Borůvky jako nedílná součást dia jídelníčku: Superpotravina s nízkým GI zlepší paměť i citlivost na inzulin

Borůvky jako nedílná součást dia jídelníčku: Superpotravina s nízkým GI zlepší paměť i citlivost na inzulin
Borůvky nejen skvěle chutnají, ale prospívají i zdraví Zdroj: wirestock/Freepik

Záplava modrofialových kuliček je nejen pastvou pro oči, ale i superpotravinou pro naše zdraví. Velikostí malé bobule mají velké účinky – jsou totiž doslova nabité živinami, takže do organismu dodají spoustu prospěšných látek. Navíc díky obsaženým antioxidantům bojují proti nejrůznějším obtížím, ať už jde o vysoký tlak, infekce močových cest, nebo cukrovku. Důvodů, proč si smlsnout na borůvkách je tedy mnohem víc, než jen zahnat chutě na sladké. Pojďte je společně s námi objevit. Možná budete překvapení, s čím vším vám borůvky pomohou.

Existují různé druhy borůvek, přičemž nejznámější jsou ty, které si trháme při procházkách v lese (Brusnice borůvka), nebo borůvky kanadské (Brusnice chocholičnatá), jež pěstujeme na našich zahradách, nebo je běžně zakoupíme v supermarketech. Svými účinky jsou podobné, i když borůvky lesní jsou přeci jen trochu bohatší na obsah antioxidantů.

Borůvky – superpotravina s vysokým obsahem živin

Modré kuličky borůvek jsou přibližně z 85 % tvořeny vodou a ve 100 gramech je obsaženo přibližně 57 kalorií a 14,5 g sacharidů. Oproti nízkému množství kalorií jsou ale bohatým zdrojem vlákniny (2,4 g ve 100 g borůvek), vitamínů C, K a E, manganu, draslíku, vápníku, hořčíku, jakož i antioxidantů.

Co se týká antioxidantů, tedy látek, které chrání naše tělo před volnými radikály (= látky, které mohou poškozovat buňky a vést k předčasnému stárnutí i rozvoji různých onemocnění, jako je například i rakovina), předpokládá se, že borůvky patří bezi nejbohatší zdroje antioxidantů ze všech běžných druhů ovoce a zeleniny. Nejvýznamnějšími antioxidanty v borůvkách jsou flavonoidy ze skupiny polyfenolových antioxidantů. Z těchto flavonoidů jsou pak velmi významné zejména antokyany, které jsou odpovědné za většinu zdravotních přínosů, jež borůvky na náš organismus mají.

Z deníku diabetika: Cukrovku jsem nezvládala, jídelníček byl pro mě boj. Pomohla až nutriční terapeutka

Jana pracuje v kanceláři, takže má sedavý způsob života, pohybu kromě procházek se psem nikdy moc nedala, a nějaké to kilo navíc by se u ní taky ...

Zdravotní přínosy borůvek

Díky obsaženým látkám a zejména antioxidantům může mít konzumace borůvek řadu zdravotních přínosů. Zde jsou některé z nich:

Snížení krevního tlaku

Pravidelný příjem borůvek je podle vědců vázán na snížení krevního tlaku – v osmitýdenní studii obézních osob s vysokým rizikem srdečních onemocnění zaznamenali vědci 4–6% snížení krevního tlaku po každodenní konzumaci 50 gramů lyofilizovaných (mrazem sušených) borůvek. Podobné účinky borůvek pak byly zaznamenány i u žen, u kterých se vysoký krevní tlak projevil v důsledku menopauzy.

Ochrana srdce

Bylo prokázáno, že antioxidanty v borůvkách snižují převládající rizikový faktor srdečních onemocnění tím, že zabraňují oxidativnímu poškození v důsledku „špatného“ LDL cholesterolu. Antioxidanty v borůvkách jsou totiž spojovány se sníženými hladinami oxidovaného LDL cholesterolu, který je zásadním faktorem v procesu onemocnění srdce. Pravidelná konzumace 50 g lyofilizovaných borůvek denně vedla během 8týdenního sledování obézních osob ke snížení oxidace LDL cholesterolu o 28 %.

Další skvělou zprávou je, že konzumace borůvek může předcházet i kardiovaskulárním onemocněním, zejména pak infarktům. Studie, která zkoumala více než 93 tisíc zdravotních sester, došla k závěru, že ty ženy, které měly největší příjem antokyanů, antioxidantů obsažených ve velkém množství v borůvkách, měly ve srovnání s těmi s nejnižším příjmem o 32 % nižší riziko srdečního infarktu.

