Hubnutí a diety

Cílem hubnutí je úbytek tukové tkáně. Pokud dosáhnete toho, že výdej energie je vyšší než její příjem, gratulujeme. Podaří-li se vám snížit hmotnost, lze očekávat, že dojde k poklesu hladiny cholesterolu a dalších tukových látek v krvi i krevního tlaku. Občas se stane, že cílevědomý diabetik 2. typu dosáhne přechodu z antidiabetik jen na dietu.

Hubnutí a diety

Uložené tuky, které jsou uvnitř tukových buněk musí přejít přes buněčnou stěnu do krevního řečiště. Tam se navážou na molekuly bílkoviny, a v této podobě jsou svalovými buňkami spalovány. K efektivnímu spalování tuků dochází při pravidelné sportovní aktivitě. Pohyb zlepší citlivost tkání na inzulín a sníží pravděpodobnost, že bude ubývat svalová tkáň.

Vhodné skupiny potravin pro hubnutí:

a) Zelenina
b) Ovoce
c) Mléko a mléčné výrobky
d) Maso a ryby
e) Sójové maso a tofu

Skupiny potravin, které je nutno omezit:

a) Pečivo
b) Těstoviny
c) Brambory
d) Luštěniny
e) Rýže
f) Tuky
g) Sladkosti
h) Alkohol

Stručný přehled „populárních“ diet

1. Atkinsonova dieta (nízkosacharidová)

a) Princip – Omezením příjmu sacharidů se výrazně tlumí vyplavování hormonu inzulinu do krve. Doktor Atkins doporučuje jíst potraviny,které mají nulový nebo minimální obsah sacharidů.
b) Pozitiva – Při správném dodržování není pociťován hlad ani chuť k jídlu. Váha jde dolu celkem rychle (úbytek váhy je dán velkou ztrátou vody, z menší části z tuku)
c) Negativa – Dieta zvyšuje pravděpodobnost vzniku aterosklerózy a nádorových nemocí. Při dlouhodobém držení diety většina pociťuje silnou únavu. Po ukončení diety váha opět stoupne.

2. Zónová dieta

a) Princip – Podle dr. Barry Searse je zóna stavem ideálního vyladění organismu, při kterém je duševní i tělesná výkonnost nejvyšší. Jde spíše o způsob výživy, který si člověk osvojí a pak dodržuje. Sestavený jídelníček má udržovat stálou hladinu glykémie.
b) Pozitiva – Stálá hladina krevního cukru brání pocitu hladu. Je doporučována při redukčních dietách, je-li pociťován hlad.
c) Negativa – Je třeba plánovat dopředu a mít stále po ruce vhodné potraviny.

3. Dělená strava

Zveřejnil ji poprvé na začátku 20.st dr. Hay, poté několikrát zapomenuta a objevena.

a) Princip – Podle této teorie tělo hůře zpracovává bílkoviny a sacharidy, jsou-li přijímány společně. Díky tomu se zatěžuje trávicí systém a zpomaluje látková výměna – může docházet k nadváze. Zásady: nekonzumovat společně bílkoviny a sacharidy, více než polovinu stravy má tvořit nejlépe ovoce a zelenina v syrovém stavu.
b) Pozitiva – Své zastánce diety vede k většímu zamyšlení nad tím, co vlastně jíst. Omezení celkového množství jídla může vést ke zhubnutí.
c) Negativa – Dietu je potřeba správně pochopit, jinak můžete i při této dietě přibrat.

4. Dieta podle krevních skupin

Vychází z pozorování dr. D´Adamo. Zjistil, že pacienti reagují odlišně na stejnou potravu

a) Princip – Příčinou je podle této teorie historický vývoj lidů – změna v prostředí a způsobu výživy. Tyto přesuny vedly ke změnám v imunitním systému – pro každou krevní skupinu jsou vyjmenovány nevyhovující potraviny.
b) Pozitiva – Každý se může zamyslet nad tím, jaké potraviny mu vyhovují konzumovat
c) Negativa – Systém nemá jasnou logiku. Nikdo nemůže zhubnout jen tím, že se z jídelníčku vyloučí některé druhy potravin.

5. Zelná polévka

Podle této teorie je zelí ideální potravinou pro hubnutí.

a) Princip – Jedná se o krátkodobou dietu. Z jídelníčku je třeba vyřadit potraviny obsahující sacharidy, alkohol, slazené nápoje atd. Polévka by se měla jíst každý den v jakémkoliv množství. Postupně lze k polévce přidat ovoce, 1 brambor apod.
b) Pozitiva – Za dobu dodržování diety je zvýšena konzumace zeleniny. Tělu je dodáváno hodně vlákniny, vitaminu C a antioxidantů, které se nacházejí v zelenině.
c) Negativa – v dietě převažují sacharidy nad bílkovinami. Bílkovin a vápníku je velmi málo – je dáno silným odvodněním organismu. Po skončení diety dochází ve většině případů k jo-jo efektu. Není doporučeno držet déle než týden z důvodu úbytku svalové hmoty.

