Dejte pozor na tyramin, může být jedním ze spouštěčů migrén. Najdete ho v potravinách, které máte běžně doma

Dejte pozor na tyramin, může být jedním ze spouštěčů migrén. Najdete ho v potravinách, které máte běžně doma
Tyramin najdete v běžně konzumovaných potravinách, jako jsou sýry nebo uzeniny. Zdroj: Pixabay

Migrény jsou nepříjemné stavy, s kterými se potýkají také diabetici. Existují různé spouštěče, které lze eliminovat. Ovlivňuje migrény konzumace jídla obsahujícího tyramin?

Tyramin je přirozeně přítomný například v kvašené zelenině, která je jinak pro diabetiky velmi příznivá hlavně jako skvělý zdroj tělesné imunity a pro podporu přirozených funkcí trávicího systému. Stačí se pouze vyhýbat jeho zvýšenému příjmu ve stravě pomocí vyváženě sestavených jídelníčků.

Migrény nejsou nic příjemného

Prakticky asi neexistuje nikdo, kdo by se ve svém životě nestřetnul s migrénami, ať už u sebe, nebo v nejbližším okolí. Obecně lze říci, že jimi trpí více ženy než muži, protože je ovlivňuje například to, že se potýkají s hormonálními výkyvy v rámci menstruačního cyklu. Za vznikem silných bolestí hlavy stojí také další poměrně časté faktory. Ty mohou velmi nepříjemně ovlivnit život jedince, který jimi trpí, a silně zasáhnout do rodinného života. Své o nich vědí také diabetici.

Pokud se léčíte s cukrovkou, mohou být projevy migrény spuštěny nekontrolovanou hyperglykémií.

Kontrola vyvážené hladiny krevního cukru je tedy pro diabetiky, kteří se chtějí vyhnout projevům migrén, zásadním faktorem jejich úspěšné prevence. Jedním z úspěšných pomocníků může být také to, že se zaměříte na skladbu svého jídelníčku. Některé potraviny obsahují malé množství tyraminu, který při kumulaci může spustit bolesti hlavy.

Migrény mohou být způsobeny také:

  • Dědičností, protože je to komplexní onemocnění zahrnující genetické a environmentální faktory. Do dědičného typu migrén se řadí „migrény s aurou“. Máte-li v rodině někoho, kdo trpí migrénami, je velká pravděpodobnost, že ji lze považovat za dědičnou.
  • Hormonálními výkyvy v rámci puberty (více migrén bez aury), v těhotenství, při ovulaci nebo menstruaci, při menopauze a v předmenopauzálním období. U migrén bez aury je poměrně častý výskyt právě v menstruačním období. Tzv. menstruační migréna se objevuje v období těsně před menstruací (typicky 2–3 dny).

  • Stresovými faktory, to znamená, že se spouští jako odpověď těla na zvýšenou psychickou zátěž. Jedná se o poměrně intenzivní, často se opakující migrény. Pacienti s migrénami jsou obecně náchylnější také k projevům depresí a úzkostí.

  • Migréna se může objevit také jako vedlejší účinek některých léčiv a u jejich nadužívání.

  • Nedostatek tekutin je další příčinou, proč se můžete potýkat s migrénami. Při dehydrataci nemůže krev dobře cirkulovat v těle, takže není organismus dostatečně okysličován, což vede ke vzniku bolestí hlavy.

  • Se zvýšeným výskytem migrén může souviset také nedostatek pohybu. Sedavé zaměstnání není ideální pro krevní cirkulaci. Je potřeba rozhýbat tělo, abyste podpořili správné okysličování buněk.

  • Dalším spouštěčem může být přílišná smyslová stimulace, jako jsou silné vůně, hlasité zvuky, velmi intenzivní světlo nebo přehřátí.

  • Pokud pijete hodně kávy, můžete si předávkováním kofeinem způsobit vznik migrény.

  • Nedostatek spánku a přepracování jsou dalším rizikovým faktorem pro nepříjemné stavy doprovázené silnými bolestmi hlavy.

