Dejte si mrkev nebo krevety: Karotenoidy jsou totiž překvapivými spojenci diabetiků

Dejte si mrkev nebo krevety: Karotenoidy jsou totiž překvapivými spojenci diabetiků

Karotenoidy jsou – nejen pro diabetiky – důležitými prostředky ochrany před volnými radikály. Lidské tělo je nedokáže syntetizovat. Proto je důležité konzumovat je z vnějších zdrojů, ať už pomocí potravy, nebo jako součást doplňků stravy.

Pro diabetiky jsou karotenoidy zajímavé hlavně jako silný zdroj antioxidačních látek. Oxidativní stres totiž degeneruje tělesné buňky a hraje roli při vzniku diabetických komplikací. Vyvážená strava s dobrým obsahem karotenoidů je doporučovaná právě jako skvělá prevence proti jejich vzniku nebo rozvoji.

Proč by ještě měly karotenoidy zajímat diabetiky?

Antioxidační aktivita karotenoidů je rovněž významná v péči o pokožku. Jsou důležité pro váš imunitní systém a zachování dobré přirozené obnovy buněk. Lutein a zeaxantin přispívají k ochraně zraku, zejména absorbováním vlnových délek modrého světla, aby se zabránilo fotochemickému poškození oka. Karotenoidy pomáhají vytvářet ochrannou bariéru proti škodlivým UV paprskům při vystavení organismu slunečnímu záření.

Přispívají totiž k regulaci absorpce ultrafialového záření a pomáhají v úspěšném boji proti volným radikálům.

Zajímavostí o karotenoidech je také to, že se používají i v prevenci vzniku obezity a pro podporu zdravé tělesné hmotnosti. Nedávné studie ukázaly, že karotenoidy hrají roli v léčbě diabetu, protože jsou schopny podpořit lepší citlivost na inzulín. Hrají ochrannou roli v prevenci komplikací ve formě infekčních onemocnění, nefropatie, neuronálních a očních abnormalit. Oblíbený karotenoid lykopen je skvělým spojencem pro diabetiky z důvodu pozitivního působení při ochraně kardiovaskulárního systému a používá se také pro eliminaci špatného cholesterolu v krvi. Pomáhá udržovat vyrovnaný krevní tlak a používá se jako podpůrný prostředek pro snižování rizika infarktu myokardu a mozkové mrtvice.

Zinek je důležitý v prevenci vzniku a rozvoje diabetu: Působí jako antioxidant a má i další nesporné výhody

Suplementace zinkem je důležitá v rámci zachování mnoha enzymatických reakcí v organismu, bez něho totiž nemůže správně fungovat. Skupiny ...

Co je dobré obecně vědět o karotenoidech?

Karotenoidy jsou obsáhlou skupinou rostlinných pigmentů. Jejich název pochází z latinského termínu pro mrkev setou (Daucus carota). Díky nim mají ovoce, zelenina, květiny, mořské řasy, ale třeba také korýši typicky červenou, oranžovou, zelenou nebo žlutou barvu. Jedná se o látky, které mají kromě barvicích schopností také výborné antioxidační působení. Rostliny a sinice produkují karotenoidy přirozeně, vznikají uvnitř chromoplastů. Hrají také roli ve fotosyntéze. Jako potravinové doplňky se používají již více než 20 let.

Jsou schopny shromažďovat část slunečního světla a přenášet nasbíranou světelnou energii do chlorofylu.

Karotenoidy jsou látky rozpustné v tucích se silnou antioxidační kapacitou. Obecně se dají rozdělit na dvě hlavní skupiny – karoteny a xantofyly. Karoteny jsou složeny z uhlíku a vodíku, zatímco xantofyly obsahují atomy kyslíku. V rostlinách plní dvě hlavní role. Slouží ke sběru světla a jeho přenosu do chlorofylu. Působí také jako fotoprotektory, které chrání rostlinu před přebytečným světlem.

Poklad z ananasu bromelain: Prospěje pokožce i trávicímu systému diabetiků

Bromelain je úspěšně používaný v alternativní léčbě převážně jako trávicí enzym. Má rovněž pozitivní účinky při ochraně kardiovaskulárního ...

Kde je najdete v potravinách?

Lidské tělo si neumí karotenoidy přirozeně syntetizovat a je potřeba dodávat je do organismu pomocí stravy nebo potravinových doplňků. Mezi nejlepší zdroje beta-karotenu patří sladké brambory (batáty), mrkve, dýně, římský salát, ale také překvapivě špenát, meruňky, mango, melouny. Lykopen, který se neničí ani tepelnou úpravou, najdete v již zmíněných rajčatech, ale také rajčatovém protlaku nebo omáčce. Syrová rajčata obsahují nižší dávky s hladinami mezi 3 a 8 mg/100 g v závislosti na druhu.

Tepelná úprava naopak biologickou dostupnost lykopenu zvyšuje, a činí jej tak prospěšnějším vašemu tělu.

Meloun vykazuje přibližně stejné zastoupení lykopenu jako syrová rajčata. Dalšími jeho dobrými zdroji jsou guava a papája. Lutein, třetí vůbec nejčastější karotenoid, hledejte v kapustě, špenátu, brokolici nebo zeleném hrášku. Astaxanthin najdete v některých druzích řas.

Co ještě potřebujete vědět:

  • Suplementace vysokými dávkami (20 mg/den) beta-karotenu u těžkých chronických kuřáků (kteří kouří více než 20 cigaret denně) významně zvyšuje riziko rakoviny plic.
  • U nekuřáků je naopak spojena se sníženým rizikem rakoviny úst, jícnu, krku a plic.
  • Pokud konzumujete vysoké množství karotenoidů, může se objevit oranžové zbarvení pokožky, které se projevuje výrazněji v úrovni záhybů nosu, úst, na ploskách nohou a mezi prsty na nohou a rukou. Není ale zdravotně škodlivé.
  • Kúra pomocí potravinových doplňků s obsahem beta-karotenu není vhodná pro malé děti a těhotné ženy.

Zdroje: Sciencedirect.com, Skincancer.org, Britannica.com, Ncbi.nlm.nih.gov

2739

Diskuze k článku