Dejte vale nudnému posilování a rozvlňte boky. Zumba je vstupenkou k lepší kondici i prevenci diabetu!

Dejte vale nudnému posilování a rozvlňte boky. Zumba je vstupenkou k lepší kondici i prevenci diabetu!
Zumba nemá složitou choreografii, naučí se ji každý. Důležité však je užít si lekci! Zdroj: Shutterstock

Potřebujete zhubnout přebytečné kilogramy? Chcete vlít do žil potřebnou energii? Pak vás zcela uchvátí zumba! Tohle cvičení plné rytmů vás bude bavit rozhodně víc než monotónní dřina v posilovně. Překážkou není ani diabetes. Stačí jen chtít a oddat se tónům latinsko-americké hudby.

Cvičit zumbu, nebo spíš tančit, může skutečně každý bez rozdílu věku, pohlaví a fyzické kondice. Právě na takové lekci posílíte své ochablé tělo a dostatečně okysličíte svůj mozek! Potřebujete jen pohodlné oblečení, vhodnou obuv a také samozřejmě tekutiny. A jde se na to!

Kde se zrodila myšlenka zumby?

Zrodu zumby jako takové vlastně dopomohla jakási náhoda, jejíž součástí byl muž jménem Alberto Perez. Ten v devadesátých letech působil v Kolumbii jako instruktor aerobiku. Avšak jednou, když přišel do práce, zjistil, že si hudební doprovod na lekci zapomněl doma. U sebe měl však jiný typ muziky s tóny salsy a merengue. A tak zaimprovizoval a pustil svým studentům tento typ hudby. Ti si jej naprosto zamilovali. S rostoucí popularitou těchto nezvyklých lekcí aerobiku se Alberto rozhodl, že se spojí s dalšími svými kolegy a založí značku Zumba Fitness, která bude zahrnovat lekce s energickou a taneční hudbou.

Zumba dnes obsahuje mix různých hudebních žánrů a různorodou taneční choreografii zahrnující prvky salsy, merengue, hip-hopu, flamenca, tanga nebo třeba mamba reggae.

Zumba jako prevence rozvoje cukrovky

Zdravotní přínosy zumby jsou více než intenzivní. Ostatně jedná se zpravidla o hodinu intenzivního pohybu, u kterého se rozhodně zapotíte. Lekce zumby mohou dokonce napomoct k tomu, abyste se již nikdy nemuseli bát rozvoje cukrovky II. typu. Tonyi S. Wapskineh, koordinátorka pro prevenci diabetu v Cherokee Nation v Tahlequah v Oklahomě má v tomto jasné poselství: „Jakákoliv fyzická aktivita má pro vaše zdraví přínos. Nejen, že vám zvedne náladu, ale také udrží optimální váhu, reguluje stres, zlepší svalový tonus a podpoří kvalitnější spánek.“ Kromě toho Tonya také podotkla, že zumba může pomoct předcházet nejen rozvoji diabetu II. typu, ale také sníží riziko vzniku dalších nemocí souvisejících s nadváhou nebo obezitou.

Tonya S. Wapskineh pracuje nejen jako koordinátorka v prevenci diabetu pro indiánský kmen Cherokee. Působí také jako instruktorka zumby! Lekce zdarma poskytuje například domorodým obyvatelům.

Naučte se sebeobranu díky umění Wing Tsun. Diabetes není překážkou!

V našich končinách není Wing Tsun příliš známý. Ovšem zájemci mohou nalézt v tuzemsku hned několik výcvikových středisek či kurzů. Jedná se o ...

Jaké přínosy má zumba pro lidský organismus?

A nyní si pojďme představit benefity energické a veselé zumby, do které se můžete pustit kdykoliv se vám zachce:

  • Zumba posiluje sociální cítění. Na lekci si najdete nové přátele!
  • Tanec během lekce povzbudí vaši psychiku, budete se tak cítit mnohem optimističtější!
  • Díky zumbě zlepšíte také svou fyzickou kondici a vytrvalost.
  • Za hodinu lekce zumby spálíte zhruba 600 kalorií, proto je skvělou volbou při hubnutí.

UPOZORNĚNÍ PRO DIABETIKY: I přesto, že vás zumba zcela uchvátí svou neuvěřitelnou energií, myslete na své zdraví! Měřte si glykémii před a po lekci, dělejte si přestávky dle potřeby, doplňujte tekutiny a případně si smlsněte na energetické tyčince, pokud se dostaví hypoglykémie. Vhodné je také říct o cukrovce instruktorovi.

Jak se zumbou začít?

Na závěr vám představíme několik tipů, které vám usnadní začátky se zumbou. Jak si počínat?

  1. Obstarejte si pohodlné oblečení, které dobře saje pot (ideálně bavlněné triko a kraťasy/legíny).
  2. Na lekci si pořiďte dobře padnoucí tenisky, které budou mít nízkou a odpruženou podrážku.
  3. S sebou si vezměte ručník a lahev s vodou. Napijte se ideálně 20 minut před lekcí.
  4. S jídlem to nepřehánějte (optimální je sníst něco lehkého a sladkého asi dvě hodiny před lekcí – např. ořechy, kousek ovoce). Samozřejmě jiné to je, pokud jste diabetik. Je potřeba si před lekcí přeměřit glykémii, abyste zjistili, jak na tom jste a zda nepotřebujete doplnit cukry.
  5. Jestliže jste začátečník, zařaďte do týdenního harmonogramu zpočátku jen dvě až tři lekce zumby.

Pokud si nejste jistí, zda je pro vás z hlediska zdravotního stavu zumba vhodná, poraďte se se svým lékařem!

Zdroj: Diabetesselfmanagement, Indiancountrytoday, India, Nativetimes

1332