Honí mě mlsná, ale mám cukrovku: Dopřejte si zdravé mlsání pro diabetiky

Honí mě mlsná, ale mám cukrovku: Dopřejte si zdravé mlsání pro diabetiky
Ovoce, ořechy a semínka mohou pomoci překonat chuť na sladké Zdroj: Pixabay

Určitě to znáte. Sedíte večer u televize. Hlavní hrdinka filmového trháku právě vytahuje z trouby čerstvě upečené koláče. Voní to až k vám domů. Na chvíli přestanete sledovat program a začnete se nepokojně rozhlížet. Nedá vám to. Vstanete a jdete do kuchyně. Vůle na chvíli zvítězí. Povzdechnete si a jdete si zase sednout na gauč. Chvíli se snažíte sledovat film, ale myšlenky na něco dobrého vám nedovolují soustředit se. Připomíná vám to něco? Není třeba trápit se, věřte nám. Existují dobroty, které si můžete ve slabé chvilce dopřát, i když máte diabetes.

Pravda je, že diabetici to mají složitější. Najít zdravou pochoutku, která by lahodila tělu i duši, není úplně snadné. Ale v žádném případě to není beznadějné. Existuje celá řada pochutin, které si můžete dopřát v rámci vyvážené stravy.

Pojďme se podívat na lahodné ovoce, po kterém může bez obav sáhnout i diabetik. A také na několik typů dezertů, které si můžete doma snadno připravit, i když nejste zrovna masterchef, a které zaženou mlsné choutky a neuškodí. Samozřejmě platí, že všeho s mírou, a proto si nezapomeňte ohlídat velikost porce, kterou si dopřejete!

Ovoce, které lahodí a prospěje

Pokud se vám právě nechce cokoli připravovat, protože máte rozkoukaný film nebo rozečtenou napínavou detektivku, stačí sáhnout po některém z vhodných druhů ovoce, které dokáže uspokojit náročné chuťové pohárky a současně přispěje svou troškou do mlýna vašeho zdraví. Které to jsou?

Patří mezi ně například hrušky, které nikdy nechyběly na stolech našich babiček – a dnes tak trochu postávají v koutě. A přitom jsou skvělým zdrojem minerálů a vlákniny – a hlavně jsou nabité antioxidačními flavonoidy, o jejichž prospěšnosti pro diabetiky pojednává tato studie. Hrušky jsou vynikající samy o sobě, ale pokud máte chuť na něco extra, můžete vyzkoušet karamelizované hrušky. Recept na tento skvělý hruškový dezert najdete níže.

A co teprve jablka, která většina z nás považuje za něco obyčejného, co si nezaslouží větší pozornost. Ale právě jablka jsou lahodná a výživná a mají nízký glykemický index. Zkuste si pochutnat na jablkách nakrájených na tenké plátky, posypaných špetkou skořice a sekanými vlašskými oříšky.

Nadměrné pocení dokáže znepříjemnit život. Pomoci mohou podpažní vložky, změna životního stylu i dermatologická léčba

Produkce potu je přirozenou reakcí těla na fyzický nebo emoční stres. Přílišné pocení, případně pocení za nízkých teplot nebo při minimální ...

Připravte si dobrotu, která vás potěší

Pokud ale máte chvíli času na přípravu a chcete si dopřát opravdovou mňamku, můžete vyzkoušet některý z našich tipů. Nezaberou mnoho času a pochutnáte si.

Ovocný dezert

Smíchejte několik lžic sýra cottage s oblíbeným ovocem, jako jsou jablka, jahody, borůvky nebo kiwi. Získáte dezert obsahující spoustu bílkovin a vlákniny. Jako alternativu můžete použít řecký jogurt.

Karamelizované hrušky

Dvě hrušky bez jádřinců nakrájejte na plátky a promíchejte s 1 lžící citronové šťávy. Na hlubší pánvičce nechte rozpustit 1 lžíci másla, přidejte hrušky a za občasného míchání duste asi 8 minut na mírném ohni. Po 8 minutách přidejte k hruškám umělé sladidlo (ideálně na bázi xylitolu, který je vhodný i pro diabetiky), trochu mleté skořice a hřebíčku a špetku soli. Zvyšte plamen a za stálého míchání restujte hrušky, dokud nezkaramelizují. Mělo by stačit zhruba 4–5 minut.

Ředkvičky: Královna jarní zeleniny s léčivými účinky. Dříve se používaly také jako trest za cizoložství

A je to tady. Čas ředkviček nadešel! Spousta našinců každé jaro netrpělivě čeká, až bude moci začít sklízet plodinu, která má na jarní jídelní ...

Chia pudink

Pokud jste ještě nevyzkoušeli semínka chia, je načase. Je to totiž superpotravina vhodná i pro diabetiky. Připravte si jednoduchý chia pudink: dvě polévkové lžíce (asi 25 g) chia semínek dejte do misky a zalijte ½ hrnkem kokosového, mandlového nebo ovesného mléka. Přidejte trošku medu a oblíbené ovoce. Misku s pudinkem přiklopte a nechte v lednici asi 2 hodiny ztuhnout.

Domácí směs oříšků a semen

Spousta těchto směsí se dá koupit v obchodě, jenže hotové směsi často obsahují hodně kalorií a cukru. A proto je lepší připravit si tento pamlsek doma podle vlastní chuti. K vyladění lahodné směsi můžete použít neslazené a nesolené mandle, pekanové ořechy, vlašské ořechy, dýňová a slunečnicová semínka. Jako třešničku na dortu můžete směs dosladit malým množstvím strouhané hořké čokolády.

Na závěr kousek hořké čokolády pro lepší náladu

A pokud vás zachvátí neovladatelná touha po čokoládě, můžete si kousek dopřát. Jen dejte pozor, aby to byla, jak se píše v této studii, čokoláda bez přidaného cukru, s minimálním obsahem kakaa 70 % a aby, jak studie uvádí, onen „kousek“ nevážil víc než 28 gramů.

Zdroj: healthline.com, ncbi.nlm.nih.gov

74700

Diskuze k článku