Burnout syndrom aneb Když se diabetes stává dlouhodobě stresorem

Burnout syndrom aneb Když se diabetes stává dlouhodobě stresorem
Diabetický burnout syndrom postihuje 98 % diabetiků. Zdroj: Shutterstock

Vaše rodina, ani vaši přátelé to nevědí, ale každé jídlo, každá činnost, každé ulehnutí do postele, každé zasednutí za volat, každá zkouška ve škole nebo prezentace v práci může být ovlivněna diabetem. Musíte mu zkrátka podřídit mnoho svých činností a rozhodnutí. Všechny tyto starosti mohou po letech vést k chronickému stresu a časem i k vyhoření. Dá se diabetickému syndromu vyhoření předejít?

Diabetický burnout syndrom postihuje 98 % diabetiků.

K zvládnutí jakékoliv chronické nemoci patří většinou nějaká pravidelná rutina a celá škála nezbytných úkonů. Konkrétně u diabetu to znamená myslet každý den na tablety, inzulín, kontrolovat glykémii v krvi, zdravě jíst a dbát na pohyb, a to vše vybalancovat tak, abyste mohli fungovat v běžném životě. Tyto úkony jsou sice životně důležité, ale také únavné. Po čase dennodenního monitoringu se můžou připojit pocity vzteku, beznaděje nebo nedostatek motivace během léčebného režimu.

Jak se diabetický burnout syndrom projevuje?

Pro diabetický syndrom vyhoření zatím neexistují žádné definice, protože se tomuto tématu věnuje velmi málo studií. Přesto se americkým vědcům podařilo pomocí malé skupiny lidí částečně zmapovat faktory, které k tomuto syndromu vedou. Symptomy se nijak neliší od klasického syndromu vyhoření, tj. nejčastěji nastupuje emoční vyčerpání, tělesná únava, smutek, apatie a ztráta chuti k jídlu. U diabetického burnout syndromu se k tomu přidává kromě jiného i odpoutání se od nemoci, nechuť monitorovat svou glykémii a zanechání aplikace inzulínu. A co říká o své nemoci 42letý účastník studie„Chtěl bych si od nemoci dát pauzu, jsem unavený z neustálého kontrolování hladiny cukru v krvi.“

„Pokud se diabetický burnout syndrom začíná měnit v deprese a úzkosti, které ovlivňují váš každodenní život a práci, je nejvyšší čas promluvit si s odborníkem,“ tvrdí Ginger Vieira, autorka několika knih o diabetickém syndromu vyhoření.

Faktory vedoucí k syndromu vyhoření

Burnout syndrom ovlivňuje také sebeovládání diabetika. | zdroj: Shutterstock

Stejně jako u běžného syndromu vyhoření, i u toho diabetického dochází k tzv. efektu sněhové koule (problémy se nabalují jeden na druhý). Ohrožena je především kvalita života diabetika, protože nemocný klame sám sebe. Bagatelizuje svou nemoc. Zvýšená hladina glykovaného hemoglobinu, prodělání diabetické ketoacidózy, nebo nutnost urgentní hospitalizace bývají tedy běžnými důsledky syndromu.

Prvním faktorem, který může podnítit burnout syndrom u diabetika, je snaha o perfekcionalismus (např. v hodnotách glykémie a také ve snaze mít přesně spočítané své sacharidy). Každodenní požadavky na zvládnutí nemoci se najednou zdají být nereálné. „Hypoglykémie přichází v nejnevhodnější dobu a jediné, co v tu chvíli chcete, je být doma a lehnout si,“ říká 31letá účastnice studie.

Dalšími rizikovými faktory pro vznik diabetického syndromu vyhoření jsou:

  • nevstřícná atmosféra v diabetologických ambulancích,
  • ostatní zdravotní komplikace (chřipka),
  • významné životní události (narození dítěte, svatba, nový partner),
  • přechod od puberty ke svobodě v dospělosti,
  • nová práce aj.

Co neříkat diabetikovi? Tipy, jak se vyhnout trapné situaci během konverzace a zachovat dekórum

Komunikační šum může způsobit mnoho problémů v mezilidských vztazích. Pokud se k tomu přidá ožehavé téma, jako je chronické onemocnění, je třeba ...

Jak bojovat se syndromem vyhoření?

V první řadě mějte na paměti, že diabetický burnout syndrom může vypadat jakkoliv – od úplně mírných příznaků, až po deprese a úzkosti, kdy nejste schopni vstát z postele. Bez ohledu na to, jak závažné příznaky syndromu vyhoření máte, je důležité si jich všímat a učinit několik kroků k opětovné duševní pohodě. Jak postupovat?

  1. Přiznejte si to – čím dříve si přiznáte, že si syndromem vyhoření procházíte, tím dříve se budete cítit lépe.
  2. Sepište si to – definujte přesně to, co vás trápí. Je to nutnost nosit inzulínovou pumpu? Stydíte se za svůj senzor? Je to tlak na dobré stravování? Nevyhovuje vám váš diabetolog? Vymezte si, v čem spočívá vaše vyhoření.
  3. Nechte to uzrát – uvědomění si syndromu vyhoření neznamená, že ho musíte okamžitě napravit. Fáze vyhoření může trvat několik dnů, ale i měsíců. Vše má svůj čas. Nespěchejte na sebe.
  4. Změňte své návyky – zamyslete se nad tím, co by vám mohlo pomoci v rámci vašeho životního stylu, bez ohledu na váš diabetes. Procházky přírodou, více zeleniny v jídelníčku, přihlásit se na pole dance?
  5. Nevyžadujte po sobě dokonalost – vytvořte si postupný cíl, který budete v následujících týdnech navyšovat (např. pokud jste přestali monitorovat hladinu cukru v krvi, nemůžete očekávat, že se ze dne na den budete měřit 6x denně). Buďte realista a nemějte na sebe vysoké nároky – nikdo není dokonalý.
  6. Komunikujte – dnes existuje mnoho facebookových skupin a spolků, které se orientují na diabetes. Pokud své starosti sdílíte s ostatními, zjistíte, že na to rozhodně nejste sami!
  7. Dopřejte si uznání – léčba diabetu je velmi náročná celodenní práce, kterou musíte zvládnout ke všemu ostatnímu, co vám běžný život přináší. Zasloužíte si obdiv a uznání za to, jak jste se doteď se svou nemocí vypořádali.

Závěrem…

Pokud se léčíte s diabetem, je potřeba přijmout fakt, že nejste dokonalí – jste pouze člověk, který dělá chyby. Diabetes může být frustrující a vyčerpávající diagnóza a je naprosto normální, že glykémie někdy kolísá nahoru a dolů, že nemáte náladu počítat své sacharidy, že chcete opět žít svůj život bez diabetu. Je ale důležité zamyslet se nad rizikem komplikací a uznat důležitost léčby. „Mít laskavého diabetologa je základ! Povzbuzoval mě, nekřičel na mě. Řekl mi, pojďme se podívat na to, proč se to děje a zkusme to vyřešit. Naprosto odlišný přístup oproti bývalému doktorovi,“ dodává o důležitosti zvoleného lékaře 28letá účastnice studie.

Zdroje: journals.lww.com, freestylelibre.czdiathrive.com

1900

Diskuze k článku