Cukrovka a vysoký tlak: Diabetici by měli volit středomořskou stravu. Jde o běžné a chutné potraviny

Cukrovka a vysoký tlak: Diabetici by měli volit středomořskou stravu. Jde o běžné a chutné potraviny
Středomořská strava snižuje riziko vysokého tlaku, prokázali vědci Zdroj: Pixabay

Vysoký tlak může vést k celé řadě zdravotních problémů. Vědci z Řecka nedávno zveřejnili výsledky výzkumu, během něhož po dobu 20 let sledovali vliv středomořské stravy. Zjistili, že lidé, kteří důsledně dodržovali středomořskou dietu, měli nižší riziko hypertenze než ti, kteří ji nedodržovali. Víte, které potraviny do středomořské stravy patří?

Regulace krevního tlaku je u osob žijících s cukrovkou stejně důležitá jako kontrola glykemie. Diabetikům s vysokým krevním tlakem hrozí čtyřikrát vyšší riziko srdečních onemocnění a současně infarktu myokardu, náhlých cévních mozkových příhod, problémů s ledvinami a se zrakem než lidem bez tohoto onemocnění. Hypertenze se přitom vyskytuje u šedesáti až osmdesáti procent pacientů s cukrovkou II. typu a u čtyřiceti procent pacientů s cukrovkou I. typu.

Faktory přispívající k vysokému tlaku

Ke vzniku hypertenze přispívá celá škála faktorů, včetně nezdravého stravování, kouření, nedostatku pohybu, genetické výbavy či obezity. Vědci v Řecku se rozhodli blíže prozkoumat kardiovaskulární přínosy středomořské stravy, protože mnohé vlastnosti této stravy se shodují s obecnými doporučeními pro zdraví srdce.

Vysoký výskyt hypertenze u diabetiků v ČR i na celém světě

Podle údajů VZP se v roce 2022 léčilo v České republice s vysokým tlakem 1 246 516 lidí a tento počet stále stoupá.

Mezi způsoby, jak mohou lidé snížit nebo zvládnout hypertenzi, patří změna životního stylu, například úprava stravy a více pohybu. Lékaři často předepisují k léčbě hypertenze léky, jako jsou inhibitory ACE a beta-blokátory.

Pokud jde o změny ve stravování, některé dietní režimy – například středomořská dieta – se zaměřují na konzumaci většího množství rostlinných potravin. Středomořská dieta podporuje konzumaci zeleniny, ovoce, ořechů, semen, celozrnných obilovin, luštěnin, zdravých olejů a umírněného množství ryb a mořských plodů. Přestože charakteristické znaky této diety by měly vést ke snížení hypertenze, dosud nebyly na toto téma provedeny žádné dlouhodobé studie.

Nový výzkum

Při zkoumání údajů za období 20 let vědci zjistili, že lidé, kteří důsledně dodržují středomořský způsob stravování, mají nižší riziko vzniku hypertenze než ti, kteří tuto stravu dodržují nejméně. Studie byla tento měsíc zveřejněna v časopise European Journal of Clinical Nutrition.

Výzkum trval 20 let (2002–2022) a jeho cílem bylo zjistit, jaké přínosy může mít dodržování středomořské diety. Výzkumníci vyzvali k účasti 4 056 lidí žijících v Řecku a z této skupiny se jich přihlásilo 3 042. Průměrný věk účastníků na začátku studie byl 41 let, přičemž 44 % skupiny tvořili muži a 56 % ženy. Jednou z podmínek účasti bylo, že účastníci nesměli mít na začátku studie vysoký tlak.

Výzkumní pracovníci na začátku studie shromáždili o účastnících řadu informací. Ujistili se, že účastníci netrpí kardiovaskulárním onemocněním, zkontrolovali glykemii a hladinu a cholesterolu, zkontrolovali jejich tělesnou hmotnost a krevní tlak a provedli rozhovor, aby zjistili jejich stravovací návyky a životní styl.

Aby zjistili, nakolik účastníci na začátku studie dodržovali aspekty středomořské stravy, přidělili jim MedDietScore, přičemž pozitivní skóre získali na základě konzumace následujících skupin potravin:

  • ovoce,
  • zelenina,
  • celozrnné potraviny,
  • brambory,
  • luštěniny,
  • ryby,
  • olivový olej.

