
    • tuky: 2,9 g
    • vláknina 3,5 g

Nejčastější chyby a omyly při léčbě pumpou a měření senzory

Inzulínová pumpa dodává do podkoží kontinuálně a podle předem naprogramovaného režimu inzulín drobnou kanylou. Uživatel si k tomuto bazálnímu ...

Čemu prospívají?

Jáhly patří k potravinám, které se skvěle hodí při detoxikaci. Díky velkému obsahu vlákniny a antioxidantů jsou vhodné k pročištění střev, zdravějším vlasům, zubům a nehtům, posílení svalů a vazů, k hojení ranek, ale díky jejich stravitelnosti i k rychlejšímu hubnutí. Dále:

  • posilují oči a oslabené ledviny – mají totiž močopudné účinky,
  • lze je doporučit při celkovém tělesném vyčerpání nebo při rekonvalescenci,
  • hodí se i pro anemické pacienty, a to díky vyššímu obsahu železa,
  • blahodárně působí na žaludek, slinivku a slezinu,
  • jáhly můžou konzumovat i celiaci, protože jsou přirozeně bezlepkové,
  • díky vláknině rychle zasytí a oddálí pocit hladu,
  • udržují stálou hladinu glukózy v krvi,
  • jáhly také nezpůsobují zahlenění organismu, z toho důvodu jsou vhodné při nemoci.

Kde je využít a jak je připravit?

Kvůli nenasyceným mastným kyselinám mají jáhly tendenci žluknout. V obchodě tak vybírejte jáhly, které jsou krásně lesklé a žluté, pečlivě si také ověřte datum spotřeby. Ty, které jsou zašedlé nebo před koncem expirace, raději neberte – mohly by být hořké. Jáhly je před vařením potřeba spařit horkou vodou, aby se zbavily natrpklé chuti, jinak se vaří obdobně jako rýže.

Tuto obilovinu využijete všude tam, kde byste jinak použili například kuskus nebo bulgur. Dobře si ale také rozumí ve sladkých receptech se skořicí, jablky, hruškami, ale také s houbami, červenou řepou, česnekem a špenátem. Lze z nich vykouzlit kaše, knedlíky, ale můžete je i zavařit místo nudlí do polévky.

Tip: Vyzkoušejte jahelnou mouku, kterou je dobré přidat do pečení k pšeničné, žitné nebo špaldové. Moučníky se tak stanou lehce stravitelnými s nízkým kalorickým profilem.

Tvarůžky: Kulinářská lahůdka, která pomáhá s hubnutím

Pochoutka s výrazným zápachem se vyrábí z netučného tvarohu. Díky tomu je přirozeně dietní, bez chemie, bezlepková a zároveň plná ...

Recept: Jáhlové noky

Je potřeba myslet na to, že noky jsou trochu sušší, a tak je dobré k nim udělat nějakou omáčku. My je doma připravujeme s omáčkou ze špenátu, česneku, sýru a smetany. Chybu neuděláte ani tehdy, když k jáhlovým nokům přidáte kus dobrého masa nebo ryby.

Tip: Jáhlové noky nikdy nepřipravujte předem. Druhý den už byste si na nich nepochutnali.

Suroviny:

  • 100 g jáhel
  • 200 ml vody
  • 1 vejce
  • špetka soli
  • kukuřičná mouka (špaldová mouka)
  • máslo

Postup:

  1. Jak už jsem psala, jáhly je nutné spařit vroucí vodou, aby nebyly hořké. Poté je v hrnci zalijte novou vodou, přidejte špetku soli a vařte asi patnáct až dvacet minut.
  2. Zchladlé uvařené jáhly rozmixujte na kaši, zapracujte do ní vejce a přidejte podle potřeby kukuřičnou mouku (ti, kteří netrvají na bezlepkové variantě, mohou použít samozřejmě třeba i špaldovou celozrnnou mouku).
  3. Dejte do hrnce vařit vodu a pořádně ji osolte. Pracovní vál pomoučněte (kukuřičnou moukou, kukuřičným škrobem nebo špaldovou moukou) a postupně tvarujte drobné kuličky.
  4. Já je ještě splácnu vidličkou, aby získaly ten správný oválný tvar.
  5. Opatrně je vložte do vroucí vody a vařte přibližně tři minuty.
  6. Nakonec je polijte rozpuštěným máslem.

Dobrou chuť.

Zdroje: zdravezivena.cz, celostnimedicina.cz, naturalek.cz

9143

Diskuze k článku