Co všechno byste o svém zdraví měli vědět?

Jako diabetici se o své zdraví patrně staráte podstatně více a lépe než většina ostatních lidí. Přesto si neuškodí s aktuální výzvou společnosti STOB zopakovat, na jaké preventivní prohlídka máte nárok a o které další zdravotní ukazatele, kromě glykemie, byste se měli zajímat.

Co všechno byste o svém zdraví měli vědět?

Statistiky v České republice jsou neúprosné. Jen když se budeme dívat na tzv. civilizační onemocnění, zjistíme, že:

  • téměř tři čtvrtiny dospělé populace mají vyšší hladinu cholesterolu v krvi.
  • zhruba každý druhý dospělý Čech má vyšší tělesnou hmotnost, než by měl mít (tedy nadváhu nebo obezitu). U dětí se nadměrná hmotnost objevuje u jedné pětiny až čtvrtiny a počty stále stoupají.
  • diabetiků už je dnes registrovaných více než 860 tisíc a z více než 91 % se jedná o diabetiky 2. typu.
  • i když se procenta úmrtí na nemoci srdce a cév snižují, stále se jedná o nejčastější příčinu úmrtí u nás, která se na počtech úmrtí podílí více než 40 %.

Jedná se o onemocnění, ve kterých sehrává svou roli genetická dispozice, nicméně daleko zásadnější roli hraje naše životospráva, tedy jak se staráme o své zdraví. Genetická dispozice je jedna věc, ale druhá věc je, jak se k ní postavíme a jak ji řešíme.

Pět zásad prevence pro pevnější zdraví

Zásada č. 1: Důležité je vědět

Znát všechna svá zdravotní rizika je klíčem k jejich včasnému ovlivnění. Základem je nezanedbávat preventivní lékařskou péči. V rámci české legislativy je určeno, na co všechno máme nárok v rámci preventivních lékařských prohlídek, které jsou plně hrazené zdravotními pojišťovnami. Je to tedy možnost, jak odhalit případná více či méně závažná onemocnění ve stádiu, kdy jsou léčitelná, kdy jsou v začátcích, a tak jejich včasným ovlivněním předejít jejich často více závažným následkům.

K tomu je potřeba jediné – na preventivní lékařské prohlídky a kontroly chodit.

Když mluvíme např. o rizikových faktorech srdečně-cévních onemocnění, máme např. bezplatně nárok na vyšetření cholesterolu a tuků v krvi v 18, 30, 40, 50 a 60 letech, na kontrolu glykemie (cukru v krvi) v 18 a 30 letech a od 40 let každé dva roky. Z oblasti nádorových onemocnění máme v rámci tří organizovaných screeningových programů v ČR zaměřených na zhoubné nádory nárok na mamografické vyšetření 1x za dva roky ve věku od 45 let (screening nádorů prsu), na test na okultní krvácení do stolice 1x ročně od 50 do 55 let, 1x za 2 roky od věku 55 let nebo kolonoskopie 1x za 10 let (screening nádorů tlustého střeva a konečníku). V rámci screeningu nádorů děložního hrdla je to pak cytologické vyšetření 1x ročně od 15 let. To vše na akreditovaných pracovištích.

Zásada č. 2: Jsme-li mimo normy, není nač čekat

„Mám to jen trochu vyšší“, „Zatím to není nic hrozného“, tak zní časté reakce na naměřené hodnoty „mimo tabulky“. Jestliže se objeví jakákoli anomálie, není dobré na nic čekat. Navíc, jednotlivé v úvodu uvedené zdravotní problémy/rizikové faktory se často vyskytují společně, čímž se ale zdravotní rizika nesčítají, ale rovnou násobí.

Kam bychom se s hodnotami měli vejít?

