Banány jako zdroj draslíku: Diabetici by měli jíst méně zralé a kombinovat je s bílkovinou

Banány jako zdroj draslíku: Diabetici by měli jíst méně zralé a kombinovat je s bílkovinou
Banány jsou významným zdrojem draslíku, který je klíčovým minerálem pro diabetiky Zdroj: Pixabay

Banány mají v závislosti na zralosti nízký až střední glykemický index a obsahují spoustu prospěšných látek. Mimo jiné přispívají ke zdraví srdce. Pro diabetiky jsou vhodnou volbou za předpokladu, že je na jídelníček zařadí v rozumné míře a zkombinují je s bílkovinou.

Banány jsou bohaté na zdraví prospěšné látky. Obsahují širokou škálu vitaminů, včetně vitaminů B, E a kyseliny listové, a také důležité minerály, jako je hořčík, draslík a železo. Díky vysokému obsahu vlákniny pomáhají banány udržovat zdravou funkci střev a mohou být užitečné při střevních problémech. Navíc jsou skvělým zdrojem manganu, který je důležitý pro silné kosti a správný metabolismus. Banány mohou také pomáhat při depresi. Obsahují totiž aminokyselinu nazývanou tryptofan, kterou mozek přeměňuje na serotonin, kterému se přezdívá hormon štěstí.

Vysoký obsah draslíku

Obsah draslíku v banánech ocení nejen diabetici. Draslík je základní minerál a je přítomen ve všech buňkách našeho těla. Jeho primární funkcí je podpora optimálního fungování nervosvalového systému. Draslík je klíčový v oblastech, kde se nacházejí svalová vlákna, a pomáhá zajišťovat, aby tkáně a orgány plnily svou funkci. Je nezbytný pro tvorbu řady enzymů a umožňuje přeměnu krevního cukru na glykogen, který je uložen ve svalové tkáni a játrech. Kromě toho draslík přispívá k udržení acidobazické rovnováhy v těle. Pro diabetiky je draslík velmi důležitý, hraje totiž významnou roli v regulaci inzulínu. Nedostatek draslíku může ovlivnit sekreci inzulínu z beta buněk slinivky břišní, a tím vážně zkomplikovat management diabetu.

Slazené nápoje neprospívají srdci a tepnám. I pouhé dvě porce limonády týdně jsou příliš

Strava s vysokým obsahem přidaného cukru je spojena s řadou zdravotních problémů. A nový výzkum ukazuje, že ani cvičení pak nepomůže snížit ...

Glykemický index závisí na zralosti

Banány mají nízký až střední glykemický index (42–62) v závislosti na jejich zralosti. Pro diabetiky je vždy vhodnější jíst banány mírně zelené, protože mají nižší GI než banány přezrálé. GI zelených banánů se pohybuje kolem 30 až 50.

Zelené banány obsahují rezistentní škrob

Obsah sacharidů v banánech se liší podle jejich zralosti. Zelené, tedy nezralé banány obsahují méně sacharidů a více rezistentního škrobu než žluté banány. Rezistentní škrob je odolný vůči trávení v horní části trávicí soustavy. V podstatě funguje jako rozpustná, fermentovatelná vláknina. Prochází žaludkem a tenkým střevem beze změny, tj. nevstřebává se. Dostává se až do tlustého střeva a poslouží zde jako potrava pro bakterie, které jsou tělu prospěšné. Díky tomu nezpůsobuje zvýšení hladiny cukru v krvi.

Banány a cukrovka

Závěry provedených výzkumů naznačují, že biomasa zelených banánů – jako zdroj rezistentního škrobu (RS2) a přírodních antioxidantů – jednoznačně zlepšuje metabolickou kontrolu u osob s diabetem a prediabetem. Dále byl v rámci studií u dospělých diabetiků II. typu prokázán vliv konzumace zelených banánů na snížení tělesné hmotnosti a zvýšení citlivosti na inzulín, u žen s nadváhou zase konzumace zelených banánů vedla ke zlepšení antropometrických parametrů, lipidového profilu a protizánětlivých parametrů.

Co je prediabetes

Prediabetes znamená, že hladina cukru v krvi (tzv. glykemie) je vyšší, než je normální. Není však ale zatím dostatečně vysoká na to, aby se dala označit za cukrovku II. typu. Nicméně bez adekvátní úpravy jídelníčku a změny životního stylu hrozí osobám s prediabetem vysoké riziko rozvoje cukrovky, a to se všemi komplikacemi, které to s sebou nese.

Tipy pro diabetiky

Pokud máte cukrovku a chcete banány zařadit do svého jídelníčku, měli byste dodržovat následující pokyny.

  • Jezte menší banány, abyste snížili příjem sacharidů.
  • Vybírejte si méně zralé banány. Přezrálým banánům se vždy vyhýbejte.
  • Vyhněte se pití banánových koktejlů nebo smoothie.
  • Jezte banány vždy v kombinaci s bílkovinami (například tvarohem nebo jogurtem) nebo zdravými tuky.
  • Nejezte banán najednou, rozložte jeho konzumaci alespoň na dvě části.
  • Doporučovaný příjem banánů při cukrovce je 1–2 týdně.

Život s cukrovkou: Shodit kila se vyplatí. Obezita souvisí s horším duševním zdravím, zejména u žen

Lidé s obezitou se často musí vypořádat s předsudky a společenským stigmatem. A ne každý je natolik silnou osobností, aby ústrky od jiných ...

Zajímavosti o banánech

Banány jsou nejoblíbenějším ovocem na světě a představují čtvrtinu veškerého globálně konzumovaného ovoce. Jíst se dají i banánové květy. Jsou součástí mnoha asijských kuchyní, kde se používají například v různých salátech. A možná jste nevěděli, že se banány dají používat k odstranění skvrn na kůži. Tedy ne banány jako takové, ale vnitřní strana jejich slupky. Vyčistí například skvrny od inkoustu na kůži nebo zažloutlé prsty od cigaret. Navíc se kromě skvrn na rukou zbavíte i cigaretového zápachu. A zahrádkáře by mohlo zajímat, že banány mohou přispět k lepší úrodě jiných plodin, díky vysokému obsahu živin totiž fungují jako skvělé hnojivo.

Zdroj: medicinenet.com, dále dle textu

21555

Diskuze k článku