Co může přinést rostlinná strava vašemu zdraví aneb Je veganství vhodné pro diabetiky?

Co může přinést rostlinná strava vašemu zdraví aneb Je veganství vhodné pro diabetiky?
Rostlinná strava nemusí být vždy nuda, naopak dává velký prostor pro osobní kreativitu a objevování nových chuťových zážitků. Zdroj: Shutterstock

I když ještě před několika lety převládaly v naší kotlině názory, že veganství není zrovna ideální forma stravování, mnohé pohledy na tuto problematiku se nyní rapidně změnily. Za názorovou proměnu může právě větší objevování výživových hodnot jednotlivých částí veganského jídelníčku. Vyřazení živočišných produktů u diabetiků může být velmi zajímavým tématem dnešní doby.

V současnosti lidé přechází na rostlinnou stravu nejen z etických důvodů. Děje se tak třeba i v rámci detoxikace organismu nebo při snaze ztratit nějaké to kilo navíc. Veganství se tak zákonitě muselo dostat pod drobnohled vědeckého zkoumání také u diabetu.

Studie mluví ve prospěch rostlinné stravy při diabetu II. typu

Studie, které zkoumají vliv rostlinné stravy na diabetes a jeho prevenci jsou opravdu zajímavé. Ta z roku 2021 nabízí silné důkazy o tom, že konzumace rostlinné stravy je spojena se sníženým rizikem vzniku diabetu II. typu a je prospěšná také při jeho léčbě. Podle této studie je při jeho prevenci užitečné také vegetariánské stravování. Studie se účastnilo 255 respondentů s diabetem II. typu. Výsledky studie ukazují, že ti, kteří konzumovali vegetariánskou stravu, měli po testech snížený glykovaný hemoglobin (vzniká reakcí glukózy s hemoglobinem) ve srovnání s těmi, kteří se stravovali jinými způsoby.

Kromě snížení rizika rozvoje diabetu II. typu existují také vědecké důkazy o tom, že rostlinná strava, zejména veganská, může být účinná při jeho léčbě a celkovém zvládání projevů s ním spojených. Vede totiž ke zlepšení kontroly glykémie, snížení tělesné hmotnosti a ke zmírnění kardiovaskulárních rizikových faktorů. Rostlinná strava je poměrně časově nenáročná. Veškeré změny ve stravovacích návycích by však měly být konzultovány s odborníkem.

Studie ukazují, že medicinální houba Reishi může pomoci při snižování krevního cukru

Houba Reishi se používá v tradiční čínské medicíně již více než 2 000 let. Je zmíněna v nejstarším čínském lékopisu – klasickém herbáři Seng ...

Vyvážený jídelníček je důležitý a hlavně zábavný

Veganské stravování se vyznačuje nižším obsahem nasycených tuků, vyšším obsahem vlákniny a antioxidačních látek. Chcete-li ve svém jídelníčku omezit živočišné výrobky, je třeba myslet na několik důležitých věcí. Dejte si pozor na vyvážený příjem bílkovin. Ty však získáte hravě z luštěnin, jako je cizrna, čočka nebo fazole, ale také ze sezamové pasty tahini, kešu, quinoy a mandlí. Pohlídejte si však glykemický index potravin a dejte přednost potravinám s vysokým obsahem vlákniny.

TIP: Doma si můžete vyrobit alternativu parmezánu ze soli, lahůdkového droždí, mandlí a kešu ořechů. Je vhodná na posypání těstovin, do domácího pesta a dalších oblíbených pokrmů. Již hotový produkt můžete koupit třeba v bio prodejnách.

Co jíst, pokud chcete odlehčit organismu a léčíte se s diabetem?

Na veganskou stravu samozřejmě nemusíte přejít plně. Pokud chcete vyřadit živočišné výrobky jen na nějakou dobu, určitě se řiďte tím, co vám říká vaše tělo. Protože poslouchat ho se opravdu vyplatí. Chutná rostlinná strava, která pokryje veškeré potřeby vašeho těla, musí mít všechny důležité aspekty k tomu, abyste netrpěli deficity látek potřebných k dobrému stavu organismu. Na co tedy s cukrovkou vsadit?

  • Důležité je zaměřit se na vitamín B12, který běžně získáváme z živočišných produktů. Je podstatný pro udržení zdravé nervové soustavy a dobrého stavu krve. Najdete ho například v lahůdkovém droždí nebo některých (neslazených) rostlinných mlékách a jogurtech.

  • Vápník dodají tělu mandle, pomeranče, kapusta, červené fazole, cizrna či tahini pasta.

  • Omega 3 mastné kyseliny doplníte do jídelníčku třeba pomocí lněného oleje a oleje z vlašských ořechů.

  • Železo najdete v řepě, tmavě zelené zelenině, fazolích, luštěninách a výborným zdrojem jsou také ořechy.

A v neposlední řadě se nezapomeňte o vhodnosti rostlinné stravy poradit se svým lékařem, pokud si čímkoliv nejste jistí. Každý má totiž individuální potřeby. Jídelníček můžete ovšem zkonzultovat i s nutričním terapeutem. Mnozí z nich se již věnují také veganské stravě.

    Zdroj: diabetes.org.uk, ncbi.nlm.nih.gov, diabetesstrong.com, nutrition.org

    216