Houby by na talíři diabetiků neměly chybět. Sníží glykémii a cholesterol, posílí i zdraví srdce

Houby by na talíři diabetiků neměly chybět. Sníží glykémii a cholesterol, posílí i zdraví srdce
Houby jsou skvělou volbou i pro diabetiky Zdroj: Freepik/timolina

I když je houbařská sezona zatím v nedohlednu, houby si můžeme dopřát celoročně – ať už z vlastních zavařených, zamražených či usušených zásob, nebo si zakoupit čerstvé v obchodě. Pokud patříte k milovníkům hub, a navíc se potýkáte s cukrovkou, máme pro vás skvělou zprávu – houby by rozhodně ve vašem jídelníčku neměly chybět. Jejich konzumací totiž dodáte tělu spoustu zdraví prospěšných látek a samozřejmě si na své přijdou i vaše chuťové buňky.

Při diagnóze diabetu je zásadní dodržovat zdravou a vyváženou stravu, díky které budete mít pod kontrolou své hladiny cukru v krvi. Houby vám v tom mohou skvěle pomoci – a je jedno, zda si pochutnáte na jídle ze sušených hříbků, čerstvých žampionů nebo třeba pokrmu z hlívy ústřičné. I když se jednotlivé druhy hub liší vzhledem i chutí, mají podobné nutriční profily i řadu společných obsahových látek.

Trápí vás vysoká hladina cukru v krvi? Pomoci mohou běžné potraviny, které máte v lednici či spíži

Jak jistě víte, při diabetu je třeba vyhýbat se potravinám s vysokým obsahem přidaného cukru a těm obsahujícím rafinovaný cukr, jelikož mohou ...

Obsahové látky v houbách

Houby s sebou nesou řadu nutričních výhod – neobsahují žádné tuky, jsou nízkosacharidové, nízkokalorické, bez cholesterolu a s nízkým obsahem sodíku. K tomu jsou plné vlákniny, vitamínů a minerálů a řadí se také mezi adaptogeny zvyšující odolnost vůči stresu. Jejich výživová hodnota vždy závisí na konkrétním druhu, avšak ve všech najdete ve větší či menší míře následující zdraví prospěšné obsahové látky.

Antioxidanty

Antioxidanty jsou dnes diskutovány napříč nejrůznějšími obory, jelikož pomáhají chránit tělo před škodlivými volnými radikály, které mohou způsobovat nejrůznější onemocnění (například kardiovaskulární onemocnění, rakovinu aj.). Kromě ochrany před volnými radikály pak také antioxidanty zpomalují stárnutí a posilují imunitní systém.

Vitamíny skupiny B

V houbách je obsažen především riboflavin (vitamín B2) a niacin (vitamín B3), jakož i kyselina pantotenová (vitamín B5). Riboflavin prospívá tvorbě červených krvinek, niacin pomáhá udržovat zdravou pokožku a prospívá trávicímu systému, kyselina pantotenová pak zajišťuje rovnováhu hormonálního systému a prospěšná je také pro nervový systém.

Beta-glukany

Další velmi důležitou obsahovou látkou v houbách jsou beta-glukany, které se řadí mezi druhy rozpustné vlákniny. Nejvíce jich je obsaženo v hlívě ústřičné či v houbách shiitake, nachází se však ve významném množství i v ostatních druzích hub. Beta-glukany:

  • posilují zdraví srdce;
  • snižují hladiny škodlivého cholesterolu;
  • pomáhají udržovat stabilnější hladinu cukru v krvi a snižují riziko diabetu 2. typu;
  • prokazují výbornou antioxidační aktivitu a bojují proti volným radikálům, jež přispívají ke vzniku zánětu;
  • bojují proti virům, parazitům i bakteriálním infekcím;
  • prospěšné jsou i při léčbě rakoviny.

Draslík

Houby jsou bohaté na obsah draslíku, životně důležitého minerálu zodpovědného za optimální funkce nervosvalového systému. Zároveň umožňuje přeměnu krevního cukru na glykogen a pomáhá udržovat acidobazickou rovnováhu v těle.

Měď

Tento minerál je důležitý pro udržování zdravých kostí a nervů a také pomáhá tělu vytvářet červené krvinky, které jsou důležité pro transport kyslíku do celého těla. Podporuje také produkci kolagenu a elastinu a přispívá k úspěšnému hojení ran.

Selen

Velmi důležitou roli hraje selen při správném fungování štítné žlázy, působí jako antioxidant, snižuje projevy zánětlivých reakcí a také je důležitý pro správné fungování imunitního systému.

Diabetici, honí vás mlsná? Vyzkoušejte jednoduché laskominy, které zaženou chutě na sladké

Medovník, rakvičku se šlehačkou či sněhového indiána vám doporučit nemůžeme – na ty byste si opravdu měli nechat zajít chuť. Přesto však existuje ...

Glykemický index hub

Houby mají nízký obsah sacharidů a jejich glykemický index (GI) se pohybuje v rozmezí 10–15. Řadí se tedy mezi potraviny s nízkým glykemickým indexem. Stejně tak nízká je i jejich glykemická nálož (GL), takže konzumace hub nezvýší hladinu cukru v krvi.

Přínosy hub pro diabetiky

Houby jsou všestrannou a chutnou ingrediencí a jejich přidání do jídel vám umožní využít jejich výhod. Mezi jejich zdravotní přínosy pro diabetiky patří například následující:

  • Obsažené beta-glukany zpomalují trávení a vstřebávání cukrů, takže pomáhají s kontrolou hladin cukru v krvi po jídle.
  • Polysacharidy v houbách v kombinaci s vitamíny skupiny B pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi, a tím tak chrání srdce a snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění. Právě onemocnění srdce ohrožují diabetiky až 2× častěji v porovnání s lidmi, kteří cukrovku nemají.
  • Studie provedená na zvířatech došla k závěru, že polysacharidy obsažené v houbách mohou snižovat hladinu cukru v krvi, zlepšovat inzulínovou rezistenci a snižovat poškození tkáně slinivky břišní.
  • Vysoký obsah vitamínů skupiny B může u diabetiků, kteří užívají metformin a potýkají se s nedostatkem vitamínů skupiny B, podporovat normální mentální funkce a snižovat riziko demence.
  • Prospěch z hub mohou mít i nastávající maminky, jelikož strava bohatá na obsahové látky nacházející se v zelenině a v houbách může zajistit ochranu před těhotenskou cukrovkou neboli gestačním diabetem.

Houby můžete do svého jídelníčku zařadit v nejrůznějších podobách, lze je přidávat do polévek, omáček, k masu… Na trhu dnes seženete i celou řadu potravinových doplňků obsahujících koncentrované extrakty z hub – jejich užívání byste ale vždy měli konzultovat s ošetřujícím lékařem, případně s lékárníkem.

Zdroje: fdc.nal.usda.gov, frontiersin.org

9212

Diskuze k článku