Diabetik aktivním řidičem: Na co myslet, než vyjedete?

Diabetik aktivním řidičem: Na co myslet, než vyjedete?

Cukrovka do jisté míry člověka omezuje, a to ať je 1. anebo 2. typu. Diabetik je totiž nucen celý svůj život dodržovat dietu a také by měl užívat léky či inzulín dle předpisu. Ovšem přesto všechno není diabetikovi zakázáno sportovat ani cestovat. Obezřetní by však měli být tito lidé při řízení motorového vozidla.

Řídit automobil není lidem s diabetem zakázáno, ale jejich nemoc musí být kompenzovaná. Opakované hypoglykémie (snížená hladina cukru v krvi) totiž mohou ohrozit pozornost i vědomí řidiče a následně způsobit tragické následky.

S cukrovkou řídit můžete, pozor ale na extrémní výkyvy glykémie

Usednout za volant a vydat se na dobrodružný výlet, je obecně pro zdravého člověka snadné. Avšak diabetik by se měl na cestu důkladně připravit. Prvořadé je přeměření glykémie glukometrem. Pakliže jsou hodnoty hladiny cukru v krvi příliš nízké, tj. pod 4 mmol/l, měli byste ihned reagovat a napít se sladké limonády anebo čaje. Vhodné je též několik minut před jízdou počkat, než se glykémie upraví na standardní hodnoty. Ideální je kolem 5 mmol/l a výš. Až posléze je bezpečné vyjet na silnici. Extrémní výkyvy glykémií při jízdě jsou velice riskantní. Proto o sebe pečujte a docházejte též na pravidelné kontroly k diabetologovi. Neméně důležité je pak i dodržování diabetické diety.

Máte cukrovku? Zde je pár rad, jak byste si měli počínat během jízdy

Pokud se přeci jen vydáte jako řidič/diabetik na cestu, vnímejte bedlivě každý, byť i nepatrný náznak hypoglykémie (nejen u sebe, ale i u blízkých diabetiků), tj.:

  • studený pot
  • rychlé bušení srdce
  • nevolnost
  • bolest hlavy
  • poruchy vědomí
  • popudlivé chování
  • neklid a úzkosti

Jakmile zaznamenáte některé z výše uvedených projevů snížené hladiny cukru, ihned zastavte u krajnice anebo v nějakém jiném bezpečném prostoru, přeměřte si glykémii a dle potřeby požijte něco sladkého (slazené nápoje anebo i hroznový cukr je přímo nutné vozit s sebou na cesty, zejména při delších trasách). Těžší projevy hypoglykémie/hyperglykémie spojené s poruchami vědomí řešte raději přivoláním záchranné služby. Vždy ale myslete na to, že prevence je základ. Proto stavte raději každé dvě hodiny, odpočiňte si a kontrolujte hladinu cukru v krvi.

Jaké další komplikace diabetu mohou ohrozit bezpečnou jízdu autem?

Opatrní při řízení by měli být taktéž diabetici, jejichž nemoc provází komplikace typu diabetická retinopatie. Jelikož se jedná o poškození krevních cév zásobujících sítnici oka, může v některých případech dojít i k narušení vizu (zraku), což je extrémně nebezpečné při jízdě za volantem. Tato komplikace je často spojována nejen s opakovanými hyperglykémiemi, ale i s hypertenzí. Neusedejte tedy do vozu v případě, že máte problémy se zrakem. Raději se předtím nechte důkladně vyšetřit oftalmologem a optikem. A v neposlední řadě je neméně známou komplikací diabetu i neuropatie, jež se projevuje necitlivostí rukou anebo nohou. V tomto stavu není rovněž možné bezpečně řídit automobil. Proto nezanedbávejte preventivní kontroly u svého ošetřujícího lékaře a dbejte jeho doporučení.

Diabetes a řízení auta: Co na to vyhláška?

Česká legislativa člověka s kompenzovanou cukrovkou při řízení motorového vozidla nijak neomezuje. Usednout za volant by ale neměl diabetik v případě, kdy během jednoho roku prodělal dvě a více těžkých hypoglykémií. Jakmile se u něj objevila pouze jedna těžká hypoglykémie, je nucen podrobit se odbornému vyšetření (aby byl nadále způsobilý řídit automobil). Také by se měl dotyčný dostavit alespoň jednou za tři roky k lékaři na preventivní prohlídku, jež je obecnou podmínkou pro zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel. Tyto podmínky platí jak u neprofesionálních, tak u profesionálních řidičů. U těch „profi“ je kromě jiného vyžadováno pravidelné přeměřování glykémie (2x za den a současně i během jízdy).

Autor: Iveta Reinisch, foto: Shutterstock

1965

Zdroj fotografie: Shutterstock, není-li uvedeno

Zdroj informací: archivní číslo časopisu DIAstyl, není-li uveden jiný

Diskuze k článku