Cukrovka možná klepe na dveře i u vás doma: Zaměřte se na dědičnost, stravovací návyky i fyzickou aktivitu

Cukrovka možná klepe na dveře i u vás doma: Zaměřte se na dědičnost, stravovací návyky i fyzickou aktivitu
Obezita je jedním z průvodních znaků blížící se cukrovky – snažte se proto svoji váhu držet pod kontrolou Zdroj: Pixabay

Cukrovka je chronické onemocnění, které postihuje miliony lidí po celém světě. Jelikož se může vyvíjet pomalu a mnohdy bez zřejmých symptomů, mnoho lidí žije s jejím předstupněm, tzv. prediabetem, aniž by o tom věděli. Nijak nebolí a nepřekáží, ale bez zásahu vede k rozvoji zákeřné nemoci. Prvním krokem k zastavení tohoto neviditelného nepřítele je být dobře informováni a vědomi si možných varovných signálů.

Zvláště vyskytuje-li se diabetes ve vaší rodině, je na místě obezřetnost. Měli byste více hlídat svoji hmotnost – a hlavně to, co jíte. Několik relativně snadných kroků může vést k tomu, že se rodinné zátěži dokážete vyhnout. Poradíme vám, jak na to.

Faktory ovlivňující rozvoj cukrovky aneb Co si hlídat přednostně

Různé faktory mohou zvýšit riziko vývoje cukrovky 2. typu – týkají se především zvoleného životního stylu. Zde jsou některé z těch nejhlavnějších:

  1. Dědičnost: Pokud máte v rodině příbuzného prvního stupně (rodič, sourozenec) s cukrovkou, máte vyšší riziko výskytu této nemoci.
  2. Stravovací návyky: Strava bohatá na zpracované potraviny, rychlé občerstvení, doslazované potraviny a nápoje, to vše může vést k obezitě a také vyššímu riziku rozvoje diabetu 2. typu.
  3. Fyzická aktivita: Nedostatek pravidelné fyzické aktivity podporuje rozvoj cukrovky 2. typu. Naopak přiměřená každodenní aktivita je ideálním protilékem.
  4. Věk: Riziko cukrovky se zvyšuje po 45. roce života, ačkoli se v posledních letech cukrovka 2. typu objevuje častěji i u mladších lidí. Souvisí to s dlouhodobým nebo případně intenzivním nevhodným životním stylem.
  5. Tělesná hmotnost: Nadváha, nebo dokonce obezita jsou silnými ukazateli na hrozící vývoj diabetu 2. typu.

Chcete-li rozvoji cukrovky předejít, zkuste se primárně zaměřit na tyto faktory – prokážete si tím velkou službu.

Certifikovaná přírodní zahrada: Oáza klidu pro lidi, zvířata i rostliny přímo u vás doma

Mít kousek přírody jen pro sebe – to je mnohdy nedostupným snem. Máte-li to štěstí a vlastníte pozemek na okraji města či na vesnici, můžete si ...

Varovné signály prediabetu: Tělo volá o pomoc

Jako prediabetes je obecně označován stav, který bez rychlého zavedení patřičných opatření podporuje rozvoj diabetu. Jinými slovy, současný výskyt několika rizikových faktorů je výstražnou vlajkou cukrovky, kterou byste rozhodně neměli podceňovat. Existují určité typické příznaky, které signalizují možný vývoj cukrovky:

