Elixír mládí z pohádek je mýtus, šest let života si můžete koupit zdravým životním stylem

Elixír mládí z pohádek je mýtus, šest let života si můžete koupit zdravým životním stylem
Změnou životního stylu si může každý člověk prodloužit život Zdroj: Pixabay

Být stále mlád, jak zpíval Karel Gott, zatím nelze, stejně jako nelze žít věčně. Ale prodloužit si život alespoň o pár let určitě můžeme. Co bychom měli dělat, abychom žili déle? Výzkumy ukazují, že existuje několik opatření v oblasti životního stylu, která mohou účinně prodloužit náš život a podpořit zdraví. Podle vědců jde o 8 návyků přispívajících ke kardiovaskulárnímu zdraví, jež má na délku lidského života výrazný vliv.

Lidstvo odnepaměti hledá pramen mládí, tedy způsob, jak si zajistit delší a zdravější život. Přestože zatím nemáme k dispozici žádné zázračné technologie nebo léky, které by prodloužily délku lidského života výrazně nad hranici sta let, řada výzkumů přinesla přesvědčivé poznatky, že poměrně jednoduché a dosažitelné změny životního stylu nám mohou pomoci zůstat déle zdraví a snížit riziko předčasného úmrtí.

Zdravý životní styl může zpomalit biologické stárnutí až o 6 let, říkají vědci

Výzkum prezentovaný na konferenci Americké kardiologické asociace v roce 2023 naznačuje, že ke zpomalení stárnutí může výrazně přispět dobré kardiovaskulární zdraví. K tomu je ale potřeba dodržovat osm zdravých návyků. Ty se týkají stravování, udržování zdravé hmotnosti, vyhýbání se tabáku, dodržování spánkové hygieny, kontroly hladiny cholesterolu, cukru v krvi a krevního tlaku a – což je také velmi důležité – udržování fyzické aktivity.

Ke zkoumání souvislosti mezi kardiovaskulárním zdravím a biologickým stárnutím použili vědci kontrolní seznam Life’s Essential 8. Účastníkům výzkumu měřili fenotypový věk, který se určuje podle chronologického věku a biomarkerů zahrnujících mimo jiné metabolismus, zánět a funkci orgánů.

Čím vyšší je fenotypový věk, tím rychleji člověk biologicky stárne. Výsledky ukázaly, že u účastníků s dobrým kardiovaskulárním zdravím došlo k zápornému zrychlení fenotypového věku. Jinými slovy, měli mladší biologický věk (zdraví buněk) ve srovnání s chronologickým věkem (počtem let, kterých se dožili).

Naopak účastníci se špatným kardiovaskulárním zdravím měli pozitivní fenotypovou akceleraci věku, což znamená, že měli vyšší biologický věk, než byl jejich skutečný věk.

Průměrný chronologický věk osob s dobrým kardiovaskulárním zdravím byl 41 let a jejich průměrný biologický věk byl 36 let. Naproti tomu průměrný chronologický věk osob se špatným kardiovaskulárním zdravím byl 53 let a jejich průměrný biologický věk byl 57 let.

Když se vědci zaměřili na skóre účastníků studie v definovaných 8 oblastech (strava, fyzická aktivita, vystavení nikotinu, spánek, BMI, cholesterol, krevní cukr a krevní tlak), zjistili, že ti, kteří měli nejvyšší skóre, měli biologický věk v průměru o šest let nižší, než byl jejich chronologický věk.

Noční reflux může vést k chronickému kašli i zánětu hrtanu. Pomoci mohou preventivní opatření

Když člověk jí nebo pije, dolní jícnový svěrač (tzv. LES) se uvolní a umožní obsahu proudit do žaludku. Poté se dolní jícnový svěrač uzavře a ...

Zdraví srdce souvisí s biologickým stárnutím

Chronologický věk člověka se odvozuje od data narození. Biologický věk se měří podle toho, jak staré jsou buňky člověka a jak jeho tělo funguje.

Biologický věk bere v úvahu chronologický věk, genetiku, životní styl, další nemoci a jiné zdravotní záležitosti, jako je například výživa,“ říká Dr. Joyce Oen-Hsiao, odborná asistentka na Yale School of Medicine a ředitelka kardiorehabilitačních služeb na klinice Yale New Haven Hospital Heart & Vascular Center, a dodává: „Biologický věk člověka závisí na poškození, které se v těle v průběhu času nahromadí v souvislosti s nemocemi a životním stylem.

Pokud například třicetiletý muž necvičí, jí stravu s vysokým obsahem tuku z fastfoodových restaurací, bude jeho biologický věk vyšší než 30 let. Lidé, kteří žijí zdravě, sledují své zdraví, pravidelně cvičí, udržují si dobrou váhu a konzumují stravu zdravou pro srdce, mohou mít naopak biologický věk nižší, než je jejich chronologický věk. Souvislost mezi kardiovaskulárním zdravím a pomalejším biologickým stárnutím je zcela zřejmá.

Šalvěj pomůže v boji s cholesterolem i diabetem. Domácí sirup poskytne úlevu při dýchacích i zažívacích potížích

Šalvěj je často zmiňována jako bylina nesmrtelnosti, domácí ctnosti, zdraví a moudrosti. Šalvěj byla posvátnou obřadní bylinou Římanů. Ve starém ...

