Fit i po padesátce: Sporty, se kterými můžete začít sami

Máte po padesátce a přemýšlíte, proč vám radost ze života kalí obezita a cukrovka? Tyto nemoci signalizují, že váš životní styl není v pořádku. Tělo vám říká: „Starej se o sebe! Sportuj! Dbej na to, co a jak jíš, vždyť beze mne to nikam nedotáhneš!“ Ale jak začít?

Fit i po padesátce: Sporty, se kterými můžete začít sami

Hezky krok za krokem. Na začátku je myšlenka, pak představa cesty a pak vůle, která ji uskuteční. Zkuste si představit, jak by se vám mohlo žít, kdyby se vám podařilo zhubnout, jak by se vám zlepšila glykemie po měsíčním pravidelném cvičení.
Dokázali to jiní, tak to dokážete i vy! Porozhlédněte se kolem a zamyslete se nad tím, jakou fyzickou aktivitu byste mohli nejsnadněji pravidelně vykonávat. A my pro vás máme tři tipy.

SVIŽNÁ CHŮZE

Je ze sportovních aktivit úplně nejjednodušší. Začít můžete krátkou procházkou. Stačí například, když vystoupíte z autobusu o jednu zastávku dřív. Procházka vám nejen provětrá hlavu po práci, ale po čase také zpevní nohy a kosti a dodá výkonnost. Postupně můžete přidávat jak do tempa, tak i do délky, až vaše procházky budou trvat nejméně 30 minut a konat se 3x týdně. Cílem je doporučovaných 10 000 (ale i více) kroků denně. Po měsíci pravidelných procházek můžete spálit téměř 2 kg tuku! Orientační množství spálené energie při chůzi najdete v tabulce.
Například člověk vážící 92 kg spálí za 30 dní, kdy se 1 hodinu denně věnoval svižné chůzi (rychlost 6 km/h do převýšení 5 %), celkem 18 420 kcal. Víme, že 1 kilo tuku obsahuje kolem 7000 kcal. Celkově tedy takto spálí více než 2kg!

ÚČINNÁ CYKLISTIKA

Na kole umí každý. Vytáhněte ho z garáže nebo si ho na zkoušku vypůjčte a vyrazte na nejbližší cyklistickou stezku. Nebydlíte-li zrovna ve frekventovaném místě, tak vám kolo může ušetřit kus cesty na poštu nebo do obchodu. Jízda na kole během krásného, slunečného dne, vám dodá nejen energii, ale také radost a pocit svěžesti do života. Začněte pomalu, menšími vzdálenostmi a postupně přidávejte. Nikdy ale nezapomeňte na přilbu a reflexní oděv. A pozor na hypoglykemii. Za hodinu běžné cyklistiky (15 km/h) spálí 90kg muž zhruba 630 kcal, tedy výrazně více než při chůzi!

POHODOVÉ PLAVÁNÍ

Plavání je zlatý standard pohodového sportování. Je to sport nejen pro závodní plavce, ale právě výborně pasuje i starším lidem a nesportovcům. I když uplavete jen pár metrů a pak si musíte odpočinout, nevadí! Dejte si předsevzetí, že po měsíci pravidelného plavání uplavete alespoň jeden bazén bez přestávky. Uvidíte, že to zvládnete podstatně dříve, možná že hned napoprvé! Je snad něco příjemnějšího než pocit klouzání ve vodě a překonání sebe sama? Hodina plavání spálí 90kg muži až 900 kcal. To znamená, že pokud si půjdete zaplavat alespoň každý 3. den na hodinu, za 1 měsíc spálíte přibližně 1kg tuku.

PŘEKONEJTE NEDŮVĚRU

Nevěříte si? Nejdůležitější je začít. Uvidíte, že jste schopni vydržet, a i kdyby vám to na počátku přineslo trochu nepohody, po pár týdnech ve fyzické aktivitě najdete zálibu. Když vytrváte alespoň 21 dní, tak se z občasných procházek, plavání nebo jízdy na kole stane zvyk. Rozhodli jste se přidat do vašeho života jeden dobrý a zdraví prospěšný prvek, a proto můžete být na sebe hrdí. A jedna důležitá rada na závěr: poraďte se o výběru sportu se svým lékařem. Ten s vámi probere míru zátěže a vysvětlí, jak se vyhnout hypoglykemii.

POŘIĎTE SI HŮLKY PRO NORDIC WALKING

Výhodou nordic walkingu neboli tzv. severské chůze, je to, že používáním holí zapojujete do akce také ramenní svalstvo. Zvyšujete tak svůj energetický výdej. Za stejnou dobu severské chůze spálíte až o 20–30 % energie více než při normální chůzi. Také při ní využíváte celou plosku nohy, což prospívá její klenbě. Pokud jste ještě nordic walking nevyzkoušeli, můžete využít nabídku některého z mnoha kurzů, kde vám správně poradí, jak na to. Informace, jak správně při chůzi používat hole, můžete získat také v obchodech při jejich nákupu.

JAK ZAČÍT SE SPORTEM?

• Poraďte se o sportovní aktivitě se svým lékařem.
• Pokud jste dříve sportovali, oživte svůj „starý“ sport.
• Podívejte se kolem sebe, jaké sporty se nabízejí.
• Pokud jde o náročnější sport, zvažte, zda by nebylo vhodné oslovit trenéra.
• Najděte si parťáky. Bude vás to mnohem více bavit.

Romana Páleniková

Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na