Hydratujte tělo pomocí sezónní zeleniny, vyhnete se bolesti hlavy a doplníte potřebnou energii

Hydratujte tělo pomocí sezónní zeleniny, vyhnete se bolesti hlavy a doplníte potřebnou energii
Zelenina chutná nejlépe v její přímé sezóně. Ať už si vyberete ochlazující okurky, nebo šťavnatá rajčata, jsou ideální pro doplnění hydratace. Zdroj: Freepik

Každé roční období má svá specifika, co se týče stravovacích návyků. Pokud posloucháte svoje tělo, zjistíte, že vás v létě více nutí jíst ovoce a zeleninu v neupraveném stavu. Vodu z organismu ztrácíte větším pocením i dýcháním. Proto je nutné ji efektivně doplňovat. Obsah našeho talíře přispívá k lepší hydrataci opravdu velkou měrou.

Voda je nezbytná k tomu, aby vaše tělo dobře fungovalo. U dospělého jedince tvoří 60 procent jeho stavby. Má několik funkcí – od regulace tělesné teploty přes účast na dobré krevní cirkulaci, buněčném okysličení a vylučování odpadních látek z organismu.

Po čem sáhnout, abyste byli co nejlépe hydratovaní?

Hydratace je důležitá. V létě při opravdu vysokých teplotách to platí dvojnásob. A je jedno, jestli dodáte tekutiny do těla pomocí vhodně zvoleného pitného režimu nebo stravy. Ovoce a zelenina s nízkým glykemickým indexem představují pro diabetiky skvělou volbu k udržení vyváženého příjmu tekutin a mají rovněž pozitivní vliv na vaši glykémii.

Vitamíny a minerály, které dodáte tělu pomocí zeleniny, navíc vyladí nutriční deficit vzniklý ze zvýšeného pocení.

Dodržování vyváženého pitného režimu v horkých dnech také napomáhá odstraňovat z těla toxiny. Tento proces je důležitý například pro úspěšné čištění pleti. Příklady letní zeleniny a ovoce s nízkým glykemickým indexem, které podpoří vyrovnanou hydrataci:

  • Vodní meloun je nízkokalorický, obsahuje 92 % vody. I když se jedná o ovoce, u kterého by diabetik povětšinou zpozorněl, je to s ním tak trochu jinak. Má sice vysoký glykemický index (GI 76), ale zároveň představuje pro tělo nízkou glykemickou zátěž.
  • Chutné jahody obsahují asi 91 % vody, kromě toho, že podpoří hydrataci, dodají tělu rovněž vitamín C, který je důležitý pro správné funkce krevního oběhu (podporuje vstřebávání železa do organismu), tvorbu kožního kolagenu a účinné budování odolného imunitního systému. Zároveň přispívá k zachování horkem zkoušených energetických rezerv.
  • Okurky obsahují 96 % vody, jsou nízkokalorické. Tělu poskytují vysoký obsah vlákniny, což z nich dělá skvělé jídlo pro lidi, kteří chtějí zhubnout, i diabetiky. Najdete v nich důležité vitamíny a minerály, jako je vitamín K, vitamíny B, vitamín C, draslík a hořčík. Jsou slibnými spojenci v boji proti zánětu.
  • Rajčata tvoří z 94 % voda. Pro diabetiky jsou důležitým zdrojem lykopenu, který chrání buňky před poškozením oxidativním stresem, vitamínu C pro lepší imunitní reakce i trávení prospěšné vlákniny.
  • Pomeranče jsou vynikajícím dodavatelem vody (její zastoupení v nich je 87 %) a vlákniny. Mají nízký obsah tuků a bílkovin, proto jsou řazeny mezi nízkokalorické potraviny. Pro diabetiky jsou vhodné i jako pomocný prostředek pro management dyslipidémie a hladin LDL cholesterolu.
  • Výborným zdrojem vody je i křupavý celer nebo maliny.

Cukrovka a trauma z dětství: Souvislosti mezi dvěma zdánlivě nesouvisejícími tématy zkoumala studie

Psychika každého z nás, ať už si to chceme přiznat, nebo ne, silně ovlivňuje naše tělesné zdraví. Efektivní práce s dětskými traumaty může vést k ...

Rizika dehydratace nejsou pro organismus vůbec malá

Dehydratace je fyziologický stav s více či méně závažnými důsledky, který vyplývá z podstatného úbytku tekutin v těle. Může postihnout každého, větší pozornost na její projevy je potřeba věnovat u malých dětí a starších lidí. Vzniká v návaznosti na několik faktorů. Kromě výskytu v rámci typických horkých letních dní může být například spojená také s podvýživou, zvýšeným pocením v rámci sezónních onemocnění, nebo silným průjmem způsobeným bakteriemi jako Campylobacter, Salmonella, Shigella, E. coli, případně rotaviry.

Dehydratace je nejrozšířenější u obyvatelstva rozvojových zemí, které nemá dostatečné přístupy k pitné vodě a trpí zhoršenými podmínkami pro vykonávání každodenní hygieny.

Hlídat pitný režim převážně u malých dětí a seniorů je opravdu důležité. Ztráta vody a minerálních solí, která vzniká jako důsledek dehydratace, může mít totiž nepříjemné důsledky na chod organismu a ovlivnit životně důležité orgány, svaly a mozek, které pak nejsou schopny dostatečně plnit svoje přirozené funkce.

Prevence ztráty tekutin z organismu se skládá ze snížení rizika nákazy viry nebo bakteriemi, a to dodržováním běžných pravidel v rámci precizního mytí potravin, hygieny rukou po toaletě, používání vodního filtru tam, kde si nejste zcela jisti nezávadností vody. Respektování doporučeného denního příjmu tekutin (obecně 2 l na den), v případě zvýšené sportovní aktivity nebo velkého horka pít průběžně během dne tak, jak si tělo říká.

Jak poznáte dehydrataci:

  • Zmenšená potřeba močení, suchý jazyk, rty a kůže, která může působit šedým dojmem.
  • Prohlubeň fontanely (měkká část lebky kojence).
  • Přítomnost průjmu, zvracení.
  • Horečka, bolesti hlavy, nevolnost, bolesti žaludku a křeče v oblasti břicha.
  • Ve stolici se může objevit krev.
  • Celková únava a slabost.

Rybíz: Sezónní ovoce, které pomůže vyhladit vaši pokožku díky vitamínu C

Černý, červený nebo bílý rybíz? Výběr je pouze na vás. Ať už sáhnete po jakémkoli z nich, neprohloupíte. Všechny jeho druhy jsou totiž nejen ...

    Letní zelenina dodá tělu i potřebnou vlákninu

    Dobrý příjem kvalitní rozpustné i nerozpustné vlákniny je pro diabetiky důležitý. A pokud je zrovna sezóna chutného ovoce nebo zeleniny, dá se do těla dodat opravdu hravě. Prostě není nic lehčího. Je důležitá pro správné trávení a zažívání, předchází potížím s vyprazdňováním, působí rovněž jako prevence průjmu nebo zácpy.

    Pro diabetiky je vláknina klíčovým spojencem v boji proti projevům hyperglykémie.

    Pomáhá udržet hladiny krevního cukru na uzdě tím, že zpomaluje trávicí proces, a tím pádem se glukóza přijatá v potravě uvolňuje do krevního oběhu pomaleji a rovnoměrněji, čímž se zabrání přílišným výkyvům v jejích hladinách.

    Zdroje: Health.harvard.edu, Ncbi.nlm.nih.gov, Pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

    969

    Diskuze k článku