Cukrovka a pečivo: Žitný chléb je správná volba. Má nízký GI a je zdravější než pšeničný

Cukrovka a pečivo: Žitný chléb je správná volba. Má nízký GI a je zdravější než pšeničný
Žitný chléb je vhodnou potravinou pro diabetiky Zdroj: Freepik/onlyyouqj

Když je člověk diabetik, vůbec to neznamená, že by se musel vzdát chleba. Důležité je ale zvolit celozrnný chléb, protože obsahuje více vlákniny a komplexních sacharidů. Tělo tráví tyto živiny pomalu, což pomáhá udržovat hladinu cukru v krvi stabilní. A dalším faktorem, který je potřeba pečlivě zvážit, je výběr obiloviny. Máte-li cukrovku, je volba jasná: žito.

V Čechách bylo žito hlavní chlebovou obilovinou až do poloviny 20. století. Dnes má dominantní postavení pšenice, která je vhodná prakticky pro všechny druhy těst a pečiva, ale z výživového hlediska nesahá žitu ani po paty. Žitný chléb je díky přírodní fermentaci žitné mouky pomocí kvasinek lépe stravitelný – tělo může všechny prospěšné látky lépe vstřebat. Navíc má nízký glykemický index, takže budete mít jistotu, že vás brzy po jídle nepřepadne vlčí hlad.

Vitaminy, minerály a vláknina

Velkou předností žitného chleba je vysoký obsah vlákniny. Ta pomáhá zpomalovat trávení, takže hladina cukru v krvi zůstává stabilní. Kromě toho je žitný chléb zdrojem řady vitaminů (B1, B2, B3, B6, kyselina listová) a minerálů (mangan, měď a železo). Dále obsahuje malé množství zinku, kyseliny pantotenové, fosforu, hořčíku, vápníku a dalších mikroživin.

Žitná celozrnná mouka obsahuje méně lepku než pšeničná. Je zdravější, ale hůř kyne. V každém případě je výborná na pečení kváskového chleba a perníčků, případně ji můžete používat k zahušťování.

Mateřídouška: Na kašel, migrény, záněty i při cukrovce. Koupel uklidňuje a posiluje

Má půvabné jméno a ještě půvabnější vzhled. A navíc je Thymus serpyllum po stovky let velmi dobře známou léčivkou, která se dodnes sbírá a ...

Tmavší a hutnější

Žitný chléb má obvykle tmavší barvu a výraznější, zemitější chuť než klasický bílý a pšeničný chléb. Výzkum navíc prokázal, že čistě žitný chléb více zasytí a má menší vliv na glykemii než bílý a pšeničný chléb. Vzhledem k tomu, že obsahuje lepek, je ale – stejně jako pšeničný chléb – nevhodný pro jedince s celiakií.

První kváskové chleby neměly klasický tvar bochníku, spíše svým tvarem připomínaly dnešní housky. Namísto krájení se lámaly na kousky. Jako kvásek se při pečení chleba tenkrát používala pravděpodobně zkvašená kaše, kyselé mléko nebo odložená část těsta z předchozího pečení.

Zdravotní přínosy žitného chleba

Žitnému chlebu je připisována řada zdravotních přínosů včetně lepší kontroly hladiny cukru v krvi a prevence kardiovaskulárních onemocnění:

  • Přispívá k udržení zdraví srdce: Obohacení jídelníčku o žitný chléb může mít pozitivní vliv na zdraví srdce. Výzkumy naznačují, že jeho konzumace souvisí s nižší úrovní rizikových faktorů srdečních onemocnění.
  • Snižuje špatný cholesterol (LDL): Výzkumníci zjistili, že žitný chléb byl při snižování hladiny cholesterolu u mužů účinnější než pšeničný a snižoval celkový a LDL (špatný) cholesterol až o 14 %, resp. 12 %. Je to nejspíš dáno vysokým obsahem rozpustné vlákniny v žitném chlebu, která pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi tím, že váže cholesterol obsažený ve žluči a odvádí ho z těla ven.
  • Přispívá ke kontrole glykemie: Žitný chléb obsahuje fenolové sloučeniny, jako je kyselina ferulová a kyselina kávová, které mohou zpomalovat uvolňování cukru a inzulinu do krevního oběhu, a napomáhat tak kontrole hladiny cukru v krvi.

Slovo chléb vzniklo zřejmě z pragermánského slova „hlaiba“. Slované, kteří do té doby znali jen obilnou kaši, převzali toto slovo od Germánů spolu s receptem na přípravu pečeného kynutého chleba.

Losos: Bohatý zdroj omega-3 mastných kyselin nejen pro diabetiky. S tuřínem je nepřekonatelný

Ryby a jiné mořské plody jsou výborným zdrojem bílkovin a zdravých mastných kyselin, které mohou snižovat inzulinovou rezistenci, záněty v těle a ...

Nač si dát při nákupu žitného chleba pozor

Je potřeba mít na paměti, že některé druhy chleba označovaného jako žitný se vyrábějí jak z žitné, tak z pšeničné mouky. Proto je potřeba pečlivě pročíst složení, abyste měli jistotu, že kupovaný chléb je skutečně jen z žitné mouky. Případě si jej můžete zkusit upéci doma sami.

Zdroj: healthline.com, dále dle textu

Foto: Freepik/onlyyouqj

20887

Diskuze k článku