8 zdravých životních návyků

Pověstná základní osmička se týká změn životního stylu, které může člověk udělat pro zlepšení svého zdraví. Patří mezi ně:

  • Strava: Strava s vysokým obsahem ovoce, zeleniny a libového masa a vyhýbání se transmastným tukům, smaženým jídlům a sladkým potravinám může člověku pomoci zhubnout, snížit oxidační stres, snížit hladinu cholesterolu a předcházet diabetu. To vše přispívá ke snížení biologického věku.
  • Fyzická aktivita: Je důležité být aktivnější. AHA doporučuje 150 minut aerobní aktivity střední intenzity nebo 75 minut intenzivní aerobní aktivity týdně. Mírná aerobní aktivita zahrnuje činnosti, jako je chůze, běh, jízda na kole, vodní aerobik nebo společenský tanec. Intenzivní aerobní aktivita zahrnuje běh, spinning, plavání nebo skákání přes švihadlo. Cvičení může snížit hladinu cukru v krvi, krevní tlak a cholesterol. Může také pomoci lidem zhubnout. Všechny tyto věci mohou přispět ke snížení biologického věku.
  • Eliminace tabákových výrobků: Kouření cigaret nebo používání elektronických cigaret má na organismus negativní účinky, mezi které patří vyšší krevní tlak, poškození cév (kvůli toxinům) a dušnost (kvůli změnám v plicích, které mohou snížit výměnu kyslíku). Lidé, kteří přestanou kouřit, mohou snížit riziko onemocnění srdce o polovinu během jednoho roku od ukončení kouření. Tím, že člověk přestane kouřit, může zpomalit proces biologického stárnutí.
  • Zdravý spánek: Lidé, kteří špatně spí, mají obvykle vyšší krevní tlak, vyšší hladinu cholesterolu, vyšší hladinu cukrů a nižší metabolismus. To může vést ke zvýšení hmotnosti a obezitě. Tím, že si dopřejí alespoň 7–9 hodin kvalitního spánku, mohou lidé zlepšit své kardiovaskulární zdraví, což zpomaluje biologické stárnutí.
  • Hmotnost/BMI: K nadváze nebo obezitě vede mnoho faktorů. Svou roli určitě hraje i genetika. Větší roli však hraje životní styl. Konzumace nevhodných potravin a sedavý způsob života vedou k nárůstu hmotnosti. Zvýšená hmotnost vede k zatížení srdce, kloubních tkání a dalším onemocněním, jako je například cukrovka. Tyto negativní účinky urychlují biologické stárnutí. Je potřeba kontrolovat porce, vybírat si zdravé potraviny a být aktivní/cvičit. Snížení hmotnosti na normální BMI zpomalí biologické stárnutí.
  • Cholesterol: Vysoká hladina cholesterolu obvykle vede ke zvýšenému kardiovaskulárnímu zánětu, který může způsobit zvýšenou tvorbu usazenin v srdečních tepnách. Tento zánět a usazeniny zvyšují riziko mrtvice a srdečního infarktu. Cholesterol pochází ze dvou zdrojů: z toho, co si vaše tělo vytváří (geneticky), a z toho, co jíte. Lidé nemohou změnit svou genetiku, ale mohou změnit své stravovací návyky. Zdravějším výběrem potravin (zejména omezením nasycených tuků a sacharidů a konzumací většího množství zeleniny a libovějšího masa) lze snížit hladinu cholesterolu, tím snížit riziko tvorby usazenin a srdečního zánětu a ve výsledku zpomalit biologický věk.
  • Glykémie: Zvýšená hladina cukru v krvi vede k diabetu. V případě dlouhodobě zvýšené glykémie může dojít k poškození tepen v srdci, mozku, očí a ledvin.
  • Krevní tlak: Vysoký krevní tlak může zatěžovat kardiovaskulární systém – nejen tepny, ale i srdce. Nekontrolovaný vysoký krevní tlak může vést k srdečnímu selhání, mrtvici a infarktu. Toto zatížení kardiovaskulárního systému zvyšuje biologický věk. Krevní tlak lze regulovat zvýšenou fyzickou aktivitou a zdravým stravováním, zejména snížením příjmu soli.

Změny životního stylu mohou prodloužit život i zlepšit zdraví

Kromě zpomalení biologického stárnutí může dodržování těchto 8 zásad v mnoha ohledech zlepšit celkový zdravotní stav. „Zdravá strava pro srdce, cvičení, kvalitní spánek a nekouření může přispět ke snížení hladiny cukru v krvi, cholesterolu a krevního tlaku. To vše vede ke snížení hmotnosti, což lidem umožňuje být aktivnější,“ uvedla doktorka Joyce Oen-Hsiao, a dodala „Udržování aktivního životního stylu je dobré nejen pro srdce, ale také pro kosti a klouby. Lidé, kteří jsou denně aktivní, mají méně problémů s klouby či bolestmi svalů. Úbytek hmotnosti kloubům odlehčí, a to umožňuje ještě vyšší fyzickou aktivitu.“ Cvičení navíc přispívá k lepší náladě a zlepšení kognitivních funkcí.

Zdroj: medicalnewstoday.com, dále dle textu

1051

Diskuze k článku