Esenciální aminokyseliny jsou spojencem diabetiků: Starají se o klidný spánek i bystrou mysl

Esenciální aminokyseliny jsou spojencem diabetiků: Starají se o klidný spánek i bystrou mysl
Esenciální mastné kyseliny si naše tělo neumí vyrobit, a proto je potřeba je do něho doplnit pomocí vhodně zvolené stravy Zdroj: Freepik

Aminokyseliny jsou důležité prvky pro správné fungování metabolismu. Bez nich by vaše tělo nemohlo dobře fungovat v rámci každodenního života. Jsou nutné pro správné svalové funkce, dobrý stav mozku i management krevního cukru.

Ti, kteří aktivně sportují a snaží se budovat svalovou hmotu, se s aminokyselinami stýkají poměrně běžně ve formě potravinových doplňků. U diabetu je aktivní sportování více než doporučeno z důvodu příznivého vlivu pohybu na snižování hladin krevního cukru.

Proč byste se na ně měli zaměřit, máte-li cukrovku

Esenciální aminokyseliny byly zkoumány také v rámci prevence cukrovky – i co se týče vlivu na již probíhající diabetes. Studie se s úspěchem věnovaly použití leucinu jako preventivního prostředku proti vzniku diabetu II. typu na zvířecích modelech. Další studie jej pak uvádí jako doplněk pro snížení možného nástupu inzulínové resistence.

Zajímavé poznatky přineslo rovněž bádání zaměřené na vliv aminokyselin u diabetické neuropatie. Tým, který se na toto zkoumání zaměřoval, zjistil, že diabetické myši s nízkými hladinami dvou příbuzných aminokyselin, serinu a glycinu, jsou vystaveny vyššímu riziku periferní neuropatie.

Vědci se snažili o zmírnění příznaků projevů neuropatie u diabetických myší tím, že doplnili serin do jejich stravy, což přineslo pozitivní výsledky.

Esenciální mastné kyseliny jsou odbornými kruhy také zmiňovány jako účinné při snižování rizik dopadů oxidativního stresu a mitochondriální dysfunkce. Působení volných radikálů totiž poškozuje buňky těla a je jmenováno jako průvodní jev vzniku mnoha diabetických komplikací. Aminokyseliny jsou důležité i v případě prevence neurodegenerativních onemocnění, jako je Parkinsonova nebo Alzheimerova choroba a stařecká demence.

V případě, že chcete cíleně užívat aminokyseliny jako potravinové doplňky pro podporu růstu svalů, je ale potřeba poradit se s ošetřujícím lékařem nebo odborníkem na výživu. Jde hlavně o dávkování u osob s prediabetem, protože dlouhodobý nadbytek BCAA kyselin (větvené aminokyseliny, které se v potravinových doplňcích pro sportovce nacházejí ve složení leucin, isoleucin a valin) je uváděn jako jeden z rizikových faktorů rozvoje diabetu II. typu a spojován se vznikem inzulínové rezistence.

Angrešty poskytnou diabetikům příval vitamínu C, prospěšnou vlákninu a podpoří paměťové funkce

Zelené nebo červené ovoce, které máte mnozí z vás na zahradách, nabízí nepřebernou paletu zdravotních výhod také pro diabetiky. Stačí si ho ...

Co jsou aminokyseliny v organismu a jak fungují?

Aminokyseliny jsou karboxylové kyseliny (organické sloučeniny), bez kterých by vaše tělo nemohlo bezchybně pracovat. Jsou to prvky, které tvoří bílkoviny (proteiny) nezbytné pro naše tělo a mají v organismu různé funkce. Hrají roli jako prekurzory vzniku enzymů, hormonů nebo neurotransmiterů. Nemohou bez nich fungovat metabolické procesy. Celkem je známo 22 druhů aminokyselin, devět z nich je považováno za základní.

Aminokyseliny se dělí na esenciální a neesenciální. Esenciální jsou ty, které si naše tělo neumí samo syntetizovat a nastává nutnost je do těla doplňovat pomocí potravy.

