Časté migrény zhoršují kvalitu našeho spánku

Trápí vás často úporné bolesti hlavy a migrény? Vědci nyní odhalili, že tyto stavy mají velký vliv také na kvalitu našeho spánku a zejména jeho REM fázi důležitou pro naše zdraví, proto po probuzení můžete paradoxně pociťovat zvýšenou únavu. Fáze REM spánku má navíc příznivý vliv na naše myšlení a paměť.

Časté migrény zhoršují kvalitu našeho spánku

Vědci z Americké neurologické akademie se snažili prozkoumat, zda mají migrény nepříznivý vliv na kvalitu spánku, nebo zda naopak zhoršená kvalita spánku nezpůsobuje sama časté migrény. Díky výzkumu se jim podařilo odhalit, že časté migrény nepříznivě ovlivňují náš spánkový cyklus a výrazně zkracují fázi REM spánku. Jedná se o velmi důležitou fázi našeho odpočinku, která trvá asi 90 až 120 minut a vyznačuje se rychlými pohyby očí. V této nejhlubší fázi, která je důležitá pro regeneraci kognitivních funkcí našeho mozku, se lidem zdají často velmi živé sny.

Poruchy spánku se týkají i dětí

Hlavní autor studie, doktor Jan Hoffman, k výzkumu uvedl: „Chtěli jsme získat jasnější představu o tom, jak migrény ovlivňují spánkový režim lidí a závažnost jejich bolestí hlavy. Díky tomu by pak mohli kliničtí lékaři poskytovat lepší a účinnější péči lidem trpícím pravidelnými migrénami.“

Výzkumu se zúčastnilo více než 10 000 lidí, u kterých byly mapovány jejich spánkové návyky – průměrný čas usínání, délka jejich spánku či případná medikace podporující usínání. U lidí trpících častými migrénami bylo jasně dokázáno, že se potýkají se zhoršenou kvalitou spánku. Také děti trpící úpornými bolestmi hlavy spí přerušovaně, ovšem kupodivu usínají rychleji než jejich vrstevníci, což je způsobeno právě nedostatkem kvalitního spánku.

Důležitá je pravidelnost

Výsledky klinické studie pomáhají lépe porozumět dalšímu dopadu častých migrén na náš organismus a odhalují specifické problémy, se kterými se lidé vedle migrén musí potýkat. Díky tomu mohou lékaři lépe uzpůsobit léčbu svých pacientů a poskytovat jim tak účinnější péči. Vědci však upozorňují, že problémům se spánkem lze účinně předcházet zdravým životním stylem, častým pobytem venku i vyváženým jídelníčkem. Důležitá je také určitá pravidelnost našeho denního režimu, kdy bychom měli usínat i vstávat v určitou dobu. Přes spaním je navíc vhodné omezit užívání mobilního telefonu či počítače a také sledování televize.

Studie byla publikována v časopise Neurology.

Zdroj: diabetes.co.uk, foto: Shutterstock

Zdroj fotografie: Shutterstock, není-li uvedeno

Zdroj informací: archivní číslo časopisu DIAstyl, není-li uveden jiný