Hubnutí jako novoroční posedlost

V novém roce cítím potřebu sdělit hubnoucímu národu prostou věc – jezte pro radost a tehdy, když jste se vědomě vy sami rozhodli jíst. Nestaňte se otroky tzv. toxického prostředí, které až nedůstojně rozhoduje za vás, a nepodlehněte novoročnímu nájezdu obchodníků s hubnutím.

Hubnutí jako novoroční posedlost

Rafinované taktiky obchodníků slaví úspěchy a při nákupu vám koš doslova přetéká. Vítáte slevy na velká balení, kupujete sladkosti ve výši očí a ve frontě u pokladny ještě přihodíte potravinu, na kterou se vám sbíhají sliny jen díky reklamě, kterou jsme předchozí večer viděli v televizi. Šťastná rodinka z reklamy, která potravinu plnou tuku a cukru propagovala, ve vás vyvolala pozitivní odezvu a vy si ji bezmyšlenkovitě dali do košíku – jen díky tomuto napodmiňování a bez vašeho svobodného rozhodnutí. A tak se díky mocné síle jiných přejídáte. Do toho přijdou trendy štíhlé postavy a obchodníci s hubnutím mají ráj. Vezměte proto rozum do hrsti a nepodlehněte každoroční novoroční posedlosti hubnutím.

Na co si dávat pozor?

  1. Neomezujte si zbytečně výběr potravin pro sestavení vhodného jídelníčku

Při změně návyků hrají roli zejména emoce. Snažte se nepodlehnout emočně zabarveným nevědeckým módním trendům, u kterých vám hubnoucí guru slibuje, že s ním zhubnete lehce, snadno, radostně a natrvalo. Stačí, když vynecháte následující skupiny potravin… (jednou je to  maso nebo všechny živočišné potraviny, jindy pečivo nebo veškeré sacharidy, případně obecněji všechno tučné nebo sladké). Nevrhejte se bezhlavě ani do výživových směrů typu makrobiotika nebo jiných módních trendů jako je raw strava, bezlepková dieta pro zdravé apod. Pokud nemáte žádné zdravotní omezení, kvůli kterému byste museli dané potraviny vylučovat, tak za to buďte rádi a nevyhýbejte se zcela zbytečně nutričně hodnotným potravinám.

  1. Nesnažte se držet přesně předepsanou dietu

Nepodléhejte přesně rozepsaným dietám, které uveřejňuje v lednu většina ženských časopisů. Soukáte do sebe potraviny podle rozpisu, které vám často nechutnají a smutně pošilháváte po potravinách, které jsou třeba zdravé, ale nejsou zahrnuty do diety, kterou jste si zvolily. Takovou dietu dlouho držet nevydržíte a brzy ji opět „pustíte“. Nekupujte si ani nesmyslné knihy propagující různé diety, z nichž mnoho si protiřečí.

  1. Nepodporujte byznys s doplňky na hubnutí

Základní pravidlo pro orientaci ve velkém množství doplňků na hubnutí je následující: pokud preparát slibuje, že nemusíte nic měnit ve svých návycích a doplněk vše udělá za vás, pryč od něj. Čím levnější je výživové poradenství spojené s nabídkou drahých doplňků, tím více si jich nakonec odnášíte.

Odborníci nebo obchodníci?

Rozlišujte skutečné odborníky na výživu – obezitology a nutriční terapeuty, od nevzdělaných obchodníků s hubnutím. Ty poznáte podle toho, že jejich hlavním zájmem je něco vám prodat.

Jste připraveni na změnu?

V prvé řadě si ujasněte, zda je leden ideálním měsícem na hubnutí. Zda není vaše rozhodnutí hubnout jen důsledkem ovíněné silvestrovské noci a tím, že se na Nový rok sluší dát si nějaká předsevzetí. Zvažte pro a proti. Jste pro změnu opravdu motivovaní? Pokud se vám do změny zatím nechce, nevadí – pracujte na zvýšení motivace a předejděte obvyklému každoročnímu neúspěchu. Nereálná předsevzetí se brzy rozplynou jak pára nad hrncem.

Malými kroky k velkým cílům

Celý minulý rok jste s námi mohli sledovat projekt společnosti STOB Výzva 52, který každý týden motivuje k malé změně. Každý, byť malý úspěch se počítá a dodá vám energii do dalších kroků. I v letošním roce můžete se STOBem pokračovat na www.stobklub.cz a pravidelně sledovat i náš seriál v Diastylu.

