Borůvka černá jako účinný pomocník při doplňkové léčbě diabetu

Borůvka černá jako účinný pomocník při doplňkové léčbě diabetu
Zdroj: Pixabay

Borůvka černá je též známá mezi lidmi jako borůvka lesní nebo brusnice borůvka (Vaccinium myrtillus). Mnozí jsme ji sbírali jako děti do plechových konviček a nebo rovnou do pusy a beztak jsme nikdy nedocenili její zdravotní přínosy. Těch je nepřeberné množství a zasloužená popularita borůvky stoupá i mezi diabetiky. Pojďme se na tuto rostlinku podívat podrobněji.

Konzumací borůvek prospějete svým očím, srdci i mozku, a navíc si skvěle pochutnáte.

Co do obsahu zdraví prospěšných složek, borůvka černá výrazně vyniká nad svými vyšlechtěnými velkoplodými příbuznými. Seznamy účinných látek obsažených v listech a plodech jsou obsáhlé: borůvčí a čerstvé plody obsahují mimo jiné vitamíny, třísloviny a antioxidanty. A jak tyto složky pomáhají diabetikům?

Po tmavomodré stopě

Borůvka černá je rozšířena od nížin až po vysokohorské oblasti, převažuje ve světlých jehličnatých lesích na vlhčí humózní půdě bohaté na živiny. Ke svému růstu potřebuje kyselé pH (cca 3,5 – 5) a lesní hrabanka vznikající rozkladem jehličí je pro ni tedy ideálním substrátem. Borůvky preferují chladnější podnebí a vyšší nadmořské výšky, proto je obvykle nenajdeme v jižních zemích. Výskyt tohoto neohroženého keříku byl naopak zaznamenán na Islandu, v Grónsku i na Sibiři.

Bylinky, které mohou prospívat při léčbě cukrovky

Užívání konkrétních bylinek a bylinných doplňků stravy při diagnóze diabetes mellitus, by mělo být nejprve pečlivě zváženo. Dále se rozhodně ...

keřík borůvky

Borůvky lesní jsou drobnější a kyselejší než jejich velkoplodí příbuzní, obsahují ale daleko více účinných látek. | zdroj: Pixabay

Trocha rostlinné morfologie

Borůvka lesní má drobné listy, z jejichž úžlabí vyrůstají růžovo-bílé květy. Bývají samosprašné, bohatší úroda ale vzniká po opylení jinými rostlinami. Keříky této rostliny se rozrůstají podzemními výběžky a nadzemní části dřevnatí. Lesní borůvka se dožívá až 60 let, takový starší jedinec už je docela slušný keř o výšce až 50 cm.

 

Koktejl látek se zázračnou mocí

Borůvku černou můžeme nazvat doslova jakýmsi elixírem pro zdraví. Představme si tedy jednotlivé složky, které obsahuje, a jejich blahodárné účinky:


  • Antokyany: barviva odpovědná za modrou barvu plodů. Snižují riziko srdečních chorob a DM2 a předchází rozvoji retinopatie (šerosleposti diabetiků). Antokyany se v těle mění na retinol, což je barvivo nezbytné pro kvalitní zrakové vjemy.
  • Antioxidant pterostilben (obsažený také v hroznech a červeném víně): jedná se o derivát resveratrolu, který rozpouští oxidovaný „zlý“ LDL cholesterol a uvolňuje tak cévy, což vede ke snížení krevního tlaku a vyšší cévní pružnosti. Dále chrání tělo před volnými kyslíkovými radikály, díky čemuž řadí borůvku i mezi protirakovinné potraviny.
  • Myrtillin: jedná se o tzv. glukokinin, jenž zlepšuje vidění v temnu a zpevňuje cévní stěny (glukokininy = látky obsažené v listech borůvek, které snižují glykémii sice pomaleji, ale vytrvaleji než inzulin, jednak totiž samy štěpí cukry a navíc stimulují produkci inzulinu).

Posilující vliv borůvek na zrak byl zdokumentován již za druhé světové války. Britští letci milovali borůvkový džem a údajně se u nich po jeho časté konzumaci zlepšila schopnost vidění za špatných světelných podmínek

A co dalšího by mohlo zajímat (nejen) diabetiky?

Glykemický index (GI) lesní borůvky má hodnotu 53.

GI je ukazatel, který znázorňuje, jak rychle potravina zvyšuje hladinu cukru v krvi. Za nízký GI jsou považovány hodnoty pod 55, za vysoký od 70 do 100. Podobnou hodnotu GI jako borůvka mají i další druhy ovoce vhodné pro diabetiky, např. mango, banány, kiwi, ananas.

Díky vysokému obsahu živin navozují borůvky dlouhý pocit sytosti.

Sáhnout po nich můžete i při redukční dietě pro jejich nízkou kalorickou hodnotu.

Konzumace chutných tmavě modrých bobulí zvýší citlivost buněk na inzulin u obézních osob s prediabetem.

To může pomoci předejít rozvoji cukrovky.

Borůvky v jídelníčku mohou pomoci snížit množství tuku v těle a dokážou ho odbourat i z jater.

Tento proces je klíčový pro správnou jaterní funkci v metabolismu sacharidů.

A v neposlední řadě borůvky prospívají lidskému mozku.

Zlepšují koncentraci, proces učení i paměť.

Sběr a úprava borůvek

Borůvka lesní ukrývá skutečné bohatství ve svých plodech i listech. Tmavomodré bobule sbíráme po dozrání ručně, abychom nepoškodili keříky. Oblíbenými produkty jsou marmelády, zavařeniny a omáčky na knedlíky, povařením však dochází k určité ztrátě vitamínové nálože. Za studena lze borůvky konzumovat ve formě lahodných smoothie, ovocných šťáv a limonád, nebo jen tak samotné se smetanou. Nezklamou v žádné podobě a zaručeně prospějí vašemu zdraví.

V borůvkových listech je nejvyšší množství prospěšných látek ukryto těsně před dozráním plodů (od června do září). Z listů lze připravit odvar, zápar nebo čaj, vhodně se doplňují i s dalšími druhy, např. s listy maliníku, ostružiníku a brusinky.

Autor: Ing. Daniela Pečínková Foto: Pixabay

Zdroj: diabetes.co.uk, cs.medlicker.com, celostnimedicina.cz

869

Diskuze k článku