Diabetici a chróm: Prvek, který podpoří nekončící boj s vysokou glykémií

Diabetici a chróm: Prvek, který podpoří nekončící boj s vysokou glykémií
Mezi potravinové zdroje chrómu patří například pepř a další koření Zdroj: Freepik

Chróm je obecně uváděný jako prostředek pro podporu redukčních diet, mnoho lidí však neví, že je rovněž doporučován jako pomocník pro úspěšný management hladin krevního cukru. Jako alternativní doplněk se tak hodí po poradě s odborníkem také diabetikům.

Tento esenciální prvek dodáte do těla pomocí běžné stravy, stačí se zaměřit na správné potraviny. Je rovněž doporučován pro udržení špatného cholesterolu na uzdě.

Chróm překvapí nejen jako účinný pomocník diabetiků

Tato živina má vliv na usnadnění působení inzulínu, napomáhá jeho transportu v organismu. Proto se vědci zajímali o to, jakým způsobem může pomoci při léčbě cukrovky II. typu. Studie dospěly k závěru, že je účinný, pokud jde o hladinu krevního cukru a glykovaného hemoglobinu v případě osob, které se léčí s diabetem. U nediabetiků však tyto účinky nebyly pozorovány. Studie z roku 2010 rovněž ukazuje, že suplementace chrómem může u diabetiků zlepšit citlivost na inzulín.

Je však nutné brát v potaz, že účinky chrómu na krevní cukr a citlivost na inzulín nejsou u všech osob stejné a závisí mimo jiné na dalších přidružených jevech.

Právě z tohoto důvodu by diabetici měli jeho užívání ve formě potravinového doplňku vždy konzultovat s ošetřujícím lékařem, převážně kvůli možnosti neodborného dávkování a jeho očekávaných interakcí s užívanou medikací.

Jak vlastně chróm ještě působí u diabetiků:

  • Působí na metabolismus cukrů a lipidů, a pokud cvičíte, napomáhá přeměně tukové hmoty na svaly.
  • Díky schopnosti podpořit metabolismus tuků je uváděn jako účinný prostředek pro management vysokých hladin krevních lipidů a snížení výskytu LDL cholesterolu v krvi. Navíc se uvádí jako prospěšný pro zvýšení hladin jeho dobré formy. Z výsledků studií se předpokládá, že může být jedním z pomocníků efektivní prevence kardiovaskulárních onemocnění. Používá se rovněž v léčbě dyslipidémie.

Mangan hraje roli při mnoha tělesných procesech: Pro diabetiky je důležitý pro metabolismus lipidů a sacharidů

Mangan má kromě výhod pro lidský organismus také stinné stránky, o kterých je potřeba vědět. Jeho nadbytek může představovat riziko poškození ...

Co byste o něm měli vědět a jak působí v organismu?

Jedná se o nezbytný stopový prvek. Jeho hlavním zdrojem je pro lidské tělo potrava a potravinové doplňky, organismus si ho nedokáže přirozeně syntetizovat. Byl objeven v 18. století, ale více zkoumán byl až v tom dvacátém. Existují dva druhy chrómu – trojmocný (prospěšný lidskému zdraví) a šestimocný chróm (škodlivý prvek, který je vysoce toxický), ten je spojován například s některými druhy rakoviny nebo krevními potížemi (hemochromatóza a další).

S toxickým druhem chrómu přicházíte do kontaktu prostřednictvím znečištěného životního prostředí, nebo pokud pracujete v průmyslovém odvětví.

Trojmocný, prospěšný chróm je prvek nezbytný pro úspěšný metabolismus lipidů a sacharidů v těle. Funguje v procesu výroby energetických rezerv a napomáhá přirozenému působení několika důležitých enzymů. Je vyhledávaný jako prostředek, který potlačuje chuť k jídlu a zklidňuje chutě na sladké, proto po něm sahají všichni ti, kteří se snaží ztratit nějaké to kilo navíc.

Sportovci jej využívají jako podpůrný prostředek pro zlepšení poměru svalů a eliminaci tuku. Nelze jej však brát jako všespásný potravinový doplněk. Důležitá je rovněž pohybová aktivita a změna jídelníčku. Potřeba zastoupení chrómu v organismu se liší podle věku a zdravotního stavu (např. v těhotenství), ale i pohlaví. Doporučená denní dávka je 0,05 až 0,2 mg (tj. 50 až 200 µg) v závislosti na věku a zdravotním stavu. Nejvyšší potřeba je u seniorů a těhotných a kojících žen.

Jak doplnit chróm do těla pomocí stravy?

Co se týče chrómu, je dobře dostupný z běžných potravin a jako součást vyváženého jídelníčku ho dostanete do organismu vcelku hravě. Nejbohatšími potravinovými zdroji tohoto prvku jsou telecí játra a pivovarské kvasnice. Nachází se také v některých druzích zeleniny jako chřest, brokolice nebo zelené fazolky, v celozrnných cereáliích a v pšeničných klíčcích. Absorpce chrómu z potravy se liší podle její kvality. Rafinace a intenzivní hnojení a další úpravy z konvenčního zemědělství totiž snižují jeho obsah.

Zkuste na talíři pro doplnění chrómu:

  • vejce (konkrétně žloutky jsou dobrým zdrojem),
  • švestky, brambory a houby,
  • kvalitní hovězí maso,
  • ovesné vločky, hořká čokoláda,
  • tymián, řeřicha a pepř.

Dejte si fenykl: V salátu nebo jako koření prospěje vaší glykémii i imunitě

Fenykl, ať už jako hlíza, nebo ve formě semen používaných jako koření, je oblíbený ve fytoterapii. Představuje nedílnou součást evropského i ...

Na co si dát pozor při užívání potravinového doplňku

Deficit chrómu v organismu je v rozvinutých zemích poměrně vzácný, ale častější u lidí s jídelníčkem postaveným na příjmu rafinovaných potravin a cukrů, hladiny klesají také s přibývajícím věkem. Může nastat i v těhotenství při zvýšené fyzické a psychické zátěži, užívání kortikosteroidů, při podvýživě (metabolické poruchy jako bulimie a anorexie).

Nejčastěji má za následek poruchy metabolismu cukrů a tuků (hyperglykémie nalačno, hyperlipidémie, často se objevuje i glukózová intolerance a hyperinzulinémie (zvýšené množství inzulínu v krvi).

Užívání vysokého množství může být toxické pro organismus, proto je potřeba striktně dodržovat lékařem doporučené dávkování. Při předávkování chrómem může nastat poškození jater a selhání ledvin. V běžném doporučeném dávkování a pod dohledem odborníka se toho však nemusíte obávat. Délka kúry musí být také omezena na maximálně čtyři týdny. Jedná se však o užívání chrómu jako potravinového doplňku, v rámci zařazení potravin s jeho obsahem do každodenního jídelníčku vám předávkování nehrozí.

Zdroje: Pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, Acpjournals.org, Sciencedirect.com

10426

Diskuze k článku