Pokud jde o neesenciální aminokyseliny, jsou přirozeně produkovány organismem. Mluvíme-li o skupině esenciálních mastných kyselin, řadíme mezi ně leucin, valin, isoleucin, lysin, threonin, tryptofan, fenylalanin, histidin a methionin.

Řecko na talíři diabetika: Chutná rajčata, bylinky a trpký olivový olej pro management glykémie

Diabetici by měli sáhnout po tradičních středomořských pokrmech jako po prospěšném zdroji vlákniny, vitamínů a minerálů. Jsou bohaté na ...

Jednotlivé esenciální aminokyseliny a kde je najít

Esenciální aminokyseliny jsou součástí každého vyváženého jídelníčku. U diabetiků hrají podstatnou roli například při úspěšném managementu krevního cukru nebo zachování dobrých energetických rezerv. Mají rovněž vliv na regulaci hladiny pH a činnost žláz s vnitřní sekrecí.

Co je o nich dobré vědět:

  • Leucin je aminokyselina s rozvětveným řetězcem. Nachází se v rybách, ořechách, vejcích, drůbeži nebo hrachu. Udržuje a strukturuje bílkoviny ve svalech, podporuje budování svalové hmoty. Pro diabetiky je zajímavá díky schopnosti regulace krevního cukru a regenerace tkání. Najdete ho v semenech (chia, tykev, slunečnice) a také v cizrně, pistáciích a mléčných výrobcích, ale i spirulině, chlorelle, kuřecím mase, hrášku a celozrnné mouce.
  • Valin je důležitý pro správné fungování mozkových neurotransmiterů. Podporuje fyzickou regeneraci svalů.
  • Isoleucin je zodpovědný za udržování a regeneraci svalové tkáně v našem těle. Je výborným zdrojem energie pro tělo při fyzické námaze. Nachází se v mase, rybách, vejcích, ořeších, semenech a celozrnné pšenici.
  • Lysin se koncentruje ve svalech a plní různé biologické funkce. Je součástí tvorby kolagenu, kostí a protilátek, hraje roli i při metabolismu sacharidů. Nachází se v potravinách živočišného původu, luštěninách, kukuřici a fermentovaných výrobcích.
  • Threonin je poskytován pouze potravou. Aktivně se podílí na trávení a zejména na vstřebávání živin krví. Nachází se především v mase, rybách, olejnatém ovoci a také v mořských plodech.
  • Tryptofan je prekurzorem tvorby serotoninu a melatoninu. Podílí se tedy na uvolňování hormonů pro chuť k jídlu, stará se o vaši celkovou pohodu a zdravý spánek. Je indikován jako pomocník proti depresím a nespavosti. Jeho bohatými zdroji jsou zejména obiloviny, ovoce, olejnatá semena, ořechy a arašídy, ale také ryby, mléčné výrobky, maso a vejce.
  • Fenylalanin je zásadní pro syntézu neurotransmiterů. Působí na uvolňování adrenalinu (stresový hormon) a dopaminu (hormon štěstí). Jeho zdroji jsou mléčné výrobky, většina masa, vejce, spirulina, tofu, ořechy, zelenina (paprika, pórek, hrášek) a čočka.
  • Methionin je důležitý pro ochranu vašich jater. Umožňuje syntézu a má významné antioxidační vlastnosti. K plné asimilaci a využitelnosti organismem potřebuje spojení s vitamínem B12. Nachází se v živočišných produktech (vejce, maso, ryby, mořské plody, mléčné výrobky) a také v ořeších a sezamových semíncích.
  • Histidin stimuluje zdravé mužské i ženské libido. Podporuje sekreci žaludečních šťáv a podílí se na trávení bílkovin a působí jako antioxidant. Podílí se na zachování sluchových funkcí.

Zdroje: Pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, Sciencedaily.com, Hsph.harvard.edu, Sciencedirect.com

2972

Diskuze k článku