Cukrovka a jogurt: Rozdíly mezi řeckým a islandským typem najdete snadno

Cukrovka a jogurt: Rozdíly mezi řeckým a islandským typem najdete snadno
Bílý jogurt bez přidaného cukru je vhodnou potravinou při cukrovce Zdroj: Pixabay

Jogurt může být pro diabetiky skvělým způsobem, jak získat dostatečnou dávku bílkovin, vápníku a probiotik. Optimální volbou je neslazený jogurt řeckého typu. Má totiž nízký obsah sacharidů a vysoký obsah bílkovin, takže u diabetiků nezpůsobí prudké zvýšení hladiny cukru v krvi jako jiné zdroje sacharidů.

Díky mikroorganismům mléčného kvašení dochází u jogurtů k přeměně mléčného cukru na kyselinu mléčnou, což zajišťuje lehkou stravitelnost jogurtu.

Zdraví prospěšné látky

Jogurt je zásobárnou kvalitních bílkovin, vápníku a mléčného tuku, který napomáhá jeho ukládání do kostí. Z dalších zdraví prospěšných látek lze uvést vitaminy A, B2, B12, D a K a rovněž minerály, jako je jód a zinek. Fermentované potraviny, jako je jogurt, navíc obsahují prospěšné bakterie zvané probiotika, které výrazně přispívají ke zdraví střev.

Nižší riziko rozvoje cukrovky II. typu

Ze závěrů metaanalýzy 13 studií zaměřených na konzumaci mléčných výrobků vyplývá, že konzumace jogurtu je součástí zdravé stravy a může snížit riziko vzniku diabetu II. typu u zdravých a starších dospělých osob. To ostatně potvrdil i americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv, který letos v březnu oznámil, že povolí výrobcům jogurtů uvádět, že jejich výrobky mohou předcházet cukrovce II. typu.

Jarní cibulka: Pikantní zelenina pomůže s cholesterolem, při cukrovce a prospěje i zraku

Jarní cibulka se do značné míry podobá běžné cibuli, ale je zde několik zásadních rozdílů. U jarní cibulky se nevyvíjí plná cibule jako u ...

Proč je jogurt vhodný pro diabetiky?

Většina mléčných výrobků má nízký glykemický index, to platí i pro neslazený jogurt. Bílý řecký jogurt má například GI 14. Chcete-li z jogurtu vytěžit co nejvíce, zkontrolujte před nákupem etiketu se složením jogurtu. Pokud chcete, aby probiotika prospěla střevům, vyberte si jogurt, který obsahuje živé, tedy aktivní kultury.

Pozornost je potřeba věnovat také nutričním údajům. Mnoho jogurtů bohužel obsahuje přidané cukry. Pro lidi žijící s cukrovkou jsou ideální jogurty, které obsahují 15 g nebo méně sacharidů v jedné porci. Je potřeba hledat jogurty s vysokým obsahem bílkovin a nízkým obsahem sacharidů, například neochucené řecké jogurty. Opravdu se vyplatí pečlivě pročítat etikety – protože obsah cukru se může mezi jednotlivými značkami (a dokonce i mezi příchutěmi) v rámci jedné značky výrazně lišit.

Řecký, nebo islandský?

Vyznáte se v jogurtech a víte, který je nejlepší? Kromě klasického jogurtu, který všichni známe od dětství, jsou v obchodech k dostání i další druhy:

