Antioxidační síla tříslovin: Ve fytoterapii mají právem své místo

Antioxidační síla tříslovin: Ve fytoterapii mají právem své místo
Jedním z výborných zdrojů tříslovin jsou listy červené vinné révy, které mají využití pro podporu krevního oběhu Zdroj: Pixabay

Třísloviny jsou běžnou součástí rostlinné říše. Jsou vyhledávané pro své antioxidační schopnosti, které jsou prospěšné v prevenci vzniku diabetických komplikací. Do těla je dodáte poměrně snadno pomocí stravy.

Kromě toho, že jsou třísloviny využívané ve fytoterapii, slouží například i k ochraně kožených výrobků, přidávají se do barev, mají svou nepostradatelnou roli při klížení papíru a výrobě pryže. Přebytek volných radikálů v organismu má nepříznivý vliv na celkovou obranyschopnost a přispívá k rozvoji chronického zánětu, taniny jsou výborným pomocníkem pro jejich eliminaci.

Oxidativní stres diabetikům nesvědčí

Oxidativní stres figuruje mezi mechanismy zapojenými do rozvoje mnoha chronických onemocnění, včetně diabetu. Cukrovku provází zvýšená produkce volných radikálů odpovědných za oxidaci buněk, která vede k rozvoji přidružených komplikací. Velkou roli v tom, aby se jim váš organismus byl schopný efektivně bránit, hrají preventivní opatření.

Oxidativní stres se uvádí jako jeden z průvodních spouštěčů diabetu II. typu a upozorňuje se na i jeho nemalý vliv při vzniku neurodegenerativních onemocnění, jako je Parkinsonova nebo Alzheimerova choroba, nebo onkologických chorob.

Nepříznivé účinky volných radikálů jsou spojovány i s projevy předčasného stárnutí a zvýšeným rizikem infarktu myokardu nebo myokarditidy (zánět srdečního svalu). Dopady oxidativního stresu lze zmírnit stravou bohatou na antioxidanty, mezi které patří právě taniny. Plus přidáním potravinových doplňků s potenciálem bojovat proti volným radikálům, jako je vitamín C, vitamín D a E, zinek, selen nebo měď.

Hyperglykemické stavy není radno podceňovat. Kontrolujte krevní glukózu

Hyperglykémie není nic příjemného. Ale proti tomu, aby se objevila, se dá udělat mnoho v rámci včasné prevence. S pomocí vyváženého jídelníčku, ...

Co potřebujete vědět o tříslovinách a jak fungují v organismu?

Třísloviny, pro které se používá rovněž synonymní název taniny, jsou molekuly ze skupiny polyfenolů. Ve větším či menším množství se nacházejí v mnoha potravinách rostlinného původu. Primární funkce tříslovin je obranná. Rostliny je využívají jako prostředek proti útokům patogenních mikrobů a býložravců. Třísloviny poznáte v potravinách a nápojích podle jejich signifikantní hořkosti.

Typickým příkladem setkání chuťových buněk s taniny je suché červené víno, které vyvolává na jazyku svíravý pocit.

Třísloviny mají svoje nepostradatelné místo ve fytoterapii. Jejich vodné roztoky umožňují vysrážení bílkovin. Používají se jak v prevenci, tak při samotné léčbě. Rostliny, které jsou na ně bohaté, se indikují pro vnitřní užití například v případě průjmu a dalších potíží trávicího traktu. Mohou se vázat na toxické látky v gastrointestinálním traktu, neutralizovat jejich činnost. Poté jsou z organismu přirozeně vyloučeny.

Taniny mají kromě toho, že jsou silnými antioxidanty také antibakteriální a tonizační vlastnosti, napomáhají zachovat zdraví kardiovaskulárního systému. Působí svíravě, a proto jsou využívány například při hemeroidech nebo křečových žilách, jsou také známé pro svou schopnost snižovat krvácení a podporovat hojení ran. Je zmiňována také jejich pozitivní role ve snižování oxidace LDL cholesterolu. I z tohoto důvodu mohou být velmi prospěšné diabetikům.

Mocný enzym papain: Diabetikům může být prospěšný při náporu oxidativního stresu

Papain vykazuje totiž protizánětlivé působení. Jeho zařazení jako potravinového doplňku se využívá rovněž při snaze o ztrátu kil navíc. Je ...

Chutní bojovníci proti oxidativnímu stresu, které najdete snadno v potravinách

Obecně lze říct, že potraviny, které vynikají podstatným obsahem tříslovin, poznáte podle určitého stupně hořkosti, čím větší je, tím více jich v konkrétním druhu najdete. Při konzumaci rostlin a nápojů s jejich obsahem je potřeba dávat pozor, aby spolu s nimi nebyla užívána léčiva nebo potravinové doplňky, u kterých mohou narušit léčebný účinek.

Vůbec nejbohatší jídlo a pití na třísloviny je:

  • Čaj, ať už černý, nebo zelený, a káva. Třísloviny obsažené v zeleném čaji, zejména katechiny, mají silné antioxidační, protizánětlivé a antimikrobiální vlastnosti.
  • Čisté, kvalitní, hořké kakao a hořká čokoláda.
  • Suché červené víno a hrozny, listy i semena červené vinné révy.
  • Granátové jablko, vlašské ořechy a ořechy obecně.
  • Kaštany a skořice.
  • Z bylin to jsou řebříček, hloh, kontryhel, jahodník, vrba, listy šalvěje a borůvek.

Zdroje: Kansashealthsystem.com, Nccih.nih.gov, Pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, Ncbi.nlm.nih.gov

1126

Diskuze k článku