Potravinový doplněk myricetin: Opomíjet by ho neměli ani diabetici, chrání nervový systém

Myricetin je flavon, který je běžný v mnoha druzích ovoce a zeleniny. Najdete ho například v bobulovinách. Jeho působení na lidské tělo a neduhy, ...

Co je tyramin a opravdu může za migrény?

Tyramin patří do skupiny nazývané biogenní aminy. Jsou to produkty sekundárního metabolismu aminokyselin. Hrají důležitou roli v mnoha fyziologických procesech, zejména těch buněčných. Biogenní aminy jsou vlastní jak obratlovcům (konkrétně norepinefrin a adrenalin), tak bezobratlým živočichům (tyramin, oktopamin).

Tyramin vzniká syntézou enzymem tyrosindekarboxylázou z neesenciální aminokyseliny tyrosinu.

Studie o možném vlivu tyraminu na vznik silných bolestí hlavy byly prováděny hlavně v 70. a 80. letech minulého století a potvrdily souvislost s jeho konzumací a migrénami.

Příznaky přebytku tyraminu v organismu:

  • Intenzivní bolest hlavy, poruchy vidění.
  • Nevolnost a zvracení, zmatek předávkovaného.
  • Pocení doprovázené silnou úzkostí.
  • Může se objevit zrychlený srdeční tep a krvácení z nosu.
  • Tlaky a bolesti na hrudi, dušnost.

Upozornění: Na tyramin si dávejte pozor, pokud užíváte léčbu, jež jím může být nepříznivě ovlivněna (farmaka, která snižují aktivitu enzymu monoaminooxidázy).

Zdravý oběhový systém je důležitý nejen u diabetiků: Má na starost dobrý stav pokožky i okysličování organismu

Že se něco děje s vaším oběhovým systémem, poznáte poměrně lehce. Varovnými příznaky mohou být studené a necitlivé končetiny, těžké nohy, celkové ...

V jakých potravinách je obsažený?

Jídlo, které běžně konzumujete, může obsahovat mírně toxické látky. Ty, jsou-li v něm zastoupeny v malém množství, jsou vyloučeny z těla játry a ledvinami. Jednou z těchto látek je tyramin. Přílišná konzumace této látky může vést k tomu, že se vám nastartuje migréna. V malých množstvích však tělu nevadí, pokud na ni nemáte vyloženě alergii. Tyramin by měli ve své stravě výrazně omezit uživatelé antidepresiv.

Kumulace tyraminu ale může vyvolat tzv. hypertenzní krizi (náhlé a nebezpečné zvýšení krevního tlaku).

Pokud si sestavujete jídelníček, dbejte na to, abyste v jednom jídle neměli příliš mnoho potravin s vysokým obsahem tyraminu. Předejdete tak možným zdravotním komplikacím, které mohou být nejen u diabetu opravdu nepříjemné. Na jaké byste si měli dávat pozor?

  • Sýry mozzarella, mortadella, parmazán, sýr cihla, sýr brie a další plísňové sýry, ementál, cheddar, sýry s modrou plísní jako francouzský Roquefort nebo niva, švýcarský Gruyere, feta, gouda.
  • Droždí a feferonky.
  • Kvašená zelenina je sice zdravá pro vaše střeva a imunitu, ale také obsahuje tyramin.
  • Krevety, kaviár, ústřice.
  • Hovězí a kuřecí játra.
  • Ryby jako sleď, sardele, makrely, marinované a sušené ryby.
  • Hrozny a fíky.
  • Pivo a Sherry, Chianti.
  • Velmi zralé avokádo, banán.
  • Zakysaná smetana.
  • Uzeniny, typicky salámy, klobásy, slanina.
  • Sójová omáčka, worcestrová omáčka, omáčka hoisin a teriaki.
  • Hrách, fazole a jejich lusky.

Zdroje: Ncbi.nlm.nih.gov, Britannica.com, Diabetes.co.uk, Medicalnewstoday.com

11334

Diskuze k článku