Brambory: Mohou si je dopřát i diabetici, klíčový je ale způsob přípravy

Brambory: Mohou si je dopřát i diabetici, klíčový je ale způsob přípravy
Brambory patří mezi přílohy s nízkým obsahem sacharidů Zdroj: Pixabay

Zdají se tak obyčejné. Je to nejběžnější zelenina v regálech obchodů a je součástí našich životů odnepaměti. A přitom jde o úžasnou potravinu, která má díky obsahu draslíku blahodárný účinek na srdce a cévy. Brambory mají pozitivní vliv i na klouby, svaly, krvetvorbu a metabolismus. A to zdaleka není všechno. Diabetici sice musejí být s bramborami opatrnější, ale to neznamená, že by se jich museli vzdát. Záleží totiž na způsobu jejich přípravy.

Brambor obecný či brambor hlíznatý je víceletá rostlina, která se řadí do čeledi lilkovitých. Jsou příbuznými například rajčat a tabáku. Brambory mají původ v Andách v Jižní Americe, kde je tisíce let pěstovali původní indiáni. Do Evropy se brambory dostaly během objevitelských cest Španělů a Portugalců v 16. století. Hlízy brambor velmi rychle nabyly popularity, zejména v chudších oblastech, protože představovaly levný a kalorický zdroj potravy.

Nutriční složení brambor

Přibližně tři čtvrtiny obsahu brambor tvoří voda. Ve 100 gramech vařených brambor je 1,90 g bílkovin, 20,1 g sacharidů, 0,9 g cukru, 1,8 g vlákniny a 0,1 g tuku. Brambory jsou významným zdrojem vitamínu C. Jedna středně velká brambora obsahuje dokonce 45 % jeho denní dávky. Kromě toho obsahují brambory vlákninu, draslík, vitamin B6 a také stopové množství thiaminu, riboflavinu, hořčíku, vápníku, fosforu, železa, zinku a kyseliny listové.

Brambory mají nízký obsah bílkovin, který se v čerstvém stavu pohybuje v rozmezí 1–2 %. Ve srovnání s jinými plodinami, jako je pšenice, rýže a kukuřice, mají brambory nejnižší obsah bílkovin. Kvalita bílkovin v bramborách je však velmi vysoká – vyšší než u sóji a dalších luštěnin.

Můj příběh: Kvůli migrénám jsem zlá na celý svět. Manžel se chce rozvést

Rodina a migrény nejdou moc dohromady. Aspoň ne ta moje rodina. Ještě před pár lety bylo všechno víceméně v pořádku. Byli jsme, dalo by se říct, ...

Přínosy brambor

Díky obsahu draslíku mají brambory blahodárný vliv na srdce a cévy. Kromě toho mají pozitivní účinek na kůži, nehty a vlasy. Šťáva ze syrových brambor má projímavý účinek, pomáhá při zažívacích potížích a má příznivý vliv na trávicí ústrojí. Brambory mají také pozitivní vliv na svaly, klouby, kosti, šlachy, krvetvorbu a metabolismus.

Brambory a cukrovka

Spousta diabetiků považuje brambory za nevhodné potraviny kvůli jejich obsahu škrobu. Pravda je ale taková, že brambory mají téměř stejné množství sacharidů jako luštěniny. Tedy patří mezi přílohy s nejnižším množstvím sacharidů! Jsou velmi bohaté na živiny a s lehkou nadsázkou by se o nich mohlo mluvit i jako o superpotravině.

Ani diabetici si nemusejí brambory odpírat, jen to nesmějí přehánět s jejich množstvím. Glykemický index brambor navíc závisí na jejich odrůdě a také úpravě. Nejlépe z toho vycházejí brambory vařené ve slupce. Ty mají nejen nejnižší GI, ale také nejmenší množství kalorií a sacharidů. Navíc zchlazení brambor po uvaření může zmírnit jejich vliv na hladinu cukru v krvi a snížit glykemický index o 25–26 %.

Níže najdete přehled GI podle druhu přípravy:

  • brambory vařené ve slupce: 50
  • brambory v páře: 65
  • bramborová kaše: 70
  • pečené brambory: 90
  • bramborové knedlíky: 52
  • smažené hranolky: 90

Diabetici by se v každém případě měli obloukem vyhnout hranolkům, pečeným bramborám a dalším úpravám, které vedou k vysokému GI.

Jak je to se solaninem?

Brambory obsahují kromě zdravých látek také alkaloid solanin. Ten se vyskytuje zejména v květech, klíčcích a v nazelenalé slupce hlíz. Ve větším množství je pro člověka jedovatý. Drobnější hlízy obvykle obsahují vyšší množství solaninu než velké hlízy. Množství obsaženého solaninu se může rovněž značně lišit u jednotlivých odrůd.

Solanin je při běžném tepelném zpracování brambor poměrně stabilní. K jeho destrukci nedochází ani při výrobě bramborových lupínků a hranolků, naopak se jeho relativní množství v důsledku ztráty vody během smažení zvýší. Při vaření ve vodě se solanin z části vyluhuje. Vyluhované množství můžete zvýšit přidáním octa. Kromě přínosu v podobě snížení množství solaninu dosáhnete i toho, že budou vařené brambory pevnější a nerozvaří se.

Vzhledem k relativně nízkému obsahu solaninu a jeho vyluhování během vaření otrava z bramborových hlíz obvykle nehrozí. V každém případě byste ale měli brambory před použitím vždy zbavit zelených částí hlíz a také případných oček.

Oves: Snižuje cholesterol a je skvělý při cukrovce. Diabetici by měli jíst ovesné vločky pravidelně

Oves se dnes řadí mezi superpotraviny, ale jeho kořeny jsou velmi skromné. Je to nejmladší kulturní plodina. Západní civilizace začala oves ...

Zajímavosti o bramborách

Na závěr se pro pobavení podíváme na pár zajímavostí, které se k bramborám vážou:

  • Brambory ve vesmíru: Brambory se jako jediná plodina podívaly do kosmu. V roce 1995 cestovaly rostliny na palubě raketoplánu Columbia.
  • Bramborové kvítky používala ke zkrášlení Marie Antoinetta i Ludvík XVI: Důvodem údajně nebyla krása rostlin, ale snaha o popularizaci této plodiny.
  • Nejtěžší hlíza na světě: Podle Guinessových světových rekordů drží prvenství Peter Glazebrook, kterému se v roce 2011 podařilo vypěstovat hlízu o hmotnosti 4,98 kg. To už je váha, za kterou by se nemuselo v porodnici stydět žádné miminko.
  • Brambory se nemají rády s jablky: Při dlouhodobém skladování brambor a jablek pohromadě začnou brambory předčasně klíčit. Na vině je etylen, který se uvolňuje z jablek a zrychluje metabolismus brambor.
  • Brambory jako zdroj energie: Stačí vzít syrovou bramboru, zasunout do ní dvě různé kovové elektrody, připojit je drátky k žárovce a ejhle – bramborová baterie vyrábí elektřinu a žárovka svítí. Několik propojených brambor rozsvítí i LED diodu. Vědci z Hebrejské university v Jeruzalémě při pokusech s bramborami zjistili, že mnohem více energie z brambor dostanete, pokud je předtím uvaříte. Vařená brambora podle vědců vyrábí až desetkrát více elektřiny než syrová. 

Zdroje: sciencedirect.com, bezpecnostpotravin.cz, chovatelka.cz, diastyl.cz, receptyschuti.cz

62379

Diskuze k článku