Glykemický index

Glykemický index (GI) definuje schopnost sacharidů zvýšit hladinu glukózy v krvi. Zvýšení glykemie provokuje slinivku břišní k vyplavení hormonu inzulinu. Čím více hladina cukru po jídle stoupne, tím je třeba více inzulinu.

Glykemický index

Glykemický index vyjadřuje, jak rychle a intenzivně potravina ovlivňuje hladinu krevního cukru. Čím je větší číslo glykemického indexu potraviny, tím rychleji se do krve dostane ve formě cukru.

Glykemický index nelze spočítat z množství živin, je nutno se spolehnout na experimenty.

Jak probíhá testování?

Testované osobě je odebrána glykémie nalačno, a pak se podává testovaná potravina. Ta musí obsahovat 50 g sacharidů. Poté se každých 15 minut po první hodně a 30 minut v druhé hodině sleduje hladina glykémie v krvi. Hodnoty se vynesou do grafu a porovnávají se s referenční potravinou (používá se glukóza nebo bílý chléb). Tím získáme hodnotu glykemického indexu.

Každému člověku prospěje strava s nižším glykemickým indexem. Obézním usnadní a zefektivní redukci váhy, diabetikům pomůže kompenzovat jejich stav a oddálit vznik nežádoucích komplikací.

  • Glykemický index je jedna z dalších pomůcek k regulaci hmotnosti.
  • Stále se musí brát v úvahu i energetická hodnota potravin a množství tuku v potravině.
  • Čím více vlákniny daná potravina má, tím nižší je její glykemický index.
  • Přidáte-li ke každému jídlu zeleninu, glykemický výsledek pokrmu se sníží.
  • Je důležité si uvědomit, že glykemický index nevyjadřuje množství sacharidů ani energetickou hodnotu!

 

Střední GI (pod 30)

Střední GI (30 – 70)

Vysoký GI (nad 70)

OVOCE

Avokádo, citrony, jahody, olivy, ostružiny, rybíz, třešně, višně, sušená jablka Ananas, angrešt, banány, borůvky, broskve, hrozny, hrušky, jablka, maliny, mandarinky, meruňky, pomeranče, švestky, hrozinky, sušené ovoce, kompoty, džemy Sušené datle a fíky

Zelenina, luštěniny, ořechy

Brokolice, celer, cuketa, čekanka, fazolky, chřest, houby, kapusta, kopr, křen, květák, lilek, okurky, papriky, petržel, polníček, pórek, ředkvičky, řeřicha, salát, špenát, zelí. Všechny druhy luštěnin a ořechů Brambory, cibule, červená řepa, česnek, kukuřice, melouny, mrkev žádné

Pečivo, přílohy

žádné Potraviny z pšeničné a žitné mouka, pohanka, ovesné/pšeničné/žitné vločky, graham, bramborová kaše, vařené brambory, špagety a další těstoviny z tvrdé pšenice uvařené al dente Jáhly, porn flakes, mouka pšeničná bílá, snídaňové cereálie, bílé pečivo, buchty, koláče, vánočka, slané výrobky, popcorn, houskové i bramborové knedlíky, hranolky, těstoviny vařené do měkka

Sladkosti

Hořká čokoláda, fruktóza, kakaový prášek, náhradní sladila Čokolády, mussli tyčinky, dia sladkosti, neplněné sušenky Cukr, med, čokoládové tyčinky, plněné sušenky, bonbóny, všechny druhy zákusků

Mléčné výrobky a zmrzliny

žádné Jogurty, tvaroh, mléko, kysané a zakysané mléčné výrobky, smetanové zmrzliny Vodové zmrzliny

Nápoje

Minerálky, sirupy a limonády s náhradním sladidlem, zeleninová šťáva, bílá káva bez cukru Ovocné džusy, kakao, červené a bílé víno – suchá vína Limonády, energetické nápoje, pivo, sladké druhy vín, likéry, sladké druhy vín, likéry, šumívá vína
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na