Rady pro smysluplnou změnu

  1. Dejte si reálné cíle ve vztahu k výživě

Pokud je vaším cílem zhubnout, pokuste se snížit energetický příjem. Zaměřte se také na kvalitu stravy a vhodné zastoupení živin. Zaměňujte postupně potraviny pro hubnutí zcela nevhodné za potraviny méně vhodné až třeba vhodné tak, aby to vaše chuťové buňky přijaly za své. Bílkoviny přijaté v bůčku tak můžete postupně vyměnit za bílkoviny v prorostlém vepřovém, poté v libovém vepřovém až třeba za bílkoviny v rybě či kuřeti. Místo tučného máslového dortu si dáte zprvu ovocný tvarohový, až vám třeba bude časem stačit jen tvaroh s ovocem. Nenuťte se do potravin, které vám nechutnají, a nezakazujte si striktně vaše oblíbené, méně vhodné potraviny. Nesestavujte si tedy jídelníček podle diet, které zrovna “frčí”, ale podle vašich chuťových preferencí. Podaří-li se vám jíst rozmanitě a budete-li si pochutnávat na kvalitních potravinách, budete po celou dobu hubnutí dobře naladěni. Při sestavování jídelníčku vám pomůže program Sebekoučink na www.stobklub.cz, který vám zábavnou formou pomocí semaforků bude pomáhat při vytváření vhodného i chutného jídelníčku.

  1. Dejte si reálné cíle ve vztahu k psychice

Většinu energeticky bohatých potravin lze nahradit potravinami méně energetickými, a přitom stejně dobrými. Ty potraviny, které nahradit nejdou (například čokoláda), si občas do svého jídelníčku zařaďte a bez pocitů viny vychutnejte.  Pro většinu hubnoucích je život rozdělený na dvě etapy. Jedno období je drastické hubnutí. Pokud si v této etapě dopřejete nějakou ve vašich očích hříšnou potravinu (například zmiňovaný čtvereček čokolády), naskočí vám často tzv. negativní automatické myšlenky – že jste k ničemu, že nemáte vůli, atp. Negativní myšlenky ovlivní negativně i vaše emoce. Jste rozčarovaní a když už jste si vzali jeden čtvereček čokolády, tak dojíte čokoládu celou, abyste získali sílu na další hubnutí. A tak se stále trápíte a život vám utíká ve jménu hubnutí a váha jde paradoxně často nahoru, protože po zhubnutí dvou kil, přiberete další tři. Pokuste si tedy cíleně občas zařazovat do svého jídelníčku v rozumné míře potraviny, které jste si dříve zakazovali, a místo hříchu to nazývejte plánovaným vybočením.

  1. Dejte si reálné cíle ve vztahu k pohybu

sport, pohyb, aktivní

Pokud jste se mnoho let aktivně nehýbali, proberte zvýšení pohybové aktivity nejprve se svým diabetologem. Důležité je zvolit si vhodný pohyb, který vás bude po nějaké době alespoň trochu těšit. Pokud se jako netrénovaný nováček vydáte do fitcentra, kde pro vás bude cvičení nevhodné a kde se navíc budete cítit vedle éterických bytostí ladně se pohybujících ve stylových oblečcích jak slon v porcelánu, brzy pravděpodobně pohybových aktivit zanecháte. Neupínejte se ve svých cílech na číslo na váze. Pokuste se zlepšit si tělesnou kondici (často se cítíme prachbídně ne kvůli kilům navíc, ale kvůli špatné pohyblivosti a naprosté fyzické nezdatnosti). Dejte si konkrétní cíl, například že každý týden vyzkoušíte nějakou novou pohybovou aktivitu do doby, než  najdete takovou, která vás bude bavit. Vaším konečným cílem může být pravidelná pohybová aktivita alespoň 2-3x týdně trvající optimálně hodinu. Pro začátek stačí, když se protáhnete na gauči při reklamách, při televizním seriálu budete třeba do první reklamy hopsat na fitbalu a při telefonování budete místo sezení chodit.

 Dovolte si chybovat

Opusťte tedy navyklá předsevzetí, kdy po sobě vyžadujete, abyste byli perfektní a nenecháte si vůbec prostor pro lidské chybování. Zkuste to letos podle našeho článku jinak. Zvolte si malou změnu, ve které budete úspěšní a uvidíte, že jeden úspěch roztočí spirálu dalších úspěchů.

Pokud potřebujete v redukci váhy podporu a odborné vedení, můžete navštívit Kurzy zdravého hubnutí společnosti STOB.

Jak posílit svou vůli

Víte co je Preamackův princip? Pokud jste se rozhodli zařadit nějakou novou aktivitu (třeba 10 minut cvičení denně), navažte ji na jinou činnost, kterou již pravidelně vykonáváte. Cvičit tak můžete před nebo po čtení novin, pití kávy, čištění zubů apod. Odpadne tak vnitřní boj “cvičit či necvičit”. A kdo si napodmiňuje, že při televizním seriálu automaticky sedne na rotoped, má vyhráno. Nemusíte šlapat hned po celou dobu vysílání, ale třeba jen do první reklamy.

PhDr. Iva Málková

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x