Bezlepkové obiloviny s nutričními hodnotami

Nutriční terapeut Marek Hanza připravil pro čtenáře DIAstylu základní přehled alternativních druhů obilovin. Znáte je?

Bezlepkové obiloviny s nutričními hodnotami

QUINOA

Jedná se o semena merlíku chilského (Chenopodium quinoa) z čeledi laskavcovitých. Tato rostlina pochází z horských oblastí Latinské Ameriky.
Řadí se mezi pseudoobiloviny a neobsahuje lepek. Má vysoký podíl bílkovin, vitaminů a minerálů. V kuchyni ji lze využít pro přípravu různých kaší, salátů nebo k výrobě cereálií.
Vařená quinoa obsahuje ve 100 g přibližně 21 g sacharidů, 4,4 g bílkovin a 2 g tuku při energetické hodnotě 120 kcal.

AMARANTH

Rostliny amaranthu pocházejí ze stejné čeledi laskavcovitých jako quinoa a původem jsou také z oblasti Latinské Ameriky. Využívá se z nich především semeno, ačkoli jedlá je celá rostlina a v domácích oblastech se používá na přípravu salátů. Semena se dají využít na přípravu kaší, cereálií nebo na výrobu bezlepkové mouky, protože amaranth stejně jako quinoa neobsahuje lepek.
Vařený amaranth obsahuje ve 100 g přibližně 19 g sacharidů,3,8 g bílkovin a 1,6 g tuku při energetické hodnotě 102 kcal.

JÁHLY

Jsou to zrna rostliny proso (nejčastěji prosa setého, Panicum miliaceum). Tato stará surovina, která byla v české kuchyni dobře známá, byla postupně vytlačena rýží. Kvůli hořké chuti je vhodné jáhly před vařením několikrát propláchnout horkou vodou. Dříve se využívaly jako příloha, na výrobu kaší, mouky a sladkých pokrmů (jahelník). Dnes nabývají znovu na oblibě, protože neobsahují lepek.
100 g vařených jáhel obsahuje 23,7 g charidů, 3,5 g bílkovin a 1 g tuku při energetické hodnotě 119 kcal.

POHANKA

Jedná se o nažky rostliny pohanka obecná (Fagopyrum esculentum Moench). Podobně jako jáhly i pohanka se v našich zemích již dlouho pěstuje. Obsahuje vyvážené množství bílkovin, dostatek vlákniny, minerálů a je také významným zdrojem flavonoidu rutinu. V kuchyni najde uplatnění ve formě lámanky, krup nebo mouky. Také neobsahuje lepek.
100 g vařených pohankových krupek obsahuje 20 g sacharidů, 3,4 g bílkovin a 0,6 g tuku při energetické hodnotě 92 kcal.

KUSKUS

Oblíbená potravina ze severoafrické kuchyně. Vyrábí se z krupice pšenice, ječmene, prosa, ale také z luštěnin, například z čočky. Jelikož projde tepelnou úpravou při výrobě, při vaření stačí kuskus jen zalít horkou vodou. Je oblíbený jako příloha. Obsah živin se odvíjí od primární suroviny, ze které je kuskus vyráběn. Na trhu lze sehnat mnoho verzí, může být bezlepkový, celozrnný apod.
Ve 100 g vařeného pšeničného kuskusu je 23,2 g sacharidů, 3,8 g bílkovin a 0,2 g tuku při energetické hodnotě 112 kcal.

 

Marek Hanza, DiS.

Pracuje na Oddělení klinické dietologie ve Fakultní nemocnici v Plzni jako nutriční terapeut. Věnuje se zejména pacientům s diabetem. Zajímá ho nejen příprava jídla, ale i jeho původ. I proto nadále studuje na České zemědělské univerzitě obor ekologické zemědělství.

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na