Ach, ta migréna! Jaký vliv má diabetes a co s ní zatočí kromě léků?

Ach, ta migréna! Jaký vliv má diabetes a co s ní zatočí kromě léků?
Migréna je velmi častá při inzulínové rezistenci a zvýšené hladině krevního cukru. Zdroj: Shutterstock

Migréna je nepříjemnou součástí životů mnoha žen i mužů. A to nejen diabetiků. Může být způsobena hormonální nerovnováhou, blokací krční páteře nebo dalšími faktory. Bojovat s ní je běh na dlouhou trať. K jejímu nižšímu výskytu však můžete přispět i vy sami! Jak?

Jsou migrény častější u osob, které se léčí s diabetem? Mnozí lidé by vám řekli, že ano. Celá problematika je však o něco složitější. Změna způsobu, jakým člověk přemýšlí o migrénách, a případné hledání řešení jejich eliminace, mohou pomoci nejen diabetikům.

Migrény u pacientů s diabetem

I když se poměrně často mluví o tom, že diabetici trpí migrénami více než běžná populace, stále nemáme dostatek studií, které by toto tvrzení podpořily. Jejich spouštěče mohou být různé a souviset třeba se špatným stravováním, nedostatkem tekutin nebo hormonálními výkyvy u žen. Této problematice je nutné se věnovat z více úhlů pohledu, některé pro vás mohou být dost překvapivé.

Pokud bojujete se silnou bolestí hlavy, je potřeba najít její spouštěč. Dlouhodobé užívání léků proti bolesti problém nevyřeší.

Existuje mnoho různých typů migrén, které se liší závažností, příčinami, umístěním a doprovodnými příznaky. Ať už jsou lokální, nebo vás bolí hlava celá, není to rozhodně nic příjemného. Opravdu hodně vám napoví pravidelné a přesné kontroly hladin krevního cukru. Jeho příliš vysoká, nebo naopak příliš nízká hodnota (hypoglykémie) může s migrénami přímo souviset. Migrény s aurou jsou navíc navázané na projevy vysokého tlaku a vysokých hladin špatného cholesterolu, které jsou často spojovány s diabetem II. typu.

Omega-6 mastné kyseliny a jejich vliv na diabetes v hledáčku vědců: Jsou zdravé, nebo škodlivé?

Omega-6 mastné kyseliny v jídelníčku diabetiků mají své zastánce a odpůrce. Různé pohledy na jejich funkce a možná rizika mohou u těch, kteří se ...

Inzulínová rezistence je strašákem, s kterým se mohou pojit migrény

Prevence inzulínové rezistence, která se objevuje u lidí s diabetem II. typu, je důležitá. Je to narušená biologická odpověď na inzulínovou stimulaci cílových tkání (hlavně jater, svalů a tukové tkáně). Spojení migrén s inzulínovou rezistencí jde u diabetiků ruku v ruce. Jedna ze studií, která byla prováděná na ženách středního věku, zjistila, že inzulínová rezistence je spojena s dvojnásobně vyšší pravděpodobností pravidelného výskytu migrény.

Novější studie, zveřejněná v květnu 2022, potvrdila, že ketogenní dieta může být velmi účinným přístupem při léčbě silných bolestí hlavy u osob, které se léčí s diabetem. Je také schopna efektivně snižovat zánětlivé stavy, které se často vyskytují u diabetiků II. typu. Ketogenní dieta zvládne také podporovat výkyvy v metabolismu glukózy, které jsou pozorované u migrén.

Malinový keton jako kosmetický pomocník i krotitel cukrovky. Jaký příslib mají vědci pro diabetiky?

Výrobci potravin používají malinový keton jako ochucovadlo a parfemační složku. Stejně tak je oblíbený v kosmetickém průmyslu i ve farmacii jako ...

Existuje přírodní řešení migrén pro diabetiky?

Dá se vůbec vyzrát na migrény? Nebo alespoň snížit jejich výskyt bez toho, abyste museli užívat známá syntetická analgetika? Můžete zkusit dodržovat několik jednoduchých kroků k jejich omezení. Díky nim také můžete snížit riziko inzulínové rezistence.

  • Pokud víte, že vaše migrény souvisí s diabetem, sledujte hladinu krevního cukru.
  • Zjistíte-li, že jsou migrény vázané na hypoglykémii nebo hyperglykémii, zkuste přemýšlet nad složením stravy. Jezte více raw zeleniny a ovoce, vyhněte se prefabrikátům. Zařaďte do jídelníčku celozrnné výrobky.
  • Pravidelně cvičte, abyste zlepšili okysličení buněk a podpořili krevní oběh. Právě pravidelný pohyb může snížit riziko inzulínové rezistence. Pohyb zlepšuje citlivost na inzulín.
  • Hlídejte si pitný režim, zachováte tím dobré přirozené funkce krevního oběhu, ale také snížíte riziko vzniku bolestí hlavy z dehydratace.
  • Jezte protizánětlivé potraviny a potraviny bohaté na vlákninu.
  • Dobře a dostatečně spěte, snažte se snížit výskyt stresových situací.
  • Pokud máte migrény často, pomůže vám vést si deník, v kterém si zapíšete hladiny krevního cukru a další návaznosti, které mohou způsobit bolesti hlavy. Poté začněte vědomě pracovat na jejich odstranění.
  • Určitě je dobré poradit se o migrénách také s ošetřujícím dietologem nebo odborníkem na výživu.

Zdroj: Portlandpress, Medicalnewstoday, Ncbi.nlm.nih

8933

Diskuze k článku