Dejte si fenykl: V salátu nebo jako koření prospěje vaší glykémii i imunitě

Dejte si fenykl: V salátu nebo jako koření prospěje vaší glykémii i imunitě
Fenyklové hlízy jsou ideální pro zařazení do letního jídelníčku také pro diabetiky, jsou lehké a dodají pokrmu dotek příjemné pikantnosti Zdroj: Pixabay

Fenykl je oblíbená letní zelenina, která by neměla chybět ani na talíři diabetiků. V jeho plné sezóně pomůže dodat do těla mnohé potřebné minerály a vitamíny. Pokud se léčíte s cukrovkou, bude pro vás zajímavý hlavně díky obsahu bioflavonoidů pro posílení přirozené obranyschopnosti.

Fenykl, ať už jako hlíza, nebo ve formě semen používaných jako koření, je oblíbený ve fytoterapii. Představuje nedílnou součást evropského i asijského tradičního léčitelství. V rámci kuchyně je vítaným doplňkem masa i zeleniny.

Proč by se měli diabetici zajímat o účinky fenyklu

Pro diabetiky je fenykl zajímavý z více úhlů pohledu. Je bohatý na sodík a vitamín E a poskytuje velké množství bioflavonoidů podporujících dobrou činnost kardiovaskulárního systému a podílejících se na úspěšném managementu hladin krevního cukru. Kromě toho, že poskytuje tělu látky eliminující výskyt volných radikálů, a tudíž je pomocníkem proti rozvoji komplikací cukrovky, uvádí se rovněž jako preventivní prostředek, který snižuje riziko vzniku diabetu II. typu.

Fenykl, ať už hlíza, nebo semena, podporuje dobré trávení, je prospěšný pro močový trakt a ledviny, u žen pomáhá zachovat pohodový menstruační cyklus a snižuje nepříjemné projevy v menopauzálním období. V případě sezónních onemocnění dýchacího traktu má příznivý účinek na krk, hrtan a hlasivky, udržuje odolnou imunitu a usnadňuje vykašlávání.

Irský mech jako dia potravina: Použijte ho k výrobě chutných a lehkých dezertů

Pokud z nějakého důvodu nechcete konzumovat želatinu, nebo prostě a jednoduše rádi zkoušíte nové věci, pusťte se do přípravy chutných dia dezertů ...

Fenykl jako oblíbené koření i naturopatikum

Fenykl (Foeniculum vulgare) je aromatická rostlina z čeledi Apiaceae (miříkovité) pocházející ze středomořské pánve, říká se mu také fenykl obecný nebo fenykl sladký. Pěstuje se především pro svou masitou hlízu s příchutí anýzu, která je oblíbenou zeleninou balkánské kuchyně.

Výhodou fenyklu je, že všechny jeho části – listy, kořeny i semena – jsou jedlé. Jeho použití jako léčivé rostliny začalo u lékařů starověkého Řecka, následně tuto praxi převzali Římané a rozšířila se i dále do tradiční čínské medicíny a ájurvédy. Kvete malými paprskovitými žlutými květy.

Dává semena, která jsou typická svou aromatičností a obsahem antioxidačních látek, vlákniny, vitamínů A, C, E a B9, vápníku, draslíku, karotenů.

Obecně se používají jako diuretikum a potopudný prostředek, pro lepší spánek, snížení LDL krevního cholesterolu a pro regulaci krevního tlaku. V tradiční bylinné medicíně se hrubě mletá semena fenyklu používají jako nálev nebo v kombinaci s jinými rostlinami v infusních směsích. Typicky třeba s heřmánkem nebo meduňkou. Melou se také na prášek a užívají se ve formě potravinového doplňku (kapsle), případně se z nich připravuje mateřská tinktura, sirup. Fytoterapie rovněž pracuje s esenciálním olejem, který se z nich destiluje pomocí parovodní destilace.

Lepek je podle odborníků návykový. Kdybyste žili v Asii, váš jídelníček vypadá úplně jinak

Potíže s lepkem a na ně navazující dieta se dostaly do povědomí převážně kvůli narůstajícímu počtu celiaků. Pravděpodobnost výskytu se zvyšuje o ...

Jako součást jídla vás postaví na nohy a pomůže imunitě

Hlíza fenyklu je bohatá na hořčík, železo, vápník a dodává tělu i velké množství vitamínu C, takže je ideální potravinou pro doplnění energetických rezerv a podporu imunitních reakcí. Navíc podpoří snahu zhubnout. Obsahuje pouze 20 kcal na 100 g. Pro diabetiky je ideálním zdrojem vlákniny, která napomáhá udržet vyrovnané hodnoty glukózy díky jejímu postupnému uvolňování do krevního oběhu. Navíc je prospěšná pro dobrý střevní průchod. Fenykl jako oblíbené diuretikum pomáhá odvádět nahromaděné škodliviny z těla.

Fenyklová hlíza vyniká příjemnou pikantní sladkostí, v syrové formě se hodí do salátů, může se péct i vařit. Fenykl můžete připravit gratinovaný, přidat k masu i rybám, bývá tradiční součástí zeleninových pokrmů. V Řecku ho najdete v salátu z čerstvého červeného zelí a mrkve, který se jí na začátek postního období před Velikonocemi.

Jak pracovat s fenyklovou hlízou:

  • Pokud přidáte fenykl do salátu v syrové formě, je dobré nakrájet ho na tenké plátky, zakápnout citronovou šťávou, trochou dobrého olivového oleje, rozumí si s ořechy a koprem.
  • Chutná i dušený nebo restovaný na pánvi s další letní zeleninou, typicky lilky, rajčaty a oblíbeným kořením (třeba provensálským mixem).
  • Uvařený fenykl je vynikající přílohou k drůbeži, vepřovému, telecímu nebo jakémukoli jinému červenému masu.
  • Syrový fenykl můžete v malém množství přidat do oblíbeného smoothie.
  • Semena se typicky používají k dochucení uzenin, převážně v oblasti Itálie nebo Francie. Hodí se do rýžových pokrmů, polévek a letních zeleninových mixů, k rybám.

Na co dát pozor u fenyklu

Hlášené nežádoucí účinky jsou vzácné. Může být problémem pro alergiky na čeleď miříkovitých, v takovém případě se objevují kožní reakce, otoky nebo jiné známky nesnášenlivosti. V případě vysokých a neodborných dávek esenciálního oleje se mohou vyskytnout křeče, třes a halucinace.

Další kontraindikace představuje použití u hormonálních patologií a hormonálně závislých rakovin, u těhotných žen, kojících matek a dětí do deseti let věku, protože působí podobně jako hormon estrogen. Není vhodný ani pro epileptiky. Fenykl není doporučován jako součást diet se sníženým příjmem sodíku.

Při dlouhodobém užívání, tj. 2 týdny a déle, se bez doporučení lékaře nedoporučuje konzumovat více než 7 gramů denně. Diabetici by bez porady s ošetřujícím lékařem neměli obecně užívat potravinové doplňky, které mohou ovlivnit hladinu krevního cukru, interagovat s léčivy na management hyperglykémie, vysoký krevní tlak, krevní lipidy, nebo antikoagulanty, pokud tyto medikamenty pravidelně užívají.

Zdroje: Ncbi.nlm.nih.gov, medtextpublications.com, Rxlist.com, Sciencedirect.com

4384

Diskuze k článku