Za konzumaci těchto skupin potravin získali účastníci body. Vyšší počet bodů znamenal lepší dodržování dietního režimu. Účastníci mohli naopak ztratit body za konzumaci „nestředomořských“ potravin nebo určitých skupin potravin, včetně plnotučných mléčných výrobků a červeného masa.

Během následujících 20 let vědci účastníky sledovali, aby vyhodnotili jejich MedDietScore, kontrolovali jejich životní funkce a sledovali vývoj hypertenze, vysoké hladiny cholesterolu, cukrovky a kardiovaskulárních onemocnění.

Cukrovka a bylinky: Meduňka lékařská zmírňuje stres a zlepšuje náladu i spánek

Jaro je v plném rozpuku a čas na pěstování bylinek je tady. Vypěstovat si je může každý, tedy i ten, kdo nemá zahrádku. Většina bylinek se totiž ...

Středomořská strava je prokazatelně spojena s nižším rizikem hypertenze

Do konečného vzorku výzkumníci zahrnuli 1 415 účastníků. Zjistili, že účastníci, kteří důsledně dodržovali středomořskou dietu, měli nejnižší riziko vzniku hypertenze. U účastníků ve skupině, která měla nejnižší MedDietScore (vedla si v dodržování diety hůře), byla na konci studie míra hypertenze 35,5 %. U střední skupiny byla míra hypertenze 22,5 %. Pro srovnání, skupina s nejvyšším MedDietScore, která středomořskou dietu dodržovala nejlépe, měla míru výskytu hypertenze pouze 8,7 %.

Celkově výsledky studie zdůrazňují obrovský význam stravovacích návyků pro snížení rizika vzniku hypertenze. Ukazují také, že středomořská strava může být při snižování rizika hypertenze zásadní.

Cukrovka a jogurt: Rozdíly mezi řeckým a islandským typem najdete snadno

Díky mikroorganismům mléčného kvašení dochází u jogurtů k přeměně mléčného cukru na kyselinu mléčnou, což zajišťuje lehkou stravitelnost ...

Jaké potraviny jsou nejlepší pro kardiovaskulární zdraví?

Potraviny, kterým je třeba se vyhýbat, jsou vysoce zpracované, s vyšším obsahem nasycených tuků a s vysokým obsahem sodíku. Naopak je vhodné najet na středomořskou stravu, která zahrnuje tyto potraviny:

  • Zelenina – rajčata, brokolice, kapusta, špenát, cibule, květák, mrkev, růžičková kapusta, okurky atd.
  • Ovoce – jablka, banány, pomeranče, hrušky, jahody, hroznové víno, datle, fíky, meloun, meruňky, broskve apod.
  • Ryby a mořské plody – sardinky, pstruh, tuňák, losos, makrela, krevety, ústřice, mušle atd.
  • Drůbeží maso – kuře, kachna, krůta apod.
  • Zdravé zdroje tuku – extra panenský olivový olej, olivy, avokádo a avokádový olej.
  • Ořechy a semena – mandle, vlašské ořechy, makadamové ořechy, lískové ořechy, kešu oříšky, slunečnicová semena, dýňová semena, lněné semínko.
  • Chleby a celozrnné obiloviny – celozrnné výrobky: celý oves, hnědá rýže, indiánská rýže, žito, ječmen, quinoa, kukuřice, pohanka, celozrnný chléb a těstoviny.
  • Luštěniny – fazole, hrách, čočka, arašídy, cizrna atd.
  • Hlízy – brambory, batáty, tuřín atd.
  • Mléčné výrobky – jedna porce mléčného výrobku denně: sýr, bílý jogurt, řecký jogurt, skyr atd.
  • Bylinky a jednodruhové koření k dochucování pokrmů – česnek, bazalka, máta, rozmarýn, šalvěj, muškátový oříšek, skořice, pepř, chilli atd.
  • Technologický postup – upřednostňuje se pomalé vaření.

Výhody středomořské stravy nezahrnují pouze snížené riziko vysokého tlaku. Mezi její další přínosy patří udržení správné hmotnosti, vyrovnaná glykemie a nižší riziko depresí. Předpokládá se také vliv na sníženou úroveň zánětlivosti organismu, snížení rizikového faktoru srdečního infarktu, mrtvice a rovněž Alzheimerovy choroby. Na rozdíl od celé řady redukčních diet nedoporučuje středomořská strava jednotlivé úpravy stravovacích návyků. Namísto toho nabízí filozofii pro celoživotní zavedení zdravých stravovacích návyků.

Zdroj: medicalnewstoday.com, dále dle textu

23323

Diskuze k článku