Čas buráků: Diabetici se arašídů nemusí bát. Zlepšují glykémii a chrání před civilizačními nemocemi

Čas buráků: Diabetici se arašídů nemusí bát. Zlepšují glykémii a chrání před civilizačními nemocemi
Arašídy jsou zdravou potravinou pro diabetiky, ale kvůli jejich kalorické hodnotě je třeba konzumovat je v přiměřeném množství Zdroj: Pixabay

Hromádka buráků uprostřed adventního stolu a okolo celá rodina louskající svorně jako o závod. Možná i vy jste ve svém dětství zažili tu krásnou pospolitost u stolu s arašídy – a možná to tak děláte doma dodnes. Arašídy jsou u nás bezesporu velmi oblíbenou pochoutkou – ať už přírodní, nebo solené, v domácí „číně“, nebo v podobě arašídového másla, jehož sláva k nám zavanula ze zámoří. Skvělou zprávou je, že ani lidé s cukrovkou se nemusejí buráků neboli plodů podzemnice olejné vzdát. Jsou totiž zdravé a mají nízký glykemický index. A věděli jste, že to nejsou ořechy, ačkoliv je tam lidé běžně řadí?

Arašídy jsou sice v základu zdravé, ale diabetici by si měli ohlídat, v jaké podobě je jedí. Kupované balíčky solených buráků nebo arašídů v těstíčku rozhodně nejsou vhodnou potravinou při cukrovce, stejně tak je potřeba dát dobrý pozor při výběru burákového másla. Může totiž obsahovat přidané látky, které organismu nemusejí prospívat. Pojďme se ale nejdříve podívat na arašídy jako takové.

Arašídy, buráky, podzemnice olejná

Správný název je podzemnice olejná, ale nejspíš žádný Čech nenazve její křupavé plody jinak než arašídy nebo buráky. A pozor, nejsou to ořechy. Arašídy patří do skupiny luštěnin. Ostatně, plodem podzemnice je lusk, který má typicky světle hnědou barvu a specifickou strukturu. A ten už luštěninu připomíná mnohem víc než vylouskaná jádra.

Název buráky odkazuje na Búry, což jsou potomci vlámských, fríských, nizozemských a skandinávských vystěhovalců, kteří se během 17. a 18. století usazovali v jižní Africe a začali tam hospodařit evropským způsobem. Co se týče historie, podzemnice olejná pochází z Jižní Ameriky. Už asi tisíc let před naším letopočtem ji pěstovali indiáni v oblasti Brazílie a Peru. Dnes se pěstuje v teplých písčitých oblastech na celém světě. Daří se jí i u nás – můžete si ji klidně zkusit vypěstovat doma na zahrádce.

Nadměrná plynatost umí potrápit. Příčinou může být strava, ale i nemoci jako cukrovka nebo celiakie

Nadměrná plynatost je poměrně běžný jev a může se vyskytnout u každého jedince, zejména v důsledku stravovacího chování. Dvacetkrát denně je ...

Diabetici si nemusejí arašídy odpírat

Arašídy mají nízký glykemický index (13) a glykemickou zátěž pouze 1, takže jsou výbornou potravinou pro jedince s cukrovkou. Navíc jsou bohaté na živiny a zdraví prospěšné látky. Například jsou skvělým zdrojem rostlinných bílkovin (22–30 %). Dále obsahují omega-6 mastné kyseliny, vlákninu, antioxidanty a spoustu vitamínů a minerálů.

Arašídy obsahují biotin, měď, vitamíny skupiny B (B1, B3, B5, B6 a B9 neboli kyselina listová), vitamín E, mangan, železo, draslík, vápník, fosfor, hořčík. Obsahují také antioxidanty, například koenzym Q10 či resveratrol, které mají pozitivní vliv na buňky, protože zpomalují jejich stárnutí. Resveratrol má navíc pozitivní vliv na srdce.

Díky antioxidantům mají arašídy pozitivní vliv na prevenci civilizačních chorob. Výborně zasytí, dodají energii, snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění. Navíc přispívají k dobrému trávení, podporují paměť a kvalitní spánek.

Arašídy a cukrovka

Kromě nízkého glykemického indexu a nízké glykemické nálože mají arašídy i další pozitivní účinky, pokud jde o cukrovku. Výzkum prokázal, že plody podzemnice olejné snižují riziko rozvoje diabetu II. typu. Navíc mají antidiabetické účinky, jak je zřejmé z řady výzkumů. Například v rámci této studie z roku 2018 došli vědci k závěru, že arašídy zařazené do nízkosacharidové diety mohou u pacientů s cukrovkou II. typu zlepšit glykémii nalačno a glykémii 2 hodiny po jídle.

Studie z roku 2021 zase prokázala, že konzumace arašídů může být prospěšná pro snížení koncentrace celkového cholesterolu a triglyceridů u diabetiků 2. typu. Suplementace arašídy by podle studie mohla být považována za součást zdravého životního stylu při léčbě krevních lipidů u pacientů s diabetem II. typu.

Jedno je ale nutno mít na paměti: Je potřeba dát si pozor na konzumované množství. Arašídy jsou vysoce kalorické, takže umírněnost je na místě. Nikdo z nás asi netouží mít kvůli arašídům o pár kilo víc.

Diabetik Tom Hanks se ohrazuje proti umělé inteligenci. Zneužila jeho podobu a hlas k reklamě

Před týdnem se na instagramovém profilu Toma Hankse objevil nový příspěvek: „Pozor! Na internetu koluje video, na kterém moje AI verze propaguje ...

Arašídové máslo

Ale asi nejznámějším produktem vyráběným z arašídů je burákové máslo. Pastu z pečených buráků používali už staří Aztékové a Inkové v 1. století. V této podobě je konzumovali zejména jedinci s bolavými zuby. Svou aktuální podobu získalo až v roce 1928. První burákové máslo v této formě se vyrábělo pod názvem Peter Pan.

Nejvíc arašídového másla na světě zmizí v útrobách Američanů. Každý z nich je dle statistik schopen sníst za rok až 1,5 kila burákového másla. Hodně se používá také v asijské kuchyni, například do omáček a dezertů. Nicméně, v poslední době pronikl tento fenomén i k nám. Dá se používat nejen jako pomazánka na pečivo, ale i do snídaňových kaší nebo moučníků.

Vesmírný oříšek aneb pár zajímavostí na závěr

Nechce se tomu věřit, ale arašíd si zaletěl do vesmíru. Astronaut Alan Shepard si s sebou na vesmírnou misi Apollo 14 vzal oříšek ze své oblíbené restaurace. Z buráku se tak stal, jak by řekli Američani, „astro-nut“.

Z burákového másla se dá vyrobit diamant. Němečtí geologové zjistili, že když se materiál s vysokým obsahem uhlíku (jako je právě arašídové máslo) vystaví vysokému tlaku, vznikne diamant. Doma to ale raději nezkoušejte. Raději si na burácích nebo arašídovém másle pochutnejte. Dobrou chuť!

Zdroje: dialiga.cz, ncbi.nlm.nih.gov, healthline.com, ochutnejorech.cz, amanetwork.com

7707

Diskuze k článku