Diabetici by se měli zaměřit na dostatek draslíku v organismu: Pomůže chránit jejich ledviny

Diabetici by se měli zaměřit na dostatek draslíku v organismu: Pomůže chránit jejich ledviny
Draslík se podílí na mnohých procesech probíhajících ve vašem těle, proto je důležité mít ho v organismu dostatek Zdroj: Freepik

U lidí s cukrovkou, stejně jako u nediabetiků, může být nedostatek nebo nadbytek draslíku extrémně nebezpečný. Jakou roli hraje draslík v těle a kde ho získat z potravy? Tento stopový prvek je totiž mimo jiné důležitý pro úspěšnou práci s ketoacidózou.

Draslík je důležitý pro udržení zdravé svalové soustavy i zubů. Podílí se i na úspěšném managementu krevního tlaku. Je na něj kladen důraz také v rámci prevence kardiovaskulárních komplikací.

Strava bohatá na draslík může chránit ledviny diabetiků

Lékařský výzkum se pravidelně věnuje zkoumání nových možností využívání podpůrných prostředků, včetně vitamínů a minerálů, v rámci prevence i léčby cukrovky a přidružených komplikací. Ledviny patří mezi orgány, se kterými jsou tyto potíže připojené k diabetu poměrně často spojeny. Jedním z prvků, které se dostaly pod mikroskop odborníků jako možný pomocník pro lepší ochranu ledvin diabetiků, je právě draslík.

Diabetes II. typu totiž výrazně zvyšuje pacientovo riziko konečného selhání ledvin a vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

Draslík je obecně uznáván jako prvek účinně využívaný v rámci prevence hypertenze a mozkové mrtvice. Pomáhá vést nervové impulsy, regulovat srdeční frekvenci a kontrolovat svalové kontrakce. Jedna ze studií, které se zajímaly o roli draslíku, ukázala jeho prospěšnost při ochraně ledvin u pacientů s diabetem. Novější studie, publikovaná letos, měla za cíl upozornit na nedostatek draslíku ve stravě a jeho nutnost pro udržení zdraví kardiovaskulárního systému. Přinesla výsledek, kterým bylo potvrzeno, že vyšší příjem draslíku z potravy snižoval riziko vzniku kardiovaskulárních chorob.

Výkyvy glykémie mají vliv na krevní oběh

S potížemi krevního oběhu, které jsou spojené s cukrovkou, lze pracovat ve více rovinách. Při jejich úspěšném managementu je potřeba určité ...

Nedostatek draslíku může vést k projevům komplikací diabetu

I když je nedostatečný příjem draslíku poměrně běžný, jeho skutečný nedostatek (hypokalémie) se objevuje velmi vzácně. Může být důsledkem užívání některých léků, včetně diuretik a nadměrné konzumace laxativ, zvracení, dlouhotrvajícího průjmu, poruch příjmu potravy (anorexie či bulimie) nebo alkoholismu.

Lidé s diabetem mohou mít nedostatek draslíku kvůli zvýšené produkci moči, prostřednictvím níž se vyplavuje tento prvek z těla – a tento stav následně způsobuje nerovnováhu hladin elektrolytů.

Nedostatek draslíku lze poznat podle různých příznaků, jako je únava, svalové křeče, nadýmání, bolesti břicha či zácpa. Těžká hypokalémie může vést ke svalové paralýze a srdeční arytmii. Ve většině případů stačí k vyrovnání nedostatku tohoto prvku jeho dostatečný příjem z potravy, vážné případy pak vyžadují zásah lékaře. Snížená hladina draslíku (neboli hypokalémie) způsobuje podrážděnost vláken kosterního svalstva, provázenou křečemi, které se mohou objevit také na dolních končetinách.

Draslík je rovněž důležitý pro úspěšné vyvažování pH krve, proto hraje roli v prevenci vzniku časté komplikace diabetu I. typu, známé jako ketoacidóza. A potřebný je i pro úspěšný management vysokého krevního tlaku , který představuje významnou diabetickou komplikaci. Nedostatečný příjem draslíku je jmenován jako jeden z průvodních jevů vzniku osteoporózy.

Vitamín K: Kanadští vědci tvrdí, že tato esenciální živina může hrát roli v účinné prevenci diabetu

Hrají roli například při udržení zdravého pohybového aparátu a podílejí se na enzymatických reakcích. Spolupracují při mnoha procesech ...

Draslík je potřebný pro zachování funkcí organismu

Draslík úzce spolupracuje se sodíkem na udržení acidobazické rovnováhy a vyváženém zastoupení tekutin v těle.
Je nezbytný pro přenos nervových vzruchů, podílí se na správné činnosti ledvin a nadledvinek a na mnoha enzymatických reakcích, konkrétně lze zmínit syntézu bílkovin a metabolismus sacharidů. Doplnit ho do těla pomocí dobře sestaveného jídelníčku není až tak těžké, jak by se mohlo na první pohled zdát. Kde ho najít ve stravě:

  • Mezi ovoce a zeleninu bohaté na draslík patří banán, sušené švestky, kiwi, sladké brambory, meloun, špenát, mrkev, dýně, celer, tuřín, avokádo, černá ředkev, rajčata, fíky, datle, meruňky (zejména sušené), hroznové víno.
  • Výborným zdrojem tohoto minerálu je kakao a vysokoprocentní čokoláda.
  • Poněkud překvapivou pochutinou, která ho dodá do těla, jsou jedlé kaštany.
  • Pokud máte rádi luštěniny, zkuste sójové boby, fazole, čočku nebo cizrnu.
  • Pro doplnění draslíku sáhněte i po bramborách, mandlích, petrželi.
  • Chcete-li si pochutnat na rybách, zvolte lososa, tresku, halibuta či tuňáka.

Zdroje: Pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, Medicalnewstoday.com, Diabetes.org

12693

Diskuze k článku