6. Nízkoenergetické bílkovinné diety

a) Princip – díky dietě dostává organismus potřebné množství živin při minimální energetické hodnotě. Je vhodná pro lidi s nadváhou, pokud se nahradí maximálně 2 denní jídla.
b) Pozitiva – nutriční hodnota těchto „instantních“ diet může být vyšší než neodborně sestavený jídelníček.
c) Negativa – chybí větší chuťová pestrost. Po ukončení diety je nutno velmi pomalu přejít na normální stravu.

7. Vegetariánství

a) Semivegeratiánství – je nejmírnější vegetariánskou formou. Je dovoleno jíst ryby a drůbež, mléko, mléčné výrobky i vejce. Je odmítána konzumace tmavých druhů masa a uzenin.
b) Laktoovovegetariánství – neuznávají žádné maso, uzeniny a ryby. Je uznávána konzumace vajec, mléka, mléčných výrobků.
c) Laktovegeratiánství – z živočišných potravin je konzumováno jen mléko, mléčné výrobky. Je náročnější zajistit dostatek kvalitních bílkovin díky zúženému výběru potravin a stoupá pravděpodobnost deficitu některých živin
d) Veganství – Striktní vegani odmítají veškeré potraviny živočišného původu. Zajistit dostatek bílkovin je možné jen při určitých nutričních znalostech. Problematické je dodržení potřebné dávky a vality bílkoviny, železa, zinku, vápníku a vitaminu B12. Vitamin B12 je přítomen jen v potravinách živočišného původu – nutno přijímat formou doplňku. Veganství není vhodné pro výživu dětí, těhotných a kojících žen.

8. Hladovky

Někteří jsou stále přesvědčeni, že pomocí hladovky se organismus pročistí a rychle se zhubne. Jak to při hladovce probíhá? Pokud je zajištěn dostatečný přísun tekutin, první tři dny si tělo s hladovou poradí. Drží-li hladovku starší osoba nebo osoba se zdravotními komplikacemi, znamená i jednodenní hladovka problém. Po čtvrtém dnu dochází u každého k poklesu imunitního systému. Hladovějící tělo si nebere ze zásob jen tuky, ale protože musí sáhnout i do bílkovin, dochází k úbytku svalové hmoty. Příjem energie musí být po hladovce mnohem menší než před ní, aby nedošlo k rychlému navýšení váhy. Hladovka neprospívá ani kostní hmotě. Každá hladovka urychluje vznik osteoporózy. Vlivem hladovky se zhoršuje kvalita pleti a vlasů, negativně se odráží i na psychice člověka.

9. Zázračné prostředky

V oblasti hubnutí lidé rádi věří zázrakům. Tímto se podporují firmy, které nabízejí „novinky“ zaručující rychlé a bezpracné zhubnutí. Bez změny životního stylu a zapojení pohybu žádné prostředky nebudou trvale fungovat.

TIPY PRO SPRÁVNÉ HUBNUTÍ

1. Jídlo by nemělo být prostředkem k řešení stresových situací!
2. Při správném hubnutí nesmíte mít hlad!
3. Zdravé potraviny nemusí být drahé – využívejte možnosti výběru sezónní zeleniny, která je v době sezóny levnější!
4. Vybírejte si kvalitní nízkotučné zdroje bílkovin!
5. Pokud nebudete doma hlasitě proklamovat změnu jídelničku, nebude to nikomu vadit!
6. Chcete-li změnit svůj dlouholetý jídelníček, inspirujte se v různých kuchařských knihách – hledejte inspiraci. Přidávejte do jídel bylinky!
7. Myslíte-li stále na jídlo, dejte si ke každé porci jídla čerstvý zeleninový salát! Zeleninou budete nasyceni a pocit potřeby konzumace jídla bude částečně potlačen.
8. Mějte na paměti, že zhubne kdokoli, ale štíhlost si udrží jen málokdo. Je třeba postupovat systematicky!
9. Pokud při zahájení diety budete očekávat, že zase přiberete, většinou se to stane skutečností. Věřte si!
10. Po dosažení snížení váhy přidávejte pomalu množství zkonzumovaného jídla!
11. Před zahájením snížení váhy se nesmíte nechat zaskočit zátěžovými situacemi, které by mohly vaše úsilí zmařit.
12. Pokud jste začali cvičit, tak v něm pokračujte dál.
13. Nepodlehněte panice, pokud vám po nějaké době stoupne váha.

Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na