  • Řecký jogurt: Na rozdíl od běžného jogurtu se řecký jogurt cedí, aby se odstranila tekutá syrovátka a laktóza. Díky tomu je hustší a krémovější. Dobrou zprávou pro diabetiky je, že neslazený řecký jogurt může obsahovat až dvakrát více bílkovin a polovinu sacharidů než běžný jogurt. Plnotučný řecký jogurt však může obsahovat téměř třikrát více tuku než běžný jogurt. Pokud vás tuk znepokojuje, vybírejte si řecké jogurty s nízkým obsahem tuku nebo bez něj.
  • Islandský jogurt neboli skyr: Zde – technicky vzato – nejde o jogurt, ale spíše o „kultivovaný mléčný výrobek“. Chutí je však velmi podobný jogurtu. Vyrábí se ze sýra a cedí se ještě více než řecký jogurt. Díky tomu je hustší a obsahuje ještě více bílkovin. Skyr si postupně získal oblibu na celém světě. Má nízký obsah kalorií, tuků a sacharidů, ale vysoký obsah bílkovin. Obsahuje dokonce více bílkovin než spousta jiných druhů mléčných výrobků – přibližně 11 gramů bílkovin na 100 gramů. Pro srovnání, stejné množství řeckého jogurtu obsahuje asi 7 gramů bílkovin, zatímco plnotučné mléko 3,2 gramu. Kromě bílkovin obsahuje skyr také riboflavin, vitamin B12, draslík a vápník. Další výhodou islandského jogurtu je, že se tradičně vyrábí z odstředěného mléka, takže obvykle obsahuje méně tuku. Zde je ale také potřeba ostražitost – některé jogurty „islandského typu“ se vyrábějí i v plnotučných variantách.

Kromě řeckého a islandského jogurtu existuje i jogurt australský, ten ale prozatím není na českém trhu k dostání. Od řeckého a islandského jogurtu se liší řidší strukturou a vyšším obsahem sacharidů.

    Řecký jogurt je výborný ke snídani nebo na svačinu. Jelikož snídaně by měla být energeticky bohatší, jogurt je vhodné doplnit o ovesné vločky, semínka nebo ořechy a ovoce. Na svačinu je pak vhodná kombinace bílého jogurtu s ovocem.

    Jogurt si ochuťte doma sami

    Kalorie a sacharidy se mohou skrývat také v různých přídavcích, jako jsou bonbonky, čokoládové křupinky nebo cereálie. Ty mohou přispět ke zvýšení hladiny cukru v krvi. Proto je vždy lepší vybrat si svůj oblíbený bílý neslazený jogurt a přidat si do něj pochutiny doma. Díky tomu budete mít kontrolu, pokud jde o velikost a kalorickou hodnotu porce, a také přehled o přidaném cukru. Můžete například vyzkoušet kombinaci čerstvých borůvek a plátků mandlí. Výborně bude jogurt chutnat také obohacený o lněné semínko, chia semínka a nakrájené jahody. Čerstvé ovoce je v každém případě nejzdravějším a nejpřirozenějším způsobem oslazení jogurtu.

    Skyr se dá jíst samotný – stejně jako jogurt. Mnozí Islanďané si jej rádi trochu přisladí nebo přidají čerstvé ovoce, například různé bobuloviny. Skyr se dá jíst také s müsli nebo ovesnou kaší. Skyr v kombinaci s ovesnou kaší je dokonce typickou a velmi oblíbenou snídaní na Islandu, protože zasytí až do oběda.

    Tom Hanks se vypořádal s diabetem, jeho žena překonala karcinom prsu. Slavní manželé podpořili boj s rakovinou

    Nadace Breast Cancer Research Foundation zaměřená na výzkum rakoviny u žen uspořádala v rámci svého programu Women's Cancer Research Fund v ...

    Výběr jogurtu

    Pokud chcete, aby probiotika prospěla vašim střevům, vyberte si jogurt, který obsahuje živé a aktivní kultury. Hledejte jogurty s vysokým obsahem bílkovin a nízkým obsahem sacharidů. Vybírejte si příchutě, které neobsahují více než 15 g sacharidů na porci.

    V každém případě se vyhněte jogurtům s přibalenými křupinkami nebo cereáliemi. Nikdy nekupujte jogurt, aniž byste si přečetli etiketu s nutričními údaji.

    Správně vybraný jogurt je pro diabetiky skvělým způsobem, jak získat pořádnou dávku bílkovin, vápníku a probiotik, a navíc si ještě pochutnat.

    Je však důležité uvědomit si, že jogurt by měl být součástí celkově zdravé stravy a životního stylu. Zahrnutí jogurtu do stravy by mělo být doplněno o další zdravé potraviny, jako jsou ovoce, zelenina, celozrnné produkty a nízkotučné bílkoviny.

    Zdroj: healthline.com, dále dle textu

    51562

    Diskuze k článku