Hodnoty tělesného tuku – doporučené hodnoty:

méně než 30 let 30 – 50 let více než 50 let
muži 9 – 15 % 11 – 17 % 12 – 19 %
ženy 14 – 21 % 15 – 23 % 16 – 25 %

Pozn.: Možná vám tato čísla přijdou až moc přísná. Platí však, že ze zdravotního hlediska je lepší být v dobré kondici, dbát na správnou životosprávu a klidně při tom mít i pár kg tuku navíc, než být hubený (a plnit tedy normy), nesportovat a na správný jídelníček nedbat. A pokud trpíte obezitou, i 10% úbytek vaší hmotnosti přinese mnoho pozitiv. Zde tedy platí, že není nutné se vždy vejít do “tabulkových” hodnot. Pozor, neplatí to ale všude!

Doporučené hladiny krevních tuků:

Osoby s nízkým a středním rizikem Osoby s vysokým rizikem Osoby s velmi vysokým rizikem
LDL cholesterol ˂ 3 mmol/l ˂ 2,6 mmol/l ˂ 1,8 mmol/l
HDL cholesterol ˃ 1 mmol/l u mužů; ˃ 1,2 mmol/l u žen
Triglyceridy ˂ 1,7 mmol/l

 

Definice a klasifikace jednotlivých kategorií krevního tlaku (v mm Hg):

Kategorie Systolický tlak Diastolický tlak
optimální < 120 < 80
normální 120–129 80–84
vysoký normální 130–139 85–89
hypertenze 1. stupně (mírná) 140–159 90–99
hypertenze 2. stupně (středně závažná) 160–179 100–109
hypertenze 3. stupně (závažná) ≥ 180 ≥ 110
izolovaná systolická hypertenze ≥ 140 < 90

 

Zásada č. 3: Některá rizika si můžu zjistit sám/sama

S některými parametry rizikových faktorů musí pomoci odborníci, některé si můžeme vzít do vlastních rukou sami. Např. obyčejný krejčovský metr může pomoci stanovit případný rizikový obvod pasu, index tělesné hmotnosti také není těžké vypočítat.

Index tělesné hmotnosti (BMI):

podváha < 18,5 kg/m²
norma 18,5 – 24,9 kg/m²
nadváha 25,0 – 29,9 kg/m²
obezita ≥ 30,0 kg/m²

BMI si můžete spočítat zde.

Hodnocení obvodu pasu:

norma zvýšené riziko vysoké riziko
muži < 94 cm 94 – 101 cm ≥ 102 cm
ženy < 80 cm 80 – 87 cm ≥ 88 cm

Zásada č. 4: Životospráva je alfa a omega příčin i řešení

Řadě zdravotních problémů můžeme velmi účinně předcházet tím, jak se postavíme ke své životosprávě. Nekouření, pravidelný (i nesportovní) pohyb a často jednoduché zásady ve stravování, kvalitní spánek a odpočinek pomohou přebít třeba i ne příliš lichotivou genetickou dispozici. Úpravy životosprávy jsou také první „na pořadu dne“, pokud už se mezi nelichotivé statistiky výskytu civilizačních onemocnění zapíšeme.

Zásada č. 5 shrnující: Vím, jak na tom je mé zdraví

… a chovám se podle toho.

Každý si sáhněte do svého svědomí – víte, jak na tom je vaše zdraví?

Věra Boháčová, DiS., nutriční terapeut, Fórum zdravé výživy, STOB

 


Zapojte se do Výzvy 52

Tento článek je součástí projektu Výzva 52 společnosti STOB. Pokud vás zajímají další podobné informace, zapojte se do projektu na stránkách www.stoblkub.cz také. Je to zdarma. Na každý týden je připravena jedna malá výzva, které se můžete zúčastnit a po celý rok tak postupně měnit své životní návyky k lepšímu. A protože jen příjemné změny mají šanci být trvalé, jsou jednotlivé výzvy postavené tak, aby vás bavily. Obsahují motivační videa, blogy, soutěže o ceny a hlavně nespočet zajímavých populárních témat a mýtů, o kterých zjistíte pravdu.

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na