-- reklama --

Fascie: Věda přichází s novými souvislostmi v bolestech pohybového aparátu. Vyzdvihuje cvičení před léky

Fascie: Věda přichází s novými souvislostmi v bolestech pohybového aparátu. Vyzdvihuje cvičení před léky
Protažení fascií není složité, důležitý je správný úhel a intenzita tahu. Zdroj: Pixabay

Slyšeli jste již o fasciích? Nejsou tak známé jako svaly či klouby, přesto se však bez nich neobejdeme. Jsou to tenké vrstvy vazivové tkáně, které obalují a propojují svaly, kosti, nervy a orgány v lidském těle. Tyto tkáně hrají důležitou roli při udržení stability a koordinaci pohybu, ale v běžném životě jim bohužel věnujeme jen málo pozornosti. Přitom mohou zásadně přispět ke zdraví každého z nás, diabetiky nevyjímaje.

V posledních letech se fascie (česky též povázky šlachové) staly předmětem vědeckého zájmu a výzkumu. Zjistilo se totiž, že mohou mít zásadní vliv na mnoho různých zdravotních neduhů, jako jsou bolesti zad, chronické bolesti svalů a „nevysvětlitelná“ drobná zranění pohybového aparátu. Seznamte se s nimi blíže a ujistěte se, že vaše fascie jsou ve správné kondici.

Pozorujte porcované kuře

Fascií si nejlépe všimnete (nejste-li vegetarián) při porcování kuřete. Jemná vazivová povázka pokrývá sval a napojuje jej na okolní svalstvo a kloubyProvázanost fascií je podobná řetězu vánočního stromečku – pokazí-li se jedna dioda, ovlivní i světýlka kolem a celý řetěz se může pokazit.

Tato jemná síť obaluje většinu tělních struktur, a zajišťuje tak jejich vzájemnou komunikaci. Proto cítíte-li bolest v určité části těla, je dost možné, že příčinu budete muset hledat zcela jinde. Fascie jednoduše poškození „poslala dál“.

I krční páteř potřebuje vaši pozornost. Předejděte migrénám a zatuhlé šíji pomocí snadných cviků

Udržovat svalstvo krku a šíje v optimální kondici je pro zdraví pohybového aparátu zásadní. Se špatným stavem této oblasti velice často souvisí ...

Dvě klouzající vrstvy zajišťují plynulost pohybu

Fascie mají dvě vrstvy kolagenních vláken, vrchní a spodní, které po sobě kloužou. Díky této kluznosti je zaručena volnost zdravého pohybového aparátu a naším cílem je udržovat ji v dostatečné míře i navzdory postupujícím létům. Povázky šlachové tvoří v našem těle jakousi 3D síť, která se napíná a smršťuje podle toho, jak hýbeme svaly a kostmi – podobně jako těsně obepnutý neopren se pohybuje v závislosti na pohybu těla v něm.

Vědecké studie vyzdvihují cvičení před léky

Vědu fascie zajímají – mohou totiž nabídnout odpovědi na spoustu problémů pohybového aparátu, které jsou těžko objasnitelné.

  • V jedné z nejnovějších studií, provedené v roce 2019, bylo zjištěno, že fyzioterapie zaměřená na fascie je mnohdy účinnější proti bolestem v zádech než standardně podávané léky. I v případě fascií tedy platí zlaté pravidlo, že prevenci v podobě zdravého pohybu a rehabilitačního cvičení (jako je jóga či strečink) bychom měli věnovat patřičnou pozornost.
  • Další studie z roku 2018 ukázala, že fyzioterapie může pomoci při léčbě chronických bolestí kolenního kloubu. Opět potvrdila vyšší účinnost cvičení v porovnání s konvenční chemickou léčbou.

Vědci upozorňují: Lunární fáze ovlivňují glykémii. Čemu jít naproti v období přicházejícího úplňku?

Úplněk učaroval snad každému. Vídáme ho v pohádkách i hororech a je s ním spjato mnoho tradic. Bylinkářky chodívají o úplňkové noci na sběr ...

Hodně pijte a zkuste fasciální jógu

Fascie se v průběhu života mění a jejich pružnost a elasticita s věkem klesá. Zhoršení kvality může nastat i v důsledku sedavého životního stylu. Proto je důležité o ně pečovat a udržovat je v dobré kondici, aby byly stále funkční a zdravé.

Existuje několik způsobů, jak toho dosáhnout. Ideální je, samozřejmě, skloubit všechny.

  1. Strečink: Pravidelné protahování pomáhá udržovat fascie pružné a elastické. Doporučuje se protahovat nejen svaly, ale i fascie, které je obalují. Při protahování svalů se jednoduše více zaměřte na oblast svalových úponů, kde se upínají i fascie, a dbejte na důkladné protažení zejména tohoto místa.
  2. Hydratace: Fascie potřebují vlhkost, aby mohly správně fungovat. Pijte dostatek vody a udržujte tělo hydratované.
  3. Masáže: Masáže pomáhají uvolnit napětí ve fasciích a zlepšit jejich pohyblivost. Doporučuje se pravidelně navštěvovat šikovného maséra anebo se naučit automasáž.
  4. Cvičení: Pravidelné cvičení pomáhá udržovat fascie v dobré kondici a zlepšuje jejich funkci. Ideální je pozvolný běh, plavání, jóga nebo tai-či.
  5. Vědomý pohyb: Vyvarujte se náhlých cukavých pohybů a nadměrného zatěžování fascií, aby se zabránilo zraněním. Fasciím nedělá dobře ani jednostranný pohyb, který může spouštět řadu dalších symptomů, jako je zmrzlé rameno či tenisový loket. Pohyby provádějte vždy vědomě a šetrně.

Tip pro vás: Zajímá-li vás problematika fascií, vyzkoušejte fasciální jógu. Je zaměřená právě na cviky pracující s povázkami. Ke správnému provedení vás navedou knihy či volně dostupná videa věnovaná tomuto tématu.

Zdroje: vitalia, pubmed, ncbi.nlm

69916

Diskuze k článku