5 tipů: Jak přežít podzim

Někteří lidé ho milují, jiní nesnášejí. Řeč je o podzimu. Jakmile přijdou dlouhotrvající deště, brzké stmívání a vlezlý chlad, čím dál více lidí upadá do letargie. Přinášíme vám několik tipů jak podzim s diabetem přežít a nebo si ho dokonce užít.

5 tipů: Jak přežít podzim

Nenechte se podzimem převálcovat! Stačí se soustředit na své potřeby a po podzimním smutku a únavě nezbude ani stopa.

1) Pohyb

Pravidelný pohyb je pro diabetiky nutností, a že je náhle deštivo a zima není výmluvou pro to, aby se člověk na několik měsíců přestal hýbat. Jakmile je venku aspoň trochu hezky, jděte na procházku nebo vytáhněte kolo a jeďte se projet. A pokud je opravdu pošmourno, vyměňte venkovní kolo třeba za spinnngové a procházku v přírodě za chůzi po běžícím pásu v posilovně. Máte-li rádi kolektiv, vydejte se na vybranou hodinu někam do fitcentra – na výběr je velké množství různých druhů cvičení a záleží jen na vás, co si nejvíce užijete. Nebo se domluvte s přáteli a jděte si zahrát do tělocvičny volejbal. Důležité je to nevzdat a dodržet pravidelnou fyzickou aktivitu, takže se nenechte podzimem zviklat k lenošení.

2) Strava

Možná budete mít pocit, že vaše tělo v tomto ročním období vyžaduje těžší a tučnější stravu. Nenechte se tím dojmem splést. Nepotřebujeme si ukládat tuky na dlouhou zimu, ty doby už jsou dávno za námi. Vybírejte si pečlivě jídla. Volte lehká a zdravá, využívejte sezónní ovoce. Zapojte do akce bylinky! Dopřejte si velké množství vitamínů a nezapomínejte na pitný režim. Barevné a skvěle vypadající jídlo vám dokáže zvednout náladu, pohrajte si s ním.

3) Spánek

Je velmi důležitý celoročně, ale právě na podzim se vám může zdát, že by bylo nejlepší prospat celý den. Není to tak. Dopřejte si vydatný spánek, spěte tolik hodin, na kolik jste zvyklí. Ideální je skutečně pravidelný spánek – usínat i vstávat ve víceméně stejnou dobu. Jednou za čas se rozmazlete a povolte si delší lenošení v posteli, ale nic se nemá přehánět.

4) Voda

Pokud se po ránu nemůžete probrat, dejte si sprchu. I když se vám do ní nebude chtít, protože máte pocit, že potom vám bude zima, přemluvte se. Ranní sprcha vás povzbudí a připraví na další podzimní den.  Máte-li pocit, že je vám věčně zima a nemůžete se zahřát, vyřeší to koupel. Když si do horké vody přidáte koupelovou sůl nebo olej s vůní eukalyptu, tymiánu, mateřídoušky nebo máty, prohřeje vás i zevnitř.

5) Nálada

Nejvíce toho pro sebe můžete udělat právě vy sami. Všechny výše zmíněné rady vám pomohou zapomenout na podzimní únavu a vyrovnat se se špatným počasím, nejdůležitější je ale přistupovat i k tomuto ročnímu období pozitivně. Vzpomeňte si, jaký byl podzim, když jste byli malí. Barevné holínky, veselé pršipláště. Najděte v sobě to dítě a užijte si podzim! Broďte se spadaným listím, sbírejte ty nejhezčí listy. Hledejte kaštany a vyrobte z nich zvířátka nebo dekorace do bytu. Jděte pouštět draka – i po letech je to skutečně zábava.
A když je venku ošklivo a venkovní aktivity se nedají provádět, dělejte i doma to, co vás baví. Začněte číst tu dlouho odkládanou knížku, na kterou nebyl čas. Běžte do divadla na komedii, na kterou jste slyšeli jen samou chválu. Vyrobte vlastníma rukama něco barevného, co vám bude připomínat tu příjemnou část podzimu.

Co vyzkoušet?

  • Šípek. Sami si ho můžete natrhat a usušit, šípkový čaj je navíc velmi chutný.
  • Kysané zelí. Ať už připravované doma nebo kupované, je zdrojem velkého množství vitamínu C a posiluje tak vaši imunitu.
  • Rakytník. Obsahuje mimo jiné flavonoidy, karotenoidy a vitamíny A, K, E, D. Rakytníkový olej je považován za antioxidant, který pomáhá snižovat riziko cévních příhod a zlepšuje stav kůže.
  • Echinacea. Jinak známá jako třapatka nachová.Posiluje imunitní systém a pomáhá při nachlazení.
  • Zázvor. Funguje protizánětlivě, podporuje chuť k jídlu a hlavně zahřívá. Čaj se zázvorem dokáže divy.

Co na to odborník?

Mgr. Jarmila Podhorná ze společnosti Naděje radí:
„Podzim, zejména pak říjen a listopad, je nejrizikovějším obdobím pro rozvoj depresí. Příčinou je rapidní úbytek denního světla a snížení venkovní teplot. Tyto stavy, charakterizované smutnou náladou, ztrátou zájmů, poruchami spánku, poklesem energie či poruchami chuti k jídlu, bohužel postihují stále více lidí. Efektivní obranou a zároveň možnou prevencí je v tomto případě užívání bylin. Z rostlin rostoucích v našem zeměpisném pásmu je na depresivní stavy nejúčinnější třezalka. Pomáhá při úzkosti, neklidu či psychickém napětí. Jelikož však sama o sobě naplno účinkuje až po 10 dnech užívání, měli by ji lidé kombinovat s natí dobromysli a listem vrbky úzkolisté. V tomto složení totiž působí byliny téměř ihned.
Dalším vhodným bylinným prostředkem je eleuterokok neboli čertův kořen. Ten působí jako významný adaptogen a harmonizátor, zvyšuje tedy obranyschopnost organismu vůči stresu. Z gemmoterapeutik je ideální kombinace lípy a bělotrnu, která uvolňuje stavy úzkosti a posiluje nervovou soustavu.“

Zobrazit diskuzi
Diskuze k článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x