Zdraví mozku

Borůvky mohou prospět i vašemu mozku – respektive jeho správnému fungování, jakož i paměti. Zodpovědné jsou za to opět antioxidanty, které bojují proti oxidačnímu stresu, jenž může kromě jiného také urychlovat proces stárnutí mozku a zhoršovat jeho funkce. Studie na zvířatech prokázala zlepšení buněčné signalizace, při zkoumání na lidech pak vědci došli k závěru, že každodenní popíjení borůvkové džusu po dobu 12 týdnů vedlo ke zlepšení některých markerů souvisejících s funkcemi mozku. U starších osob pak bylo prokázáno, že konzumace borůvek, jakož i jahod, zpomaluje mentální stárnutí, a to až o 2,5 roku.

Co se týká samotného stárnutí, a to nejen mozku, i zde zaujímají borůvky důležitou roli, jelikož snižují poškození DNA, které je jedním z důvodů, proč stárneme. Během čtyřtýdenního zkoumání, během kterého účastníci popíjeli jeden litr borůvkovo-jablečné šťávy denně, došlo ke snížení oxidačního poškození DNA způsobeného volnými radikály o 20 %.

Zdraví močových cest

Obdobně jako brusinky jsou i borůvky prospěšné při infekcích močových cest, jelikož mohou zabránit určitým typům bakterií, jako je E. coli, aby se navázaly na stěnu vašeho močového měchýře.

Horoskop na červen 2024 pro všechna znamení: Přichází období nové životní proměny, prosperity a harmonie

Beran (21. března – 19. dubna) Milí Berani, silná energie Blíženců vás povzbuzuje k tomu, abyste objevovali své vášně a zaměřili se na aktivity, ...

Dobrá zpráva pro diabetiky – borůvky mají nízký GI

Pokud se léčíte s diabetem, pak vás jistě potěší, že borůvky mají nízký glykemický index, a to GI 53. Stejně tak nízká je i jejich glykemická nálož (GL), která se pohybuje kolem 4.

Co je GI a GL

Glykemický index (GI) potravin vyjadřuje, jakou rychlostí daná potravina zvyšuje hladiny cukru v krvi, a to v porovnání s referenční potravinou, jíž bývá nejčastěji glukóza či bílý chléb. Měří se na škále od 1 do 100, a pokud má potravina nízký GI (tzn. GI nižší než 50), jako právě borůvky, pak má stabilní vliv na glykémii a nezpůsobuje velké výkyvy hladin cukru v krvi.

Glykemická nálož oproti glykemickému indexu zohledňuje i celkový obsah sacharidů v dané porci potraviny a vypočítává se tak, že se glykemický index GI vynásobí počtem gramů sacharidů a výsledné číslo se vydělí stem. Pro diabetiky jsou pak optimální potraviny s GL do 10.

Borůvky pomohou diabetikům se zlepšením inzulinové rezistence

Kromě nízkého GI a GL mají borůvky pro diabetiky ještě další přínosy. Jak už bylo zmíněno v úvodu, borůvky obsahují velké množství antokyanů, které mají příznivé účinky na zlepšení citlivosti na inzulín a metabolismus glukózy. Dobrou zprávou je, že tento efekt vykazují jak čerstvé plody, tak i takzvané lyofilizované neboli mrazem sušené borůvky. Studie provedená na obézních osobách s inzulinovou rezistencí zjistila výrazné zlepšení citlivosti na inzulin při konzumaci dvou borůvkových smoothies denně. Zlepšená citlivost na inzulín je pak dobrým výchozím bodem pro snížení rizika metabolického syndromu a rizika rozvoje diabetu 2. typu.

Další studie, která byla provedena na krysách, pak zjistila, že je prášek ze sušených borůvek schopen pomáhat s efektivním zpracováním glukózy, jakož i se snižováním množství břišního tuku, triglyceridů a cholesterolu. Zároveň jeho konzumace vedla také ke zlepšení glukózy nalačno a citlivosti na inzulín.

Borůvky by pak navíc mohly být také dobrým pomocníkem při hubnutí – konzumace ovoce (zejména bobulovin, jablek a hrušek) totiž může dle vědců vést ke ztrátě hmotnosti, a to z toho důvodu, že mají tyto druhy ovoce nízký obsah kalorií, ale vysoký obsah živin. Tím tak mohou dané osoby předcházet rozvoji diabetu 2. typu a celkově zlepšit své zdraví.

Jak je tedy patrné, borůvky opravdu mohou být nejen chutné, ale i prospěšné při různých zdravotních komplikacích – nejen při cukrovce.

Zdroje: diabetes.org.uk, healthline.com, verywellhealth.com, dále dle textu

1222

Diskuze k článku