Běh je hitem dnešní doby!

Bez ohledu na to, zda se léčíte s diabetem 1. anebo 2. typu, může vám běh přinést celou řadu výhod pro zdraví. Musíte však dodržet pár nezbytných kroků, díky kterým předejdete komplikacím. Dobrou zprávou pro vášnivé běžce tedy je, že můžete nehledě na své onemocnění absolvovat různě dlouhé soutěžní i rekreační trati.

Běh je hitem dnešní doby!

Diabetici by ovšem měli před zahájením běhu konzultovat svůj zdravotní stav s ošetřujícím lékařem. To platí zejména v případě, že se léčí také s hypertenzí či jinými kardiovaskulárními chorobami. Až verdikt odborníka umožní bezpečné zahájení tohoto oblíbeného sportu.

Na co by měl diabetik pomýšlet před zahájením samostatného běhu?

Kromě důkladného vyšetření a konzultace s lékařem je vhodné, aby diabetik před zahájením samostatného běhu absolvoval tréninky s osvědčeným trenérem. Ideální je, když je vypracován individuální tréninkový plán, podle kterého se člověk s cukrovkou bude řídit. Výsledky začínající běžec nemůže očekávat hned. Všechno chce svůj čas. Ať už ale budete postupovat jakkoliv a léčíte se s diabetem, rozhodně byste během své fyzické aktivity neměli zapomínat na pitný režim. Hydratace je základ, proto si s sebou na delší vzdálenosti berte lahev s vodou.

Běh s diabetem 1. typu

Diabetes mellitus 1. typu je podchycen zpravidla v dětském anebo mladém věku. Jeho příčinou je nedostatečná či mizivá sekrece inzulínu (ze slinivky břišní). Jedná se o hormon, který reguluje za normálních okolností hladinu cukru v krvi. Tito lidé si tedy musí celoživotně aplikovat chybějící inzulín. Cukrovka 1. typu rozhodně nebrání běhu, avšak podstatné je, jak již bylo uvedeno výše, konzultovat před vyběhnutím zdravotní stav s lékařem. Kromě jiného by si měl takovýto diabetik kontrolovat hladinu glykémie před a po fyzické aktivitě. Vždy je nutné se ujistit, zda vám nehrozí hypoglykémie. Zjistili jste, že máte po sportu velmi nízkou hladinu cukru v krvi? Pak ji můžete vyrovnat například glukózovými tabletami, sportovními nápoji anebo čímkoliv, co vám při tomto stavu osvědčeně pomáhá.

Běh s diabetem 2. typu

Cukrovka 2. typu je výlučně diagnostikována u dospělých lidí. U těchto jedinců je neefektivně využíván inzulín v krvi, čemuž se říká tzv. inzulínová rezistence. Diabetes 2. typu se léčí antidiabetiky (perorálními léky). Doporučena je zpravidla i diabetická dieta, která se převážně skládá z celozrnných výrobků, ovoce, zeleniny, libového masa a podobně. Zapovězeny by měly být všechny průmyslově vyráběné cukrovinky. A jak by si měl člověk s diabetem 2. typu počínat při běhu? Určitě obdobně jako ten s 1. typem. Měření glykémie je tedy důležité před a po fyzické aktivitě. Běhající lidé s cukrovkou 2. typu mohou na závěr zajásat! Jisté studie prokázaly, že běh podporuje citlivost na inzulín. Kromě jiného si prostřednictvím něj významně zlepšíte kondici a můžete zhubnout i přebytečné kilogramy. To ostatně opět přispěje k dobrému zdravotnímu stavu.

Správné naplánování běhu během dne je u diabetika důležité

Někteří odborníci se shodují na tom, že ideální doba na běh pro diabetika je ve večerních hodinách po méně vydatné večeři. Když budete po jídle, stane se méně pravděpodobným vznik nebezpečné hypoglykémie. V této souvislosti je ostatně vhodné nosit s sebou při skutečně dlouhém běhu rychlý zdroj energie a cukru (třeba v podobě malé svačiny – méně sladké ovoce, dia sušenky, ovocné šťávy a podobně). Obecně lze tedy říct, že výhodný je běh pro lidi s cukrovkou krátce po jídle. S přibývajícími minutami po konzumaci totiž klesá hladina glykémie více a více. Absolutně nemyslitelné by pak mělo být, vyběhnutí o hladu. Pro diabetika to znamená nebezpečí kolapsu.

Jaké další pohybové aktivity jsou vhodné pro diabetiky kromě běhu?

A na závěr si pojďme říct, jaké další možnosti fyzické aktivity mají diabetici ve svém životě kromě běhu. Je jich skutečně požehnaně, stačí si jen vybrat:

  • Rychlá chůze: když si pořídíte stejně kvalitní obuv jako na běh, můžete projít křížem krážem celý svět. Chůze nebo také pěší turistika má blahodárné účinky nejen na diabetiky! Minimální fyzická aktivita v tomto ohledu by měla být alespoň 30 minut 5x týdně.
  • Tai-či: toto cvičení vám pomůže eliminovat stres a vylepší duševní i tělesnou rovnováhu.
  • Jóga: taktéž pomáhá snižovat hladinu stresu, tím pádem si udržíte i optimální glykémii. Stres totiž negativně působí na hladinu cukru v krvi (zvyšuje ji).
  • Plavání: vhodné je zejména pro lidi s diabetem 2. typu, ovšem není nijak zapovězené ani pro diabetiky s 1. typem. Celkově zlepšuje kondici a nezatěžuje nijak klouby.
  • Jízda na kole anebo na rotopedu: toto aerobní cvičení dokonale pomůže k redukci přebytečných kilogramů. Dále udrží váš kardiovaskulární aparát zdravý, tudíž snížíte riziko rozvoje vysokého cholesterolu, aterosklerózy, hypertenze a podobně.
Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x