  1. Zvýšená únava a rychlé vyčerpání: Pokud se často cítíte unaveni a bez energie, mohlo by to signalizovat prediabetes. Samozřejmě příčin únavy může být velké množství, je vhodné si nejprve ověřit, zda vašemu tělu nechybí některé důležité vitamíny a minerály (např. hořčík nebo železo).
  2. Nepřiměřený hlad: Pokud máte neustálý pocit hladu, i když jste právě jedli, může to být známkou problémů s metabolismem glukózy.
  3. Výkyvy hmotnosti: Pokud ztrácíte hmotnost bez zjevného důvodu, může to být varovný signál rozvíjejícího se diabetu.
  4. Časté močení a žízeň: Pokud musíte častěji chodit na toaletu, zejména v noci, a máte neustálou žízeň, mohou to být příznaky vysoké hladiny cukru v krvi.
  5. Rozmazané vidění: Vysoká hladina cukru v krvi může ovlivnit schopnost oka zaměřit se, což vede k rozmazanému vidění.
  6. Časté infekce: Diabetes může oslabit imunitní systém, což zvyšuje náchylnost k infekcím.
  7. Špatné hojení ran: Rány a škrábance se hojí pomaleji u lidí s vysokou hladinou cukru v krvi.

Rozpoznání těchto signálů může být klíčové pro včasnou diagnostiku a léčbu diabetu. V případě pochybností je vždy lepší konzultovat situaci s lékařem, který případný diabetes rychle odhalí.

Co dělat, mám-li podezření na hrozící cukrovku?

Rozvoji cukrovky můžete aktivně předcházet, a to i pokud již nakukuje za rohem. Samozřejmě čím dříve začnete, tím bude vaše práce snazší a úspěch pravděpodobnější. Zde jsou některé tipy, které můžete využít:

  1. Zdravá strava: Jezte více ovoce, zeleniny, celozrnných obilovin a bílkovin a omezte příjem zpracovaných potravin a sladkostí.
  2. Půsty: Jste-li ve fázi prediabetu, je na místě zařadit přerušované půsty. Tento typ stravování vede k pročištění jater, která poté mohou aktivněji metabolizovat glukózu. Pokud však již berete diabetickou medikaci, je třeba se o vhodnosti zařazení byť i krátkého půstu poradit s vaším diabetologem.

Tip pro vás: Jste-li v půstech začátečník, zkuste zprvu zařadit jen delší fázi hladovění oproti fázi konzumace – například večeřte o něco dříve a snídejte později. Poté fáze můžete upravovat tak, že si časem zvyknete na 8 hodin „konzumní“ fáze a 16 hodin půstu.

  1. Pravidelná fyzická aktivita: Snažte se každý den věnovat alespoň 30 minut středně intenzivnímu cvičení, jako je chůze, plavání nebo jízda na kole.
  2. Udržování zdravé tělesné hmotnosti: Pokud máte nadváhu, shození pár kilo může výrazně snížit riziko vzniku diabetu.
  3. Pravidelné lékařské prohlídky: Lékař může sledovat vaše zdraví a doporučit změny životního stylu nebo léčbu, která pomůže předejít cukrovce, nebo ji aspoň udrží pod kontrolou.

Lehké letní večeře ze sezónní zeleniny: Vyhněte se omáčkám a vsaďte na čerstvost

Po gurmánském zážitku pravděpodobně přišlo zjištění, že zbytek naplánované trasy se s plným žaludkem zdolává mnohem hůře než předchozí úsek před ...

Játrům prospívá půst

Játra hrají klíčovou roli v metabolismu glukózy. Když hladina glukózy v krvi stoupne (například po jídle), játra začnou přebytečnou glukózu přeměňovat na glykogen, což je forma, ve které se glukóza skladuje v játrech a ve svalech pro pozdější použití. Pokud je hladina glukózy v krvi nízká (například po dlouhé době bez jídla nebo během fyzické námahy), játra mohou proměnit tento glykogen zpět na glukózu, aby dodala energii pro tělesné funkce. Období hladovění je tak zcela klíčové pro odbourání přebytečného glykogenu, který potom blokuje správný metabolismus glukózy.

Být si vědomí možných rizik cukrovky je prvním krokem k její prevenci. Poslouchejte své tělo, dodržujte zdravý životní styl a pravidelně navštěvujte svého lékaře.

Zdroje: ncbi, nei, academic

3415

Diskuze k článku