Hypoglykemie: víte jak postupovat?

Hlavním cílem léčby cukrovky všech typů je udržení hladiny cukru v krvi – glykémie - v poměrně stálém rozmezí. Jakékoliv překročení normálních hodnot znamená pro lidský organismus zátěžovou – stresovou reakci.

Hypoglykemie: víte jak postupovat?

Ať už se jedná o přílišný pokles nebo vzestup cukru v krvi, reaguje tělo na porušení rovnováhy varovnými signály a protiopatřeními. Opakované výkyvy glykémie trvající léta pak způsobí oslabení zabezpečovacího systému a zároveň nevratné poškození cévního řečiště lidského těla.

Hypoglykémie je zjednodušeně řečeno nízká hladina krevního cukru. Představuje pokles glykémie pod spodní hranici normální hodnoty, tj. pod 3,3 mmol/l. Z praktických důvodu se o hypoglykémii mluví již při poklesu pod 4 mmol/l.

Příčiny vzniku hypoglykemie

  • Nedostatek jídla – nedostatečný počet sacharidů, posunutý příjem sacharidů
  • Více pohybu, než je obvyklé
  • Špatná aplikace dávky inzulinu
  • Účinky některých léků
  • Snížená funkce žláz s vnitřní sekrecí (štítná žláza, nadledvinky)
  • Konzumace alkoholu nalačno

Příznaky přicházející hypoglykemie

  • Pocení
  • Bušení srdce
  • Pocit hladu
  • Třes
  • Neostré vidění
  • Slabost
  • Nervozita

Co dělat při podezření na hypoglykemii?

Rovnováhy mezi inzulinem a glukózou dosáhneme snížením inzulinu, přidáním jídla, nebo provedením obou věcí současně. Pokud se hypoglykemie vyskytne při fyzické aktivitě nebo sportu, je třeba pohybu okamžitě nechat, aby nedošlo k prohloubení hypoglykemie. Pokud máte o své glykemii jakékoliv pochybnosti, změřte se co nejdříve glukometrem. Nemáte-li možnost se změřit, postupujte, jako kdybyste hypoglykemii měli.

I zdravý člověk (nediabetik) může mít hypoglykémii, pokud klesne hladina cukru v krvi. U zdravého člověka tělo zareaguje zvýšenou produkcí hormonu, které mají za úkol zvýšit hladinu cukru. Jedná se o adrenalin a glukagon.

Stupně závažnosti hypoglykémie

Lehká hypoglykemie

Bez subjektivních příznaků – naměřena nižší hodnota glykemie – 3 – 4 mmol/l.

Střední hypoglykemie

Mírné příznaky – glykemie 2 – 3 mmol/l – diabetik si je schopen sám pomoci.

Těžká hypoglykemie

Závažné příznaky – glykemie je nižší než 2 mmol/l – diabetik potřebuje pomoc druhé osoby.

Hypoglykemické kóma

– bezvědomí, nutno volat 155

Léčba hypoglykémie

Při hypoglykémii je nutno reagovat rychle, ale rozvážně. Rychlá reakce zabrání dalšímu úbytku krevního cukru.

Lehká až střední hypoglykémie

Stačí dostat do těla 2 sacharidové jednotky. Tento objem rychlých sacharidů byste měli stále nosit u sebe. Může se jednat například o 2 dcl ovocného džusu nebo limonády, nebo 4 lžíce glukopuru (hroznový cukr) rozpuštěného v čaji nebo vodě, nebo 4 sáčky krystalového cukru (po 5 g), případně 4 velké kostky cukru.
Je důležité si pamatovat, že v případě hypoglykémie nikdy nesmíte pít nápoje s označením Dia nebo Light. Následně podejte krajíc chleba, kousek pečiva, ovoce atd.

Těžká hypoglykémie

V tomto případě už diabetik ztrácí vědomí a nemůže nic konzumovat, je tedy zbytečné až nebezpečné, aby vám někdo zkoušel vložit do úst cukr nebo dokonce nápoj. Při těžké hypoglykémii je nutné hned podat injekci glukagonu – GlukaGen HypoKit. Lze jej aplikovat i přes oděv. Hned poté je třeba zavolat rychlou záchranou pomoc na lince 155. Doporučujeme oznámit hned po telefonu, že se jedná o diabetika v bezvědomí.

Glukagon je syntetická verze přírodního hormonu, které si naše tělo vytváří ve slinivce břišní. Jeho účinkem je zvýšení krevního cukru. Pomáhá játrům uvolnit rezervy cukru do krve, a tím zvýšit jeho hladinu. Je to bezpečný lék, nikomu nemůže ublížit. Začíná působit do 10 minut po aplikaci.
Glukagon by měl mít doma určitě každý diabetik 1. typu. U sebe byste ho pak měli mít v případě dovolené, výletů nebo při zvýšené fyzické aktivitě.
Pamatujte na to, že pokud budete potřebovat injekci glukagonu, pravděpodobně už budete v bezvědomí. Proto musíte naučit svoje okolí (rodinu, přátele, kamarády), jak rozeznat příznaky hypoglykémie, co dělat a jak aplikovat glukagon.

Při neléčené hypoglykémii mohou následovat poruchy vědomí, hypoglykemické kóma a smrt. Následkem častých těžkých hypoglykémií může být i trvalé poškození mozku.
Není však nutné vidět vše černě; při správné kompenzaci diabetu a dobré spolupráci s lékařem se nemusíte hypoglykémie obávat.

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na