Ani ovoce nekonzumujte v létě neomezeně. Obsahuje fruktózu, na kterou není radno zapomínat

Ani ovoce nekonzumujte v létě neomezeně. Obsahuje fruktózu, na kterou není radno zapomínat
Dejte si pozor, kolik ovoce v létě konzumujete Zdroj: Freepik

Léto je tady a s ním i velké množství sladkého, voňavého a lákavého ovoce všude kolem nás. Řada lidí se domnívá, že ovoce je možné konzumovat v tomto ročním období neomezeně, protože je přece zdravé a plné vitaminů. Pojďme tuto skutečnost blíže prozkoumat s odborníky.

„Ovoce je důležitou součástí vyvážené a pestré stravy a skutečně se doporučuje pravidelně ho zařazovat do jídelníčku, protože obsahuje řadu pro tělo prospěšných bioaktivních látek jako vlákninu, vitaminy nebo antioxidanty,vysvětluje výživový poradce komplexního programu The 1:1 Diet Lukáš Vrána: „Zároveň je v něm ale obsaženo velké množství ovocného cukru fruktózy, takže si musíme pohlídat množství ovoce, které za den zkonzumujeme tak, aby se nám to neodrazilo na váze.“


Ordinace má dovolenou: V akutních případech se můžete obrátit na zastupujícího lékaře, rutinní záležitosti však řešte včas

Informaci o tom, který zastupující lékař či zdravotnické zařízení pacientům poskytne neodkladnou péči v době jeho nepřítomnosti (např. v době ...

Pozor na množství

Podle výživového poradce Lukáše Vrány bychom měli denně sníst zhruba 200–300 g ovoce. Pokud zrovna nepotřebujete redukovat hmotnost nebo jste aktivní sportovci, můžete si dát i trochu víc. Tato doporučená denní porce odpovídá zhruba jednomu většímu kousku (jako jsou jablko nebo pomeranč), nebo dvěma menším kouskům ovoce (mandarinka, kiwi).

Případně můžete volit ovoce s nižším obsahem sacharidů – typicky jsou to například lesní plody (ostružiny, borůvky, lesní i zahradní jahody) nebo drobné bobuloviny (třeba angrešt, rybíz aj.) Pokud máte ze zahrádky přebytky, tak je doporučujeme raději nasušit nebo zamrazit do zásoby na podzim a zimu.

Vyrážíte poprvé či po dlouhé době na letní horskou túru? Nepřeceňte své schopnosti

Nedostatečné plánování K nejčastějším chybám patří podcenění délky trasy, obtížnost terénu a čas, který je potřeba k dokončení výletu. Pokud ...

Džusy a smoothies

Pozor bychom si měli dát na nadměrný příjem ovocných cukrů, který se špatně odhaduje třeba u džusů nebo populárních smoothies. Do těchto nápojů se vejde opravdu velké množství ovoce, a tedy i cukru, navíc při mixování smoothie se narušuje struktura dužiny a zvyšuje se glykemický index. U džusů často dochází k vyfiltrování pevné složky s obsahem vlákniny nebo v rámci smoothies dojde k její mechanické změně.

Rychlost vstřebávání fruktózy je pak výrazně vyšší a v kombinaci s jejím větším množstvím v nápoji pak výsledným efektem může být přírůstek na hmotnosti. Z tohoto důvodu řadíme tyto nápoje mezi UZPP (vysoce zpracované potravinářské produkty), i když se z hlediska klasifikace jedná o problematickou potravinu. Džus nebo smoothie můžeme občas do jídelníčku zařadit, ale musíme si pohlídat množství a počítat s tímto nápojem jako se zdrojem energie, místo abychom na něm zakládali svůj pitný režim. Vyřadit bychom ale měli alespoň džusy vyráběné z koncentrátů.

Recept na ovocný nanuk

Duhový nanuk z několika druhů ovoce vytvoříme tak, že rozmixované ovoce různých barev postupně naléváme do formiček na nanuky ve vrstvách a dáme zamrazit. Skvělá je například kombinace jahoda, meruňka, ostružina. Pokud je ovoce příliš kyselé, můžeme jej případně dosladit sladem, obilným sirupem nebo datlemi.

“Každý odborník na výživu ví, že pravidelná konzumace ovoce je potřebná, a to nejen při dietě,” říká výživová poradkyně Gabriela Knosová. “Na druhou stranu, když chceme snížit váhu, musíme jíst ovoce v přiměřeném množství a dát přednost vhodnějším druhům. Čistě ovocné diety rozhodně nedoporučujeme, protože neobsahují dostatek bílkovin, proto při hubnutí ubývá i svalová hmota.”

Zdroj: spolukiladolu.cz, iDNES.cz

1